عصر خودرو

هامونی تامین مالی به جای معاملات سهام را اولویت خود عنوان کرد؛

تعویض ریل در فرابورس

عصر بازار- اجلاس فعالان صنایع الکترونیک در حالی روز گذشته در پژوهشگاه نیرو برگزار شد که در پنل نخست از این اجلاس گذار از حمایت‌های مالی مستقیم به حمایت‌های غیرمستقیم درخصوص دانش‌بنیان‌ها با کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تعویض ریل در فرابورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این راستا مدیرعامل فرابورس درخصوص نقش فرابورس در تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان گفت: در دو، سه سال گذشته با همکاری خوب سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز شورای عالی بورس به‌منظور تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان اقدامات خوبی در فرابورس ایران اندیشیده و اجرایی شده است که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی بازار دارایی فکری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و تابلوی شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار SME اشاره کرد.

    به گزارش روابط عمومی فرابورس، امیر هامونی با بیان اینکه برنامه راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا همان VCها، تابلوی شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار SME و از قبل نیز فعالیت بازار دارایی فکری به‌منظور تجاری‌سازی ایده‌ها، اختراعات و... از جمله مهم‌ترین اقدامات ما در این حوزه محسوب می‌شوند، گفت: در بازار دارایی فکری در حال حاضر در شرف ثبت 4 تا 5 میلیارد تومان گواهی ثبت اختراع یا Patent هستیم و تاکنون یک میلیارد و 500 میلیون تومان گواهی ثبت اختراع در این بازار معامله شده است که حرکت این بازار را در مسیری رو به رشد نشان می‌دهد. وی یکی از رویکردهای خوب بازار سرمایه و به‌طور مشخص فرابورس را گستره دامنه تامین مالی صنایع مختلف و تکیه نکردن صرف بر معاملات سهام عنوان کرد و ادامه داد: به‌منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور و رشد شرکت‌های استارت‌آپ و شرکت‌هایی که بر پایه علم و دانش شکل گرفته‌اند، علاوه بر اینکه این‌گونه شرکت‌ها به‌زودی می‌توانند در بازار SME فرابورس و در تابلوی شرکت‌های دانش‌بنیان پذیرفته شوند، ما همچنین شاهد معاملات گواهی‌های ثبت اختراع به‌عنوان ورقه‌های بهادار و نیز مجوز بهره‌برداری از اختراع نیز هستیم و به زودی به‌کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به رشد و توسعه بیشتر دانش‌بنیان‌ها بسیار کمک خواهیم کرد. وی به گزارشی که توسط Investment Bank برای سه ماه پایانی سال 2015 درخصوص تامین مالی دانش‌بنیان‌ها منتشر شده اشاره کرد و گفت: در این مدت بالغ بر 128 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از طریق VCها سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارت‌آپ صورت گرفته که رقمی حدود 60 تا 65 درصد آن در حوزه IT و ICT بوده است. هامونی در ادامه یکی از محورهای مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران را نیز سرمایه‌گذاری در نرم‌افزارهای تولیدی در حوزه IT و ICT عنوان کرد و افزود: متاسفانه با توجه به اینکه هنوز نتوانسته‌ایم به دلیل نبود مرجع ثبت کپی‌رایت، هویت و مالکیت نرم‌افزارهایی را که در حوزه IT و ICT در کشور تولید می‌شوند درستی تشخیص دهیم وارد این حوزه نشده‌ایم، در حالی که یکی از محورهایی که سرمایه‌گذاران خارجی عطش زیادی برای ورود به آن دارند، همین حوزه‌ است.

    هامونی در بخش دیگری از این پنل به تجربه کره‌جنوبی در تاسیس VCها اشاره کرد و نکته مهم درخصوص این صندوق‌ها را حمایت دولت برای راه‌اندازی آنها با فرض عدم دخالت آن در تعیین رئیس یا نماینده صندوق دانست و گفت: در کره‌جنوبی؛ دولت و نهادهای عمومی و صندوق‌های بازنشستگی به‌عنوان شرکای محدود با صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه مشارکت می‌کنند، اما اجازه‌ و حق رای برای انتخاب نماینده این صندوق‌ها ندارند تا به این وسیله هم شاهد کوچک‌تر شدن مالکیت دولت در بنگاه‌داری شوند و هم به‌طور مستقیم در فرآیند تامین مالی به فعالیت نپردازند.

    وی با پررنگ خواندن بحث تامین مالی دانش‌بنیان‌ها و به‌طور کلی صاحبان ایده و اختراع از طریق بازار سرمایه به موانع بوروکراتیک در مسیر ثبت گواهی یک اختراع اشاره کرد و گفت: برای ثبت یک Patent باید 38 مرحله طی شود که ممکن است بعضا طاقت‌فرسا باشد اما امید است با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و حمایت مجلس برای تصویب قوانین ساده‌تر در این مسیر شاهد توسعه بازار دارایی فکری در فرابورس ایران و کمک به تجاری‌سازی بیشتر ایده‌ها و اختراعات در کشور باشیم. مدیرعامل فرابورس همچنین از تلاش‌ها برای تصویب دستورالعمل راه‌اندازی کراود فاندینگ (Crowd Funding) در فرابورس خبر داد و اظهار کرد: پیش‌نویس دستورالعمل راه‌اندازی کراود فاندینگ آماده و در اختیار هیات‌مدیره سازمان بورس گذاشته شده است که با تصویب نهایی سازمان، فعالیت آن در فرابورس آغاز خواهد شد.

     

    بازگشت آیفکس به مدار صعودی

    معاملات دیروز فرابورس با رشد بیش از 3واحدی معادل 38/ 0درصد «آیفکس» به پایان رسید تا به این ترتیب نماگر بازار با توقف در محدوده 818 واحدی به دوران صعودی خود در خرداد ماه سال جاری بازگردد. در ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته شاخص کل فرابورس تحت تاثیر نماد پالایش نفت تهران با جهشی پرقدرت به کانال 820واحدی صعود کرد. در ادامه معاملات از سرعت این رشد کاسته شد و تاثیر منفی نمادهای «دماوند» و «حسینا»، اجازه رشد بیشتر را نداد. در نهایت افزایش 37/ 0 درصدی «آیفکس» در کارنامه روز گذشته فرابورس به ثبت رسید تا بازدهی این بازار را از ابتدای سال تاکنون به 5/ 1 درصد رساند. همچنین در جریان معاملات دیروز بیش از233میلیون برگه اوراق بهادار در 25هزار و 533نوبت معاملاتی دادوستد شد. ارزش کل ناشی از این معاملات بالغ بر 115میلیارد تومان بود.

    هر چند حجم معاملات در مقایسه با روز گذشته با کاهش 23درصدی مواجه شد اما ارزش معاملات رشد 5/ 9 درصدی را تجربه کرد. مبادلات اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی بیشترین نقش را در ارزش معاملات مزبور داشت؛ به‌طوری‌که در این روز 16میلیارد تومان از اوراق مشارکت شیراز، 5/ 9میلیارد تومان اوراق شهرداری قم و حدود 10 میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا6» مبادله شد. بیشترین حجم معاملات دیروز به نماد معاملاتی «شتران» با جابه‌جایی‌ 4/ 26 میلیون سهم تعلق گرفت. نمادهای «وهور» و «ذوب» به ترتیب با مبادله 3/ 21 میلیون و 2/ 15 میلیون سهم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین در این بازار، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نمادهای آتیه داده‌پرداز، عمران و توسعه شاهد، صنعت روی زنگان و پالایش نفت تهران بود که نوسانی در محدوده بالاتر از 5/ 4 درصد را تجربه کردند.

     

    تمدید مهلت در نقل و انتقال «تسه»ها

    طبق مصوبه بانک مسکن مهلت نقل و انتقال اوراق مسکن منتشر شده در سال 93 به مدت 6 ماه افزوده شد که بر این اساس، نمادهای معاملاتی تسه9301، تسه9302، تسه9303، تسه9304 و تسه9305 مربوط به فروردین تا مرداد 93 از روز گذشته مجدد در بازار فرابورس، قابل نقل و انتقال شد. در این راستا بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس در گفت‌وگو با «سنا» با اشاره به تمدید مهلت مزبور، گفت: از آنجا که هم در سمت تقاضای تسهیلات مسکن تقاضای موثر وجود داشت و هم در سمت عرضه، افرادی که از تسهیلات اوراق گواهی خود در جهت دریافت تسهیلات استفاده نکرده‌اند، این مطالبه را داشتند که بتوانند این اوراق را واگذار کنند، لذا قابلیت فنی این موضوع از طریق شرکت فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری و مدیریت فناوری بررسی شد و این مصوبه در هیات مدیره بانک مسکن صرفا برای اوراق تسهیلات مسکن صادر شده در سال 93 به تایید رسید. به گفته محسنی، انتظار می‌رود که با این اقدام، روند عرضه و تقاضا به نقطه تعادل مناسبی در اوراق تسهیلات مسکن برسد.

    وی در ادامه گفت: طبق مصوبات قبلی، محدودیت‌های فروش دو ماه برای خریداران اوراقی که تا سررسید آنها چهار ماه یا کمتر باقی‌مانده بود، اعمال نمی‌شود؛ به این ترتیب اوراق 9301 که در واقع مهلت نقل و انتقال آن 15مهر 95 است، اوراق 9302 که مهلت آن 15آبان 95 است و اوراق 9303 که مهلت آن 15آذر 95 است، از چرخه محدودیت فروش برای خریداران خارج می‌شوند و محدودیت فروش برای اینها اعمال نخواهد شد. وی ادامه داد: با این حال، مابقی اوراق یعنی اوراق تسه 9304 که مهلت آن از 15 دی 95 به بعد هست و همچنین 9305 از امروز مشمول محدودیت عدم فروش تا 2 ماه برای خریداران خواهند بود، نکته قابل توجه این است که این محدودیت‌ها تا دیروز بر اساس محدودیت‌های اعلام شده قبلی بود اما از امروز بر اساس محدودیت‌های جدیدخواهد بود.

     

    چه خبر از دیگر نمادها؟

    افزون بر این روز گذشته در میان ETFها صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد به‌طوری که حجم معاملات این صندوق به 2 میلیون و 150 هزار ورقه بهادار رسید، همچنین روز گذشته شاهد معامله 150هزار و 991 ورقه اسناد خزانه اسلامی در 109 نوبت معاملاتی به ارزش 8/ 13میلیارد تومان بودیم. بررسی صنایع فعال در فرابورس نیز حاکی از آن است که گروه رایانه در روز گذشته، با سبزپوشی تمامی نمادهای معامله شده همراه شد به‌طوری‌که بیشترین نوسان مثبت را نماد فن آوا با 3/ 3 درصد نوسان مثبت تجربه کرد.

    در گروه انبوه‌سازی نیز عمران و توسعه شاهد به همراه نمادهای کیسون، ثباغ و ثتران با نوسان مثبت قیمتی همراه شدند و در مقابل نمادهای آ‌س‌پ، کرمان، ثقزوی و ثعتما بیشترین نوسان منفی را تجربه کردند. بیشترین حجم معاملات در این گروه نیز در اختیار«ثعمرا» با جابه‌جایی‌ 7/ 2میلیون سهم به ارزش 4میلیارد تومان تعلق داشت. در گروه محصولات شیمیایی نیز نماد شتوکا با مبادله 2/ 4میلیون سهم به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد این گروه شناخته شد، این در حالی است که پتروشیمی کازرون با نوسان 8/ 6 درصدی، بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد. همچنین در این گروه تنها دو نماد ساینا و کف با نوسان منفی به کار خود پایان دادند. همچنین قرار است شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران 16 میلیون و 210 هزار سهم معادل بلوک 20 درصدی از سهام کنترلی شرکت مواد ویژه لیا را از طریق بازار دوم فرابورس واگذار کند. این عرضه در روز یکم شهریورماه با قیمت پایه هر سهم 3 هزار ریال و قیمت پایه کل 48 میلیارد و 630 میلیون ریال از طریق کارگزاری فیروزه آسیا صورت خواهد گرفت. صنعت خودرویی فعال در فرابورس نیز با معامله دو نماد بهمن دیزل و روان فن‌آور در روز گذشته قرمز‌پوش شد که معامله این دو نماد نیز چندان رونقی نداشت و در مجموع حدود 105هزار سهم آنها مورد معامله قرار گرفت. در گروه دارویی نیز شرکت کی‌بی‌سی با نوسان مثبت 2/ 2 درصدی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد، همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز با جابه‌جا‌یی حدود 140هزار برگه به این نماد تعلق گرفت. در مقابل بیشترین کاهش نرخ به نماد دسانکو اختصاص یافت.

    در گروه سیمانی نیز هر چند نوسانات بسیار اندک بود اما نماد «سجام» با رشد قیمت و در مقابل نماد «سبزوا» با کاهش قیمت همراه شدند. بانکی‌های فعال در فرابورس نیز روز گذشته را با اقبال نه چندان زیادی سپری کردند به‌طوری‌که از 7نماد معامله شده در این گروه تنها نماد اعتباری توسعه مثبت بود که آن هم نوسان مثبت کمتر از یک درصدی را تجربه کرد. اما معاملات پرحجم بانک حکمت با داد و ستد 4/ 3میلیون سهم به ارزش 4میلیارد تومان، این نماد را در صدر دیگر نمادهای گروه قرار داد. بانک گردشگری و بانک شهر نیز به ترتیب مبادلات 1/ 2 میلیون سهمی و 7/ 1 میلیون سهمی را شاهد بودند.

    برچسب ها