عصر خودرو

آیا صنعت فولاد چین می‌تواند سودآوری‌اش را افزایش دهد؟

عصر بازار- چین سعی می‌کند از یک اقتصاد کهنه در صنایع سنگین به یک اقتصاد جدید کارآمد تغییر یابد. دولت چین درحال بازسازی کامل صنعت فولاد خود است تا آن را سودآور کند.

آیا صنعت فولاد چین می‌تواند سودآوری‌اش را افزایش دهد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، صنعت فولاد چین بیش از 50 درصد تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص داده اما به علت کاهش تقاضای بخش ساختمان‌سازی با مازاد عرضه و ضرر سنگینی روبه‌رو است. دولت چین تلاش می‌کند تا از یک طرف ظرفیت‌ها را پایین بیاورد و از طرف دیگر بین عرضه و تقاضا تعادلی به‌وجود آورد تا قیمت‌ها بیش از این کاهش نیابد.قرار است تا سال 2020 سطح تولید 100 تا 150 میلیون تن کاهش یابد اما این برنامه بلند‌پروازانه‌ای است به علت اینکه با مسائلی در زمینه اشتغال و بازگشت سرمایه روبه‌رو‌ خواهد شد. دولت برنامه داشته است که در سال 2016 حدود 45 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد را کاهش دهد ولی به زحمت تا سقف 50 درصد از این مقدار را به انجام رسانده است.

    سود صنعت فولاد در نیمه اول سال 2016 به 6/ 12 میلیارد یوآن تقریبا 940/ 1 میلیارد دلار رسیده است. اما با این حال نسبت سود در بخش فولاد یک درصد سرمایه‌گذاری است که در مقایسه با دیگر صنایع بسیار پایین است. این در حالی است که صنعت فولاد از نرخ پایین بهره و سوبسید انرژی استفاده می‌کند، از طرف دیگر پایین بودن نرخ سود در ارتباط با نسبت پایین بهره‌وری است. یک تحلیل دانشگاهی اخیرا نشان می‌دهد که در بیش از 50 درصد صنایع فولاد چین ، نسبت بازدهی هر کارگر بسیار پایین است و در مقایسه با آمریکا یا ژاپن به سختی به یک‌سوم می‌رسد، از سویی در کارخانه‌های دولتی ریخت و پاش در نیروی کار و انرژی بسیار دیده می‌شود. البته در مورد کارخانه‌های خصوصی اینچنین نیست به‌خصوص آنکه آنها امکان نوآوری و تولید کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر را دارند. اخیرا دو کارخانه بسیار بزرگ دولتی بائواستیل و ووهان به دنبال ادغام با یکدیگر رفتند. بائواستیل از نظر بهره‌وری در انرژی شرکت بسیار موفقی است درحالی‌که شرکت ووهان از نظر نیروی کار ساختار کاملا درستی دارد. دولت چین برنامه دارد که تولید فولاد را به دو بخش شمال و جنوب تقسیم کند و کارخانه‌های این منطقه را در یکدیگر ادغام کند، البته هیچ تضمینی نیست که ادغام کارخانه‌ها به بهبود بهره وری کمک کند.

    تنها بزرگ شدن کارخانه‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌های آنها کمک کند اما این در صورتی است که آنها بتوانند بخش تولید و خدمات خود را از اول بازسازی کنند. تولیدکنندگان کوچک و متوسط فولاد هم عملا ناکارآمد هستند و با حداقل بازدهی مشغول به فعالیت هستند. افزایش قیمت فولاد در اوایل امسال باعث تشویق این کارخانه‌ها شد تا از حداکثر ظرفیت خود استفاده کنند. کاهش تقاضا در بازار داخلی چین با افت قیمت باعث شده تا تولیدکنندگان چینی برای صادرات به بازارهای جهانی رو بیاورند، همین امر باعث رکود در صادرات فولاد شده است.

    اخیرا اروپا و آمریکا صنعت فولاد چین را به دامپینگ متهم کرده‌اند ولی این صادرات باعث کاهش حجم موجودی‌ها شده است تاآنجاکه در پایان ماه ژوئن حجم موجودی‌ها 63/ 24درصد کاهش داشت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو