عصر خودرو

عضو انجمن تولید کنندگان فولاد:

دولت تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را اولویت نخست قرار دهد

عصر بازار- عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: شرایط رکودی فعلی مانع از تداوم فعالیت می شود، بنابراین دولت به عنوان اولویت نخست خود، تامین سرمایه درگردش را برای واحد های تولیدی در دستور کار قرار دهد.

دولت تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را اولویت نخست قرار دهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، بهمن قاسمی روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت، ظرفیت پیش بینی شده واحد فولادی تحت مدیریتش 2 میلیون تن است و اکنون با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و افت فعالیت های عمرانی با ظرفیت تولید 10 تا 15 درصدی به فعالیت خود ادامه می دهد.

    وی یادآور شد: اوضاع اقتصادی کشور موجب همراهی سازمان امور مالیاتی با تولید کنندگان شده و احتمال می رود مشکل این واحد تولیدی با سازمان یاد شده برطرف شود.
    قاسمی اضافه کرد: شرایط کنونی در بعد داخلی و خارجی برای فعالیت فولاد سازی موجب شد تا در اندیشه ادغام یا مشارکت این واحد باشیم، اما با وجود استقبال از واگذاری 51 درصدی سهام این واحد تولیدی، تاکنون استقبال لازم نشده است.
    وی تصریح کرد: مشکل جدی نقدینگی مانع از تداوم فعالیت این واحد می شود، در عین حال اکنون بدهی سررسید گذشته نیز نداریم .
    قاسمی گفت: بانک مرکزی اعلام کرده در سال گذشته چهار تریلیون و 170 بیلیارد ریال ( 417 هزار میلیارد تومان ) تسهیلات در اختیار تولید قرار داده و امسال این رقم به پنج تریلیون و 500 بیلیارد ریال خواهد رسید ( 550 هزار میلیارد تومان )، اما گزارش مشروحی در این زمینه برای اطلاع عموم تاکنون منتشر نشده است.
    به گفته وی، مزیت صادرات تولیدات فولادی موجب شده است رویکرد واحدهای فولاد ساز کشورمان به سمت بازارهای برون مرزی باشد، این امر یک امتیاز برای کارخانه های تولید کننده داخلی است، اما نباید صنعت داخل را قربانی تامین نیاز شرکت های خارجی کرد.
    براساس سند چشم انداز 1404 ظرفیت تولید فولاد کشور باید به رقم 55 میلیون تن برسد که لازمه تحقق این مهم فراهم سازی ظرفیت 72 میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن، 85 میلیون تنی گندله و 54 میلیون تنی آهن اسفنجی است.
    قاسمی خاطرنشان کرد: نرخ سود تسهیلات که از سوی بانک مرکزی برای اجرا به سیستم بانکی ابلاغ می شود، با نرخ عملکرد آنها متفاوت است و بانک ها به شیوه ای عمل می کنند که تا 30 درصد نرخ سود مورد محاسبه قرار می گیرد.
    وی ضمن انتقاد نسبت به عملکرد هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: اصولا هیات مدیره در دوره های مختلف شیوه ای را به مورد اجرا می گذارد که اولویت کاری مربوط به منافع آنها می شود.
    قاسمی پیش از این گفته بود، اجرایی سازی توافق برجام نباید بستری برای واردات گسترده انواع کالا به ویژه تولیدات فولادی باشد.
    وی خواستار اعمال تعرفه های لازم از سوی دولت به منظور حمایت از تولیدات فولادی کشور شده بود و لزوم افزایش تعرفه واردات در این بخش را مورد تاکید قرار داد.
    آمارهای منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد، پارسال مجموع فولاد خام صادر شده کشور به 4.1 میلیون تن رسید و امسال دستیابی به رقم 6 میلیون تن هدف گذاری شده است.
    کارخانه فولادسازی آریان در بویین زهرا قزوین (15 کیلومتری اشتهارد) واقع شده و ظرفیت اسمی آن دو میلیون تن و 900 نفر کارکنان بیمه شده دارد.
    پیشتر جمهوری اسلامی ایران چهاردهمین فولاد ساز جهان معرفی شد، اما در نیمه نخست سال میلادی جاری، ایران با رشد 5.2 درصدی تولید فولاد خود نسبت به مدت مشابه در سال 2015، پس از پشت سرگذاردن مکزیک در رتبه 12 جهان جای گرفت.

    برچسب ها