عصر خودرو

لیلاز:

باید با عاملان توقیف دارایی ایران برخورد شود

عصر بازار- یک تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره سخنان امروز رئیس جمهور مبنی بر اینکه دستگاه قضایی بایداهمال صورت گرفته در خارج نکردن اموال کشور از دسترس آمریکا را پیگیری کند، گفت: اقدام آمریکا در توقیف ۲ میلیارد دلار از دارایی های جمهوری اسلامی ایران در تاریخ بشر بی سابقه است.

باید با عاملان توقیف دارایی ایران برخورد شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تابناک، سعید لیلاز درباره توقیف 2 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط دولت آمریکا، اظهار کرد: این اقدام یعنی آمریکایی ها اوراق قرضه ای را که بی قید و شرط فروخته اند به دلایل سیاسی مصادره کرده اند که این یک کار زشت و کثیف است. این اقدام علیه هر کشور دیگری صورت می گرفت به بدترین شکل ممکن آمریکایی ها زیر سئوال می رفتند.

    وی افزود: چنین اقدامی علیه هر کشوری در دنیا انجام می شد اعتبار اوراق قرضه آمریکا را برای همیشه زیر سئوال می برد؛ چون در صورت باب شدن چنین موضوعی اگر هر کشوری با آمریکا مخالفت و یا دشمنی کند، آن ها آیا مجاز هستند که اوراق قرضه را مصادره کنند؟ اینکه آمریکا با وجود چنین اقدام کثیفی اعتبارش زیر سئوال نمی رود به دلیل این است که ما بد عمل کرده ایم و در آن برهه اجماع جهانی علیه ما صورت گرفته بود.
    استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه " ما الان هم چوب را خورده ایم و هم پیاز را" تصریح کرد: مثلا کوبایی ها توانستند یک چهره مظلوم بین المللی برای خود ایجاد کرده و علیه آمریکا یک اجماع جهانی ایجاد کنند. اجماع جهانی که علیه ایران طی سال های 85 و 86 ایجاد شد حتی علیه صدام حسین و طالبان شکل نگرفته بود. حتی در مورد سوریه هم در حال حاضر چنین اجماع جهانی وجود ندارد، چون آلمانی ها مخالف اقدامات آمریکا درباره این کشور هستند.
    وی با تاکید بر اینکه ایجاد چنین اجماعی علیه ایران یک هنر است که مسئولیت تاریخی آن 1000 درصد بر گردن احمدی نژاد است، گفت: اگر قبل از احمدی نژاد سانتریفیوژها فعال شدند، لااقل یک عبای شکلاتی بر دوش رئیس جمهور وقت بود که با "لبخند ژکوند" در مجامع بین المللی حاضر می شد.
    لیلاز ادامه داد: علت ناراحتی من از این موضوع سیاسی نیست؛ چراکه اگر اجماع جهانی علیه ما وجود نداشت، آمریکایی ها هیچوقت جرأت نمی کردند این اقدام زشت و کثیف را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام بدهند. من ضد امپریالیسم هستم و به بقیه اصلاح طلبان هم کاری ندارم. کلا با هژمونی آمریکا و رفتار آن ها مشکل دارم چراکه همواره به نفع اصولگرایان و طیف تندرو در ایران بوده است.
    دولت وقت در این مورد 10 ماه و تا زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر وقت داشته است تا پول را بیرون بکشد. به نظر من این که اقدامی برای خروج پول نمی شود، عمدی بوده است اگر حکم اعدامی که برای چنین کاری صادر شود، ضرورتش صدبار بیشتر از حکم اعدامی است که برای "شهرام امیری" صادر شد. این کار خائنانه تری از هر وطن فروشی است.
    لیلاز در توضیح چگونگی توقیف 2 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی ایران در آمریکا، خاطر نشان کرد: وقتی این پرونده به دادگاه می رود، دادگاه آمریکا با استناد به اینکه بانک مرکزی نهادی مستقل از دولت و متعلق به مردم ایران است از صدور حکم توقیف امتناع می کند، اما متاسفانه شاکیان این پرونده تمامی دستورات و صحبت های آقای احمدی نژاد را علیه علیه استقلال بانک مرکزی انجام داده و بیان کرده را به عنوان سند می آورند و دادگاه این موضوع را به عنوان بخشی از مستندات می پذیرد.
    این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سئوال که این موضوع مستند است یا شما به عنوان تحلیل آن را بیان می کنید؟ گفت: می توانید از بانک مرکزی این را بپرسید که درست است یا نه. نمی دانم چرا بانک مرکزی ساکت است و این مسائل را بیان نمی کند.
    وی افزود: در متن حکم قاضی پرونده توقیف 2 میلیارد دلار از دارایی های ایران، آمده است که دولت ایران می گوید، بانک مرکزی متعلق به دولت است. من این را می دانستم، اما شرفم قبول نمی کرد و الان هم قبول نمی کند که آن را مطرح کنم؛ چون امید داشتم که این پول را بگیرند، اما وقتی احمدی نژاد نامه می نویسد، باید این حقایق را گفت.
    به گفته لیلاز، باید با عواملی که باعث توقیف شدن 2 میلیارد دلار از دارایی های ایران توسط آمریکایی ها شدند، به بدترین شکل ممکن برخورد شود، چه می خواهد احمدی نژاد باشد، چه روحانی.
    این استاد اقتصاد با اشاره به موضوع حقوق های نامتعارف، یادآوری کرد: طرف 30 میلیون حقوق گرفت، به حق جلویش را گرفتید و او را کنار گذاشتید که کار درستی بود، اما چرا نباید این موضوع را پیگیری کرد؟ من موافقم تا 40 ماه دیگر هم از حقوق های نامتعارف بگویند، اما عوامل توقیف 2 میلیارد دلار دارایی ملت را هم بگویند و با آن برخورد جدی انجام دهند.

    برچسب ها