عصر خودرو

عضو انجمن فولاد خبر داد:

واردکنندگان ایرانی مشتری فولاد چینی

عصر بازار- عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه فولاد وارداتی از چین ۳۰ درصد ارزانتر از فولاد تولید داخلی برای واردکنندگان تمام می‌شود، گفت: متاسفانه تولید داخلی حمایت نمی‌شود.

واردکنندگان ایرانی مشتری فولاد چینی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، بهمن قاسمی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر، تولید داخلی برنامه مشخصی برای حمایت نداشته و هم اکنون بسیاری از تولیدکنندگان، با مشکلات عدیده در تولید دست و پنجه نرم می‌کنند، ضمن اینکه به دلیل قیمت تمام شده بالای تولیدات داخلی، واردکنندگان هم نسبت به واردات از سایر کشورها مشتاق تر هستند.

    عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: تمامی این موارد در شرایطی است که تولیدکنندگان چینی، مواد اولیه مورد نیاز تولید فولاد از جمله سنگ‌ آهن مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کنند و در عین حال، فولاد تولید چین پس از واردات به کشور، 30 درصد ارزان‌تر از محصولات داخلی تولیدکنندگان ایرانی تمام می‌شود.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی تولیدکنندگان، شمش فولاد را با قیمت کیلویی هزار و 511 تومان به تولیدکنندگان داخلی عرضه می‌کند، در حالی که قیمت فروش این شرکت به خریداران چینی1100 تومان است و حدود 400 تومان گرانتر برای تولیدکنندگان داخلی متقاضی این ماده اولیه، تمام می شود، یعنی صنعتگران داخلی مواد اولیه مورد نیاز خود را گران‌تر از شرکت‌های خارجی تأمین می‌کنند.

    به گفته قاسمی، پیشنهاد تولیدکنندگان این است که در زمان ثبت سفارش برای واردات کالا، میزان سود حاصل از آن تعیین و بر اساس آن مالیات تعیین شود؛ البته باید توجه داشت که تعریف مشخصی هم برای حمایت از تولید داخلی صورت نمی‌گیرد؛ ضمن اینکه در حال حاضر شاهد فساد سازمان‌ یافته در خرید و فروش فولاد هستیم، به طوری که محصول برخی شرکت‌ها با وجود اینکه کیفیت پایین‌تر و قیمت بالاتری نسبت به رقبای خود دارد، اما توسط برخی دستگاه‌ها خریداری می‌شود و بازاری برای شرکت‌های دیگر وجود ندارد.

    وی افزود: برخی افراد نسبت به واردات و دپوی یک محصول اقدام می‌کنند و مدت کوتاهی پس از این اتفاق، تعرفه واردات آن کالا افزایش می‌یابد و در نتیجه محصولات دپو شده وارد بازار می‌شود که سود زیادی را برای واردکنندگان در پی دارد و سازمان‌های نظارتی باید توجه بیشتری به این اتفاقات داشته باشند.

    برچسب ها