عصر خودرو

دادگاه عالی کشور سوئیس حکم داد;

محکومیت رژیم صهیونیستی به پرداخت غرامت ۱.۵ میلیارد دلاری به ایران

عصر بازار- دادگاه عالی کشور سوئیس به رژیم صهیونیستی دستور داده تا حدود ۱.۱ میلیارد دلار به اضافه بهره این رقم را بابت اختلاف بر سر شرکت خط لوله ایلات- عسقلان به ایران پرداخت نماید.

محکومیت رژیم صهیونیستی به پرداخت غرامت ۱.۵ میلیارد دلاری به ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تسنیم، عالی ترین دادگاه سوئیس به رژیم صهیونیستی دستور داده تا حدود 1.1 میلیارد دلار به اضافه بهره این پول را به موجب اختلاف چند دهه ای بر سر یک شرکت خط لوله نفتی تشکیل شده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران پرداخت نماید.

    دادگاه فدرال سوئیس با رد فرجام خواهی اسرائیل در خصوص یک حکم داوری که سال گذشته صادر شد، همچنین بابت هزینه های قضایی و استخدام وکیل، ایران را مستحق دریافت 450 هزار فرانک (461 هزار و 302 دلار) اعلام کرده است.
    هنوز مشخص نیست که آیا با توجه به محدودیت های مربوط به قوانین «تجارت با دشمن» آیا رژیم صهیونیستی این پول را به ایران پرداخت خواهد کرد یا خیر.

    وکلای دو طرف در سال های گذشته درگیر یک پرونده داوری بر سر شرکت خط لوله ایلات- عسقلان بوده اند که در سال 1968 به صورت مشترک توسط ایران و رژیم صهیونیستی برای انتقال نفت ایران به مدیترانه تاسیس شده بود.

    برای یک دهه، این خط لوله نفت را از دریای سرخ برای صادرات به اروپا انتقال می داد. اما از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، این کشور خواستار دریافت سهم خود از درآمدها و دارایی هایی شده که از آن زمان در اختیار اسرائیل باقی مانده است.

    مشخص نیست که این شرکت در این مدت چه میزان سوددهی و ثروت داشته است، زیرا اطلاعات مربوط به این شرکت همچون اطلاعات آژانس های اطلاعاتی اسرائیل سری بوده است.

    اما ایران مصمم است تا سهم خود از این شرکت را باز پس بگیرد و از سال 1994 با پیگیری یک روند داوری پیچیده ابتدا در فرانسه و سپس در سوئیس در پی احقاق حق خود بر آمده است.

    در آن زمان، این شرکت بزرگترین توزیع کننده نفت در سرزمین های اشغالی بود و با بلندپروازی قصد داشت به یک قطب مهم تجارت انرژی در منطقه مدیترانه تبدیل شود.

    برچسب ها