عصر خودرو

با حضور روسنفت؛

سهم ایران از بازار نفت هند کاهش می‌یابد

عصر بازار- بزرگترین خریدار نفت ایران در هند آماده است تا با امضای قرارداد با یک عرضه‌کننده جدید، واردات خود از ایران را کاهش دهد.

سهم ایران از بازار نفت هند کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، بر اساس اعلام کومار گوپتا، مدیر اجرایی شرکت اسار‌اویل، این شرکت انتظار دارد پس از آغاز خرید نفت از تولیدکننده دولتی روسیه نفت کمتری از ایران خریداری کند. این پالایشگاه برنامه‌ای برای واردات نفت در سال جاری ندارد و در مورد این که کدام کشور یا پروژه روسنفت منبع نفت خام این پالایشگاه‌ خواهد بود نیز تصمیمی نگرفته است.

    بر اساس آمار بدست آمده توسط بلومبرگ، اسار در شش ماه نخست سال جاری روزانه بیش از 148 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده که بیش از 40 درصد از خرید نفت هند از ایران را شامل می‌شود. بر اساس اعلام گوپتا، یک سوم از نیاز 20 میلیون تنی این پالایشگاه از ایران تامین می‌شود.

    دفتر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در این خصوص اظهار نظری نکرده است. بر اساس آمار شرکت‌های کشتیرانی، هند پس از چین بزرگترین خریدار نفت ایران به شمار می‌آید.

    سهم بازار
    افزایش عرضه نفت روسنفت به هند، تلاش‌های ایران برای حفظ سهم بازار خود در آسیا و به خصوص در هند را با مشکل مواجه خواهد کرد. جایی که آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تا در دهه‌های پیش رو تقاضای نفت این کشور از تمامی کشورهای دنیا پیشی ‌بگیرد صادرات نفت ایران به هند در نیمه نخست سال جاری و پس از رفع تحریم‌ها در ماه ژانویه رشدی 63 درصدی داشته است.

    ایران با صادرات 403 هزار بشکه در روز به هند پس از عراق، عربستان و ونزوئلا چهارمین تامین‌کننده بزرگ نفت هند در سه‌ماهه دوم سال جاری بوده است. هند مشتری دائم نفت روسیه نبوده و در بازه زمانی آوریل تا ژوئن در حدود 8000 هزار بشکه در روز از این کشور نفت وارد کرده است.

    برچسب ها