عصر خودرو

رشد تولید و صادرات نفت خام ایران درپسابرجام؛

جهش صادرات نفت نشان‌ دهنده موفقیت برجام در باز پس‌گیری بازار است

عصر بازار- رشد جهشی صادرات نفت ایران پس از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و رسیدن میانگین صادراتی آن به ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار بشکه در روز در بهار گذشته، موفقیت ایران را در بازپس گیری بازارهایش نشان می دهد.

جهش صادرات نفت نشان‌ دهنده موفقیت برجام در باز پس‌گیری بازار است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت ،  بر اساس جدیدترین آمارهای صادراتی که رییس سازمان برنامه و بودجه از آن رونمایی کرد، میانگین صادرات نفت خام ایران در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است.

    به گفته محمدباقر نوبخت، هر چند در دوران تحریم میزان صادرات نفت کشور به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود و حتی برخی کشورها به دنبال کاهش ماهانه 20 درصد از همین میزان صادرات و رساندن آن به پروژه نفت در برابر غذا ( برنامه اجرا شده در کشور عراق ) بودند، اما به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای و توافق برجام این حلقه را شکست.

    حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نیز در تازه ترین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم اعلام کرد افزایش تولید و صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور از تبعات اجرای برجام و لغو تحریم های نفتی ایران بوده است.

    روحانی نموداری از آمار و ارقام تولیدات و صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور در دوره های مختلف سال های 1394 و 1395 ارایه کرد و گفت: میانگین تولید نفت خام و میعانات گازی کشور در10 ماه نخست سال 1394 به میزان سه میلیون و 250 هزار بشکه در روز و میزان صادرات آن یک میلیون و 348 هزار بشکه در روز بود.

    رییس جمهوری میانگین تولید نفت خام و میعانات گازی کشور در 4ماه نخست سال 1395 را چهار میلیون و 122 هزار بشکه در روز و میانگین صادرات نفت خام و میعانات گازی را در این دوره 2 میلیون و 382 هزار بشکه در روز اعلام کرد.

    روحانی میانگین تولید نفت خام و میعانات گازی در تیرماه سال جاری را چهارمیلیون و 154 هزار بشکه در روز و میانگین صادرات این کالاها را 2 میلیون و 428 هزار بشکه در روز به مردم گزارش داد.

    رییس جمهوری ضمن سپاس از تلاش کارکنان و مسوولان صنعت نفت کشور، گفت: مسوولان در این حوزه کار بزرگی انجام دادند و تولیدات و صادرات نفتی و میعانات بسیار بالا رفت و تقریباً به شرایط قبل از تحریم بازگشتیم که این آمادگی از قبل از اجرای برجام ایجاد شده بود و امروز ما با آمار و ارقام خوبی در این رابطه مواجه هستیم.

    رییس جمهوری همچنین گفت، برجام سبب شد تا صنعت نفت نه تنها میزان تولید و صادرات خود را بهبود بخشد، بلکه دیگر خریداران نفتی نتوانند شرایط را به ایران تحمیل کنند. در دوران تحریم کشورهایی که از ما نفت می خریدند برای ما شرایط تعیین می کردند ، اما امروز دست ما باز است.

    آنگونه که رییس جمهوری معتقد است، این رشد علامتی برای حرکت به سمت رشد اقتصادی است زیرا باوجود تلاش دولت یازدهم در کاهش وابستگی بودجه کشور به منابع نفتی که در سه سال گذشته به دلیل کاهش شدید قیمت نفت در دستور کار بوده است، همچنان بخشی از درآمدهای کشور از این مسیر تامین می شود.

    بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در روزهای پایانی خرداد ماه امسال در نخستین گزارشی که درباره صنعت نفت به مجلس دهم ارایه کرد، از افزایش میزان تولید نفت ایران به بیش از 3.8 میلیون بشکه در روز و دو برابرشدن صادرات نفت خام در سال 1395 خبر داد.

    وی گفته بود، میانگین تولید نفت خام در پنج ماه نخست سال 1392 به میزان 2 میلیون و 700 هزار بشکه در روز بود که پس از رفع تحریم ها در خرداد ماه 1395 به بیش از سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز رسید. صادرات نفت خام نیز با دو برابر افزایش از دو میلیون بشکه عبور کرد.

    آمارها نشان می دهد با گذشته نزدیک به هشت ماه از آغاز اجرای برجام (دی ماه 94) صنعت نفت ایران توانسته است با رشد تصاعدی بخشی از بازارهای خود را در آسیا و اروپا احیا کند به نحوی که حدود دو سوم نفت صادراتی به مقصد قاره آسیا بارگیری می شود.

    براساس گزارش های رسمی وزارت نفت، صادرات نفت ایران به آسیا در ماه ژوئن 2016 (خرداد-تیر1395) به بالاترین سطح خود در چهار سال و نیم گذشته رسید و از ماه دسامبر (آذر- دی) 2015 تاکنون نیز تقریباً دو برابر شده است.

    چهار کشور چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه ژوئن 2016 در مجموع حدود یک میلیون و ٧٢۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند و پیش بینی می شود در ماه های آینده، روند افزایش صادرات نفت ایران به بازار آسیا بویژه اقتصادهای نوظهور ادامه یابد.

    محسن قمصری مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز از صادرات بیش از 600 هزار بشکه نفت به مقصد اروپا خبر داده و با بیان این که یک چهارم صادرات نفت ایران به مقصد اروپا است، می گوید، این میزان صادرات در مقایسه با قبل از تحریم ها نشان می دهد که به سطح صادرات قبل از تحریم به اروپا بسیار نزدیک شده ایم. حتی حجم قراردادهای ما با اروپا فراتر از قبل تحریم ها رفته است. ایران در حال حاضر 80 درصد بازارهای قبل از تحریم خود را پس گرفته است.

    پیش از این نیز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میانگین صادرات نفت خام کشور را در زمستان 1394 یک میلیون و 787 هزار بشکه در روز اعلام کرده بود که رشد 14.4 درصدی را پشت سر گذاشته است. در همین مدت میانگین تولید نفت ایران رقم سه میلیون و 231 هزار بشکه در روز بوده و رشد 5.5 درصدی را نسبت به سال قبل از آن ثبت کرده است.

    رشد قابل توجه صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در پسابرجام و رسیدن به شرایط پیش از تحریم ها در شبکه خبری بلومبرگ آمریکا نیز انعکاس داشت و این تارنمای خبری نوشت: ایران در شش ماهه نخست سال جاری میلادی و در دوران پس از تحریم صادرات نفت خود را به میزان بی سابقه ای افزایش داده به گونه ای که در این دوره خرید نفت ژاپن از ایران 28 درصد، هند 68 درصد، کره جنوبی دو برابر و صادرات ایران به چین 2.5 درصد افزایش یافته است.

    به گزارش بلومبرگ، در 10 ماهه نخست پارسال و پیش از اجرای برجام، مجموع تولید نفت خام و میعانات گازی ایران سه میلیون و 250 هزار بشکه و صادرات یک میلیون و 348 هزار بوده ، اما در چهار ماه نخست سال 1395 تولید آن به چهار میلیون و 124 هزار بشکه در روز و صادرات آن به دو میلیون و 382 هزار بشکه در روز بالغ شده است.

    برچسب ها