عصر خودرو

گزارش بلومبرگ از جهت‌گیری نزولی بازار نفت;

رقابت نفتی ایران و عربستان داغ‌تر شد +نمودار

عصر بازار- شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد رقابت عربستان سعودی و ایران برای تصاحب سهم بیشتر در بازار نفت جهانی پایانی ندارد و این موضوع به ضرر بازار جهانی نفت است.

رقابت نفتی ایران و عربستان داغ‌تر شد +نمودار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بازگشت بازار جهانی نفت به روند نزولی در هفته گذشته باعث شد تا برخی از اعضای اوپک خواستار برگزاری نشستی به منظور بحث و گفت‌وگو در خصوص تثبیت قیمت نفت شوند. محمد السدا رئیس دوره‌ای اوپک روز دوشنبه اعلام کرد که این گروه در نظر دارد ماه آینده و در حاشیه مجمع جهانی انرژی، نشستی را در خصوص تثبیت بازار جهانی نفت برگزار کند. این در حالی است که نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا اظهار داشت که با پادشاه عربستان در مورد تقویت قیمت صحبت خواهد کرد.

    با وجود این، اقدامات برخی از تولیدکنندگان بزرگ گروه، موجب سقوط بیشتر قیمت نفت شده است. عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت دنیا تولیدات خود را در ماه جولای به 10.67 میلیون بشکه در روز رساند. در ایران نیز تولیدات با رسیدن به 3.85 میلیون بشکه در روز، بالاترین سطح خود را از سال 2008 به ثبت رساند.

    آبیشک دشپاند، تحلیلگر گروه ناتیکسیس در لندن به تلویزیون بلومبرگ گفت: «این موضوع تنها یک سیگنال را به بازار می‌دهد و آن این است که عربستان سعودی قصد عقب‌نشینی ندارد،‌ به خصوص در حال حاضر که ایران نفت بیشتری را به بازارهای جهانی صادر می‌کند. من مطمئنم در نشست غیر رسمی اوپک در ماه سپتامبر هیچ توافق جدی‌ای صورت نخواهد گرفت.»

    رشد تابستان
    به طور معمول، عربستان سعودی در ماه تابستان و برای برطرف کردن تقاضای انرژی داخلی نفت بیشتری تولید می‌کند. این کشور همچنین به منظور رقابت برای سهم بازار با رقیب اصلی خود (ایران) قیمت فروش خود به مشتریان آسیایی (بزرگترین بازار نفتی ایران و عربستان) را کاهش داده است. کویت نیز در روز چهارشنبه قیمت فروش خود به آسیا را کاهش داد تا هر بشکه نفت کویت 2.65 دلار زیر قیمت معیار منطقه‌ای به فروش برسد.

    پس از لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه، ایران به دنبال افزایش بلندمدت تولید خود است. این کشور مدل جدید قراردادهای نفتی را در سوم آگوست تایید کرد و دولت امیدوار است تا شرکت‌های خارجی سالانه 50 میلیارد دلار در صنعت نفت این کشور سرمایه‌گذاری کنند. وزیر نفت ایران به مجلس اعلام کرد تا 5 سال آینده تولید نفت ایران به 4.6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

    سقف تولید
    اعضای کوچکتر اوپک خواستار تعیین سقف تولید به منظور تقویت قیمت نفت شدند. مادورو رئیس جمهور ونزوئلا،‌ ششمین تولیدکننده بزرگ اوپک به منظور مذاکره برای تثبیت قیمت نفتی که هفته گذشته به پایین‌ترین سطح چهار ماهه خود رسید با سران کشورهای عربستان، روسیه، ایران و قطر دیدار خواهد کرد.

    پس از اینکه عربستان از ایران خواست تا بخشی از توافق باشد،‌ تلاش مشابه برای فریز تولید در ماه آوریل بی نتیجه ماند. در نشست ماه ژوئن اوپک، پیشنهاد دیگر برای تعیین اهداف تولید نیز راه به جایی نبرد. ایران هرگونه محدودیت برای تولید خود را رد کرد و اعلام کرد همچنان به دنبال رسیدن به سهم بازار قبل از تحریم‌های خود است.

    مداخلات مادورو و السدا، موجب ضعف مجدد بازارهای نفتی شده است. اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، بازار نفت همچنان با کندی تقاضای فصلی مواجه است و موجودی ذخایر سوخت همچنان پر است.

    برچسب ها