عصر خودرو

با توافق دو کشور;

امارات از مسیر خط لوله انتقال گاز ایران به عمان حذف شد

عصر بازار- وزیر نفت و گاز عمان گفت، ایران و عمان توافق کرده اند تا مسیر و طراحی خط لوله صادرات گاز ایران به این کشور از زیر دریا را تغییر دهند تا این خط لوله از آبهای تحت کنترل امارات عبور نکند.

امارات از مسیر خط لوله انتقال گاز ایران به عمان حذف شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تسنیم، محمد بن حمد الرومحی، وزیر نفت و گاز عمان گفت، ایران و عمان توافق کرده اند تا مسیر و طراحی خط لوله انتقال گاز از زیر دریا را تغییر دهند تا این خط لوله از آبهای تحت کنترل امارات عبور نکند.

    این خط لوله ذخایر گازی عظیم ایران را به مصرف کنندان عمانی و مراکز تولید ال ان جی در این کشور متصل خواهد کرد تا گاز ایران از این طریق مجددا به کشورهای دیگر صادر شود.
    پس از لغو تحریم های غرب علیه ایران در ماه ژانویه، ایران و عمان تلاش های خود برای اجرایی کردن این پروژه را تجدید کردند، اما این پروژه به دلیل اختلاف نظرهای طرفین بر سر قیمت و فشارهای آمریکا بر مسقط به تاخیر افتاده است.
    رومحی گفت، ایران و عمان در مراحل نهایی طراحی این خط لوله قرار دارند و روی گزینه ای عمیق تر از طراحی اولیه توافق کرده اند تا این خط لوله از آب های تحت کنترل هیچ کشور ثالثی عبور نکند.
    وی افزود: «به جای یک مسیر کم عمق تر در حدود 300 متری سطح دریا، این خط لوله از 1000 متری سطح آب خواهد رفت و مسیر آن اندکی کوتاه تر خواهد شد.»
    رومحی نگفت که چرا این خط لوله قرار نیست از آبهای امارات عبور کند. مقامات عمانی و اماراتی این پروژه را مورد مذاکره قرار داده اند، اما مشخص نیست که آیا امارات روی خوشی به این پروژه نشان داده یا با عبور این خط لوله از آب های تحت کنترلش مخالفت کرده است.
    مقامات اماراتی به صورت علنی در این باره اظهار نظری نکرده اند.
    رومحی گفت، عمان همچنان انتظار دارد تا قبل از پایان سال 2016 از شرکت های مختلف برای برگزاری مناقصه مراحل مهندسی، تامنی تجهیزات و ساخت این پروژه دعوت نماید. وی اشاره ای به برآورد قیمت این پروژه نکرد. این خط لوله به صورت 50-50 توسط ایران و عمان تامین مالی خواهد شد.
    وزیر عمانی گفت: «عمان مذاکرات با طرف های ژاپنی، کره ای و چینی را برای تامین مالی آغاز کرده است... ما برای ال ان جی به دنبال دریافت تامین مالی هستیم...ما به دنبال این هستیم پروژه خودش خودش را تامین مالی کند.»
    وی پیش بینی کرد که این پروژه 2 سال پس از انعقاد قراردادها تکمیل شود، اما اذعان کرد که اختلاف نظر درم ورد قیمت گاز ممکن است پروژه را به تاخیر بیاندازد. وی گفت، این پروژه با قیمت های فعلی سودآور نخواهد بود.
    وی افزود: «من درباره آینده قیمت های نفت و گاز خوش بین نیستم، و ما در اینن باره با شرکایمان تفاهم داریم که بازار خیلی امیدوار کننده نیست.»

    برچسب ها