عصر خودرو

استقبال از سرمایه های خارجی با محدودیت های بسیار

عصر بازار- بخش های مختلف تولید برای طی مسیر توسعه و پیشرفت به سرمایه گذاری های خارجی نیاز دارند اما جذب سرمایه خارجی به کشور همواره با محدودیت هایی مواجه بوده است.

استقبال از سرمایه های خارجی با محدودیت های بسیار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرمایه‌گذاری‌ها به عنوان یکی از پایه های اصلی نظام‌تامین مالی شناخته می‌شوند و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیز عامل موثر در پیوند دادن اقتصاد داخلی کشورها به‌ویژه جوامع در حال توسعه با اقتصاد جهانی به شمار می رود.

    این واقعیت باعث شده رقابت‌های اقتصادی برای بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌منظور ارتقای جایگاه کشورها در اقتصاد جهانی تشدید شود؛ با این وجود ایران از حجم کل جریان سرمایه‌گذاری خارجی سهم ناچیزی دارد که باید با برنامه ریزی های بلندمدت افزایش یابد.

    در این ارتباط سیروس تالاری عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفتی گفت: اشتغال جوانان در سطح ملی به دغدغه اصلی دولت تبدیل شده است و در صورت عدم توجه به آن شاهد بروز فساد و وقوع بحران در سطح جامعه خواهیم بود.

    وی در ادامه افزود: در دوران پسابرجام توانستیم نیاز به منابع مالی برای پروژه های نفتی را برطرف کنیم و به کمک آن در ایجاد اشتغال پایدار در فضای کلان اقتصادی کشور تأثیرات مثبتی به جا بگذاریم.

    تالاری همچنین تصریح کرد: وزرات نفت در قراردادهای پروژه های جدید نفتی تبصره ها و موادی را می گنجاند تا شرکت های خارجی مجبور شوند در عرصه های مختلف صنعت نفت با شرکت های داخلی مشارکت داشته باشند و بتوانیم از ظرفیت های داخلی حداکثر استفاده را ببریم.

    وی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران اذعان داشت: عواملی که در این بخش فعالیت می کنند دچار یک پارادوکس هستند، زیرا از یک طرف مجبورند تا سرمایه گذاری خارجی جذب کنند و از طرف دیگر باید برای این سرمایه ها محدودیت ایجاد کنند.

    تالاری بیان کرد: سرمایه گذارانی که به هدف صرف سرمایه خود در صنعت و تولید ایران وارد کشور می شوند محدودیت های ایجاد شده را تاب نمی آورند و وزارت نفت تا کنون موفق نشده که سرمایه گذاران حوزه نفتی را به مشارکت با شرکت های داخلی مجبور کند و هیچگاه نیز موفق نخواهد شد.

    وی همچنین تصریح کرد: اگر این پارادوکس را در عرصه فعالیت های کلان حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در سطح بین المللی نیز وجود داشته باشد قطعاً مورد پذیرش سرمایه گذاران خارجی قرار نخواهد گرفت زیرا عقیده دارند این امر باعث کرخت شدن سرمایه آنها خواهد شد و در این شرایط از حضور در بازار و صنعت ایران استقبال نمی کنند.

    وی اظهار داشت: این ایده پروری ها که بخواهیم سرمایه گذاران خارجی را موظف و محدود کنیم، آنگونه که باید جواب نخواهد داد بلکه باید عرصه اقتصادی را آزاد و اکوسیستم اقتصادی ایجاد کنیم تا همه بتوانند در این کشور فعالیت کنند.

    تالاری در خصوص آینده صنعت نفت کشور گفت: اگر با همین روند پیش روی کنیم آینده صنعت نفت ما نسبت به گذشته تغییری نخواهد کرد و  باید جای پای محکمی برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد کنیم.

    ****هدایت سرمایه گذاران خارجی به سمت مشارکت در پروژه

    جلیل سالاری مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی عنوان کرد: جذب سرمایه به منظور تأمین منابع صورت می گیرد و در برخی موارد در کنار منابع مالی بحث انتقال تکنولوژی نیز مطرح می گردد.

    وی افزود: برای تأمین منابع مالی، ظرفیت داخلی زیادی وجود دارد که ما می توانیم از آن طریق نیازهای خود را برطرف سازیم.

    سالاری همچنین اظهار داشت: سرمایه گذار خارجی هنگام ورود به ایران در درجه اول ضمانت ها و تعهداتی که به وی تعلق می گیرد را طلب می کند و برای تضمین سرمایه خود به سراغ بانک مرکزی و یا بانک های عامل پروژه های مورد نظر می رود.

    وی تصریح کرد: تضمین شرکت های عامل ، چالشی است  که سرمایه گذاران برای تأمین منابع مالی پروژه ها با آن رو به رو هستند.

    سالاری اذعان داشت: در داخل کشور نقدینگی بسیاری در دست مردم است و امکان جذب آن وجود دارد و برای ایجاد مشوق های سرمایه گذاری مانعی وجود ندارد چرا که با عرضه اوراق مشارکت می توانیم به جذب سرمایه های داخلی کمک کنیم.

    وی یادآور شد: برخی از سرمایه گذاران خارجی در پی صرف منابع مالی به دنبال سود بردن و ایجاد اشتغال برای کشور خود هستند و از این طریق صنایع از کار افتاده خود را مجدد احیا می کنند.

    سالاری بیان کرد: درصورتی که تنها به صرف تامین منابع به سرمایه گذاری خارجی نگاه کنیم نتیجه غلطی حاصل می شود چرا که باید طرف خارجی را مجاب کنیم تا در پروژه های موجود مشارکت داشته باشند و علاوه بر سرمایه گذار پروژه یکی از سهام داران آن محسوب شود که این امر ریسک دو سویه خواهد بود.

    وی گفت: از جانب بخش حکومتی باید پروژه های مطالعه شده و آماده برای ارائه به سرمایه گذاران خارجی وجود داشته باشد اما در حال حاضر پروژه ای که از نظر مکان یابی، زیست محیطی و سایر اقدامات تمام کارهای آن انجام شده باشد وجود ندارد.

    سالاری در ادامه اظهار داشت: با ایجاد این مشوق و ورود سرمایه های خارجی به منظور کاهش هزینه ها، صنایع تامین قطعات داخل کشور فعال می شوند.

    وی در پایان اذعان کرد: مشارکت سرمایه گذاران خارجی باعث می شود نقدینگی که قرار است صرف پروژه ها شود توزیع متوازنی را ایجاد کند و موجبات تکمیل زنجیره تولید داخل کشور را فراهم می کند تا از منابع و توان داخلی استفاده شود و در این شرایط اهداف اقتصاد مقاومتی تحقق می یابد.

    برچسب ها