عصر خودرو

تسهیلات به نام تولید کجا می‌رود؟

عصر بازار- هرچند که وزیر صنعت آمار خوشبینانه‌ای از میزان تسهیلات بانکی و همکاری بانک‌ها ارائه کرد اما تولید‌کنندگان همچنان نسبت به آمار بانک مرکزی و میزان تسهیلات اعطایی تردید دارند.

تسهیلات به نام تولید کجا می‌رود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، پس از سه سال گله‌گذاری وزیر صنعت از سیستم بانکی و عدم پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و صنعتگران، سرانجام دولت پرداخت 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات را به بانک‌ها تکلیف کرد. اما تولیدکنندگان همچنان از آمار‌های ارائه شده از سوی مسئولان تردید دارند و معتقدند بانک‌ها باید آمار گیرندگان تسهیلات و میزان آن را شفاف‌سازی کنند و اعلام آمار کلی چندان مورد اعتماد نیست.

    وزیر صنعت و تجارت از زمان شروع به کار دولت؛ همواره از سیستم بانکی انتقاد کرده و از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواسته است تا اعتباری را به منظور تأمین سرمایه در گردش واحد‌های مشکل‌دار تخصیص دهند.
    امسال با تداوم رکود و ورشکستگی برخی از واحد‌های تولیدی و صنعتی، دولت مبلغ 16هزار میلیارد تومان به صنایع کوچک و متوسط و واحدهای آسیب‌دیده تولیدی اختصاص داد و مدتی است که نعمت‌زاده و معاونانش مدام از تعداد وام‌گیرندگان و رفع مشکل صنعت سخن می‌گویند به طوری که وزیر صنعت اخیراً از پرداخت تسهیلات به 800 واحد صنعتی آسیب دیده خبر داده و گفت: از مجموع واحدهای صنعتی دارای مشکل 7 هزار و 500 واحد آن در اولویت پرداخت تسهیلات هستند.
    وی افزود: اغلب واحدهای متوسط رو به بزرگ‌تر توانستند مسائل و مشکلات خود را حل کنند و موارد بسیار اندکی که بیشتر صنایع قدیمی و فرسوده هستند، مشکل دارند. وی گفت: حدود 10‌هزار واحدی که به بانک‌ها معرفی شده‌اند عمدتاً مشکل مالی دارند و علاوه بر این واحدهای دیگری وجود دارند که مشکل بازار و مدیریت دارند و آنها به طور جداگانه بررسی و مشکلشان برطرف خواهد شد. نعمت‌‌زاده گفت: واحدهایی که عمدتاً مشکل نقدینگی دارند چه واحدهای کوچک زیر 50 نفر و چه واحدهای متوسط دارای 15 تا 100 نفر نیروی انسانی به بانک‌ها معرفی شده‌اند، در این یکی دو هفته اخیر روند رو به افزایش است که تعداد بیشتر و مبلغ بالاتری طلب می‌کند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با بانک‌ها جلسه داریم و در بخش بررسی همه کارها انجام شده ولی در بخش انعقاد قرارداد در بانک‌ها در دست اقدام است و بانک‌ها قول دادند به روند کار سرعت بدهند و تا آخر شهریور پرونده‌ها بسته می‌شود. وی گفت: برای صنایع بزرگ تصمیمات جداگانه‌ای داریم که در حال برنامه‌ریزی هستیم.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال بیش از 4هزار واحد طرح نیمه تمام متوسط تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد که 2 هزار‌و‌500 واحد جزو همین واحدهای آسیب دیده هستند.
    وی در خصوص طرح‌های ملی بالای 60 درصد پیشرفت کار گفت: این طرح‌ها در زمینه زنجیره فولاد برای کاهش صادرات سنگ آهن خام، برخی در حوزه صنایع شیمیایی و مصالح ساختمانی است که در سراسر کشور و در 12 تا 13 استان وجود دارد و تلاش می‌کنیم امسال این طرح‌ها را به بهره‌برداری برسانیم. 
      
    لیست وام‌گیرندگان را اعلام کنید
    هرچند که وزیر صنعت آمار خوشبینانه‌ای از میزان تسهیلات بانکی و همکاری بانک‌ها ارائه کرد اما تولید‌کنندگان همچنان نسبت به آمار بانک مرکزی و میزان تسهیلات اعطایی تردید دارند.
    مدیرعامل فولاد آرین درخصوص میزان تسهیلات اعطایی به صنعتگران گفت: براساس قانون لیست وام‌گیرندگان و نرخ بهره و زمان دریافت از سوی تولید‌کنندگان باید اعلام شود، در حالی که این لیست همیشه محرمانه بوده و اطمینانی به آمار بانک‌ها در پرداخت تسهیلات وجود ندارد.
    قاسمی با انتقاد از کلی‌گویی مسئولان بانکی افزود: رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهاراتش اعلام کرد که مبلغ 417 هزار میلیارد تومان در سال 94 تسهیلات پرداخت شده و در سه ماهه امسال نیز تسهیلات رشد 44درصدی داشته است.
    وی تأکید کرد: این در حالی است که مطابق قانون باید دریافت‌کنندگان تسهیلات بانکی اعلام عمومی شوند تا این پول‌ها در خارج از تولید هزینه نشود.

    برچسب ها