عصر خودرو

معاون نعمت‌زاده خبرداد؛

سیاست‌های ارزی جدید در راه است

بساط ارز ۵ نرخی برچیده می‌شود

عصر بازار- معاون وزیر صنعت در خصوص مشکلات ایجاد شده با اجرای سیاست خرید و فروش ارز آزاد از سوی بانک‌ها گفت: سیاست‌های ارزی جدیدی از سوی بانک مرکزی در راه است که منجر به توسعه صادرات می‌شود.

سیاست‌های ارزی جدید در راه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، ولی‌اله افخمی‌راد گفت: با مجموعه سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت و اقداماتی که برای حمایت از صادرات در دست انجام است، به نظر می‌رسد صادرات غیرنفتی کشور از روند کاهشی بیش از چند ماه اخیر خارج شده و بر مدار صعود قرار گیرد. در این میان، یکی از این اقداماتی که به تازگی اجرایی شده و دقیقا در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم قرار می‌گیرد، آزاد شدن خرید و فروش ارز توسط بانکها از سوی بانک مرکزی بود.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اکنون صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را با قیمت روز، به شبکه بانکی کشور بفروشند و از این شبکه نیز برای تامین نیازهای خود با همین مدل، استفاده کنند، بنابراین به نظر می‌رسد اقدام مذکور، یکی از فعالیت‌های خوبی است که در جهت توسعه صادرات می‌تواند نقش آفرین باشد. البته اقدامات دیگری هم از سوی بانک مرکزی در دست انجام است و اصلاح سیاست‌های ارزی را نیز صورت خواهد داد.

    وی در پاسخ به مشکلاتی که با اجرای سیاست فروش ارز به نرخ آزاد در بانکها تصریح کرد: به نظر می‌رسد که به زودی این موضوع، سامان خواهد گرفت، اما باید توجه داشت که بالاخره فعالیت این چنینی طی سالها متوقف بوده است و اکنون حدود ده روز است که اجرای آن آغاز شده؛ ضمن اینکه طبیعی است دستور بانک مرکزی مبنی بر اینکه ارز صادرکنندگان از سوی بانکها به نرخ آزاد خریداری شود، در ابتدای اجرا مشکلاتی داشته باشد.

    به گفته افخمی‌راد، این مشکلات به صورت تدریجی برطرف خواهد شد و امیدواریم دوره زمانی که این سیاست‌ها به شیوه فعلی پیاده می‌شود، طولانی نبوده و روال عادی داشته باشد. به هرحال بانک مرکزی دستورالعمل نرخگذاری دارد که حتما به بانکها ابلاغ کرده است.

    وی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مجموعه اقدامات اصلاحی را در بخش واردات و صادرات انجام خواهد داد که همه آنها نوید می‌دهد که ما در آینده، وضعیت بهتری را برای صادرات غیرنفتی کشور شاهد باشیم. در عین حال، واحدهای صنعتی کوچک و متوسطی هم که در حال حاضر فعالیت کمتری دارند، راه‌اندازی خواهند شد که می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی کشور کمک کنند.

    به گفته افخمی‌راد، در عین حال، با بهبودی که در وضعیت صادرات کشور به وجود آمده است، کالای بیشتری برای بازار داخلی و صادراتی تولید خواهد شد که امیدوارم تا پایان سال بتوانیم رشدی ماههای گذشته را ادامه داد و هدفگذاری‌های توسعه صادرات را عملیاتی کنیم.

    برچسب ها