عصر خودرو

بلوکه کردن بخشی از وام بانکی هنگام ارائه تسهیلات قانونی نیست

عصر بازار- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت: طبق ابلاغیه اخیر بانک مرکزی، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات در شبکه بانکی هنگام ارائه تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط غیرقانونی است.

بلوکه کردن بخشی از وام بانکی هنگام ارائه تسهیلات قانونی نیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، ایرنا، فرشاد مقیمی  در بازدید از شهرک صنعتی چناران افزود: بر اساس همین ابلاغیه بانک ها حق ندارند از محل تسهیلات جدیدی که می پردازند بخشی را بابت بدهی های گذشته واحدهای صنعتی نزد خود نگاه دارند.

    وی گفت: اگر مستنداتی به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ارائه شود که بانک هایی در فرایند تسهیل و رفع موانع اخلال ایجاد می کنند، بانک مرکزی با آنها برخورد خواهد کرد.
    وی گفت: شیوه متداول سرمایه گذاری صنعتی در کشور ما به این گونه است که 30 درصد سرمایه گذاری آورده سهامداران است و 70 درصد از دیگر منابع تامین می شود اما نکته این است که 90 درصد بخش غیرسهامداری از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود.
    او افزود: صنایع باید از راه های دیگر تامین سرمایه مثلا بازارهای سرمایه و بورس هم برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود اقدام کنند و از طرف دیگر دولت می تواند مانند برخی از کشورها بانک صنایع کوچک راه اندازی کند.
    وی گفت: این بانک ها فقط به صنایع کوچک تسهیلات می دهند و فرایندهای اعطای تسهیلاتشان با فرایند اعطای تسهیلات به صنایع بزرگ متفاوت است.
    او افزود: سازمان صنایع کوچک 90 درصد معوقات واحدهای صنعتی کوچک به این سازمان را که مبلغ آن 6 هزار میلیارد ریال بود بخشید و امسال برای ارائه خدمات خود در 500 شهرک و ناحیه صنعتی هیچ افزایش قیمتی نداشته است.
    مقیمی گفت: دولت برای کمک به 7500 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط هدف گذاری کرده و تصمیمات خوبی گرفته از جمله این که صاحبان صنایعی که چک برگشتی داشته و نمی توانستند تسهیلات بانکی دریافت کنند با صدور دستورالعمل هایی از این امر مستثنی شده اند و با معرفی از سوی کارگروه مربوطه می توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند.
    وی اضافه کرد: صاحبان صنایعی که در بحث بیمه و مالیات، معوقات داشتند و به دلیل ناتوانی در پرداخت دیون جرایمی برای آنها مقرر شده بود هم با شیوه نامه هایی که صادر شد، بخشی از جریمه های آنها بخشیده و برای پرداخت دیون به تعدادی از آنها فرصت و مهلت اعطا شد.
    مقیمی اظهارکرد: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به 18 درصد در شورای پول و اعتبار نیز با پیگیری های صورت گرفته توسط سازمان صنایع کوچک اتفاق افتاد چون از درخواست های صاحبان بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط بود.

    برچسب ها