عصر خودرو

دوران خوش بازار سنگ آهن فرارسیده است؟

عصر بازار- قیمت سنگ آهن در سه روز معاملاتی اخیر افزایش یافته و اکنون در محدوده ۶۱ دلار در هر تن در نوسان است. قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد، هفته پیش نوسانی قابل ملاحظه داشت رشد کرد و قیمت ها ۲.۳ درصد افزایش یافت.

دوران خوش بازار سنگ آهن فرارسیده است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، امروز قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد به رقم 61.3 دلار رسید، این در شرایطی است که روز جمعه اعلام شد برنامه دولت چین برای کاستن از مازاد ظرفیت تولید فولاد طبق برنامه پیش نرفته است. این به معنای میزان بالاتر تولید فولاد است و سبب شده تقاضا برای سنگ آهن افزایش یابد. قبل از اعلام این خبر از سوی رسانه دولتی چین، تصور می شد برنامه یاد شده طبق جدول زمانی پیش رفته و از تولید فولاد و تقاضا برای سنگ آهن کاسته می شود.

    ناموفق بودن برنامه چین در کاهش ظرفیت در بخش های مختلف سبب شده کمیته ای متشکل از نمایندگان وزارتخانه های این کشور تشکیل شود تا علل این وضعیت مشخص شود.

    در نیمه اول سال جاری میلادی تحولات در بازار فولاد، مستقیما بر قیمت سنگ آهن تاثیر گذاشت و در ماه های آینده نیز همین روند ادامه پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر پیش بینی هایی که درباره مصرف سنگ آهن و فولاد مطرح می شود نیز بر قیمت ها تاثیر دارند.

    قیمت ها اکنون در سطوح بالا در نوسان هستند زیرا از یک سو قیمت فولاد افزایش یافته و از سوی دیگر ذخیره سنگ آهن در بنادر چین پس از هفت هفته افزایش، کاهش یافته است.

    ذخیره سنگ آهن در بنادر بزرگ چین هفته قبل با 300 هزار تن کاهش به 105.75 میلیون تن رسید. چین در ماه گذشته میلادی 88.4 میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به ماه قبل از آن 8.3 درصد رشد کرده است.

    در روزهای اخیر برخی خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین مثبت نبوده اما تحلیلگران معتقدند افق اقتصاد این کشور نگران کننده نیست. این بدان معناست که نرخ رشد اقتصاد چین امسال در محدوده مورد نظر دولت یعنی 6.5 درصد تا 7 درصد خواهد بود. اگر دولت یا بانک مرکزی چین تدابیر جدید حمایتی اتخاذ کند بر قیمت سنگ آهن افزوده می شود.

    طی دو سال اخیر افزایش عرضه از سوی شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن سبب شده قیمت ها به شدت کاهش یابد. شرکت های ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو بدون توجه به کاهش شدید قیمت ها، به تولید ادامه داده اند. سال پیش نرخ رشد اقتصاد چین پایین ترین میزان در 25 سال اخیر بود و امسال نیز نرخ رشد در همین حد خواهد بود.

    طی ماه های اخیر سیاست های حمایتی دولت چین و ذخیره سازی سنگ آهن از سوی شرکت های تولیدکننده فولاد در این کشور از قیمت ها حمایت کرده است. افق بازار سنگ آهن در ماه های آینده و سال آینده میلادی چندان امیدبخش توصیف نشده است. نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت ها در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد.

    برچسب ها