عصر خودرو

بلومبرگ بررسی کرد;

چرا توافق میان اعضای اوپک همچنان دور از دسترس است؟

عصر بازار- بعید به نظر می‌رسد در نشست غیررسمی ماه آینده اوپک توافقی بر سر محدودکردن تولید نفت صورت بگیرد؛ چرا که برخی از اعضای این گروه نظیر ایران هنوز کمتر از ظرفیت‌های خود، نفت تولید می‌کنند.

چرا توافق میان اعضای اوپک همچنان دور از دسترس است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نظر دارند تا ماه آینده در الجزایر و در حاشیه مجمع جهانی انرژی نشستی را برگزار کنند. اما بر اساس اعلام گروه UBS، موانعی مشابه با ماه آوریل همچنان وجود دارد که از حصول توافقی در خصوص فریز تولید جلوگیری خواهد کرد.

    جیووانی استونوو، تحلیلگر UBS اعلام کرد: «ما هنوز به شرایطی نرسیدیم که اعضای اوپک در خصوص تولید به توافق برسند. چرا که ایران هنوز به سطوح قبل از تحریم‌ها نرسیده است. تولید نفت نیجریه و لیبی نیز در حال حاضر کمتر از ظرفیتشان است.»

    در ماه فوریه، قیمت نفت به پایین‌ترین سطح 12 سال اخیر خود رسید اما پس از آن با روند روبه‌رشدی مواجه شد و بالاخره  هفته گذشته روندی نزولی به خود گرفت. این موضوع باعث شده که فشار روی بسیاری از کشورهای عضو اوپک بیشتر شود. کشورهایی که هنوز قادر به تراز بودجه خود نیستند.

    مخالفت ایران
    در نشست ماه آوریل در دوحه، پس از اینکه عربستان‌سعودی اعلام کرد در صورت عدم پیوستن ایران به این طرح، این کشور هم تولیدات خود را کاهش نخواهد داد، مذاکرات با دیگر تولیدکنندگان نظیر روسیه به منظور ثابت‌ نگهداشتن سطح تولید بی‌نتیجه باقی ماند. پیشنهاد دیگری برای تعیین اهداف تولید در ماه ژوئن نیز کار به جایی نبرد. این در حالی بود که قبل از برگزاری این دو نشست و در ماه ژانویه، تحریم‌های غرب علیه ایران برداشته شده بود.

    تولید نفت خام ایران از ابتدای سال جاری تا کنون با رشدی 25 درصدی به 3.6 میلیون بشکه در روز رسیده است. با وجود این این کشور هنوز به سطح تولید قبل از تحریم‌ها بازنگشته است.

    استراتژی کم خطر
    تولید نفت خام در لیبی همچنان کمتر از یک چهارم سطوح حکمرانی معمر القذافی در سال 2011 بوده است. در نیجریه نیز از سرگیری حمله شورشیان به زیرساخت‌های نفتی تولید این کشور را به پایین‌ترین سطح از سال 1989 رسانده است.

    دیوید فایف، رئیس مرکز معاملات نفتی گانور در ژنو اعلام کرد، برگزاری یک نشست غیررسمی یک استراتژی کم‌خطر و فرصت‌طلبانه برای اوپک خواهد بود تا با مشکلات سقوط قیمتی مقابله کند.

    برچسب ها