عصر خودرو

در گفت‌وگو با محسن معلمیان مطرح شد:

بدون آزادسازی نرخ سود، خصوصی‌سازی بانک‌ها مطلوبیت لازم را ندارند

عصر بازار- واقعیت این است که بانک‌ها باید بتوانند درارائه نرخ آزاد باشند بدون آزادسازی نرخ خصوصی سازی بانک‌ها مطلوبیت لازم را ندارد.

بدون آزادسازی نرخ سود، خصوصی‌سازی بانک‌ها مطلوبیت لازم را ندارند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، در مرداد ماه سال 1380 اولین بانک خصوصی کشور بعد از انقلاب به طور رسمی شروع به فعالیت کرد. به عبارتی پانزده سال از آغاز فعالیت بانکداری خصوصی می‌گذرد.

    به همین مناسبت مصاحبه‌ای با محسن معلمیان یکی از موسسان اولین بانک خصوصی کشور انجام شده است که به نوعی ثبت تاریخی این نقطه عطف بانکداری کشور برای تاریخ نویسان بانکی است.

    -فکر تاسیس بانک خصوصی چگونه شکل گرفت؟

    بعد از انقلاب درخرداد ماه سال 1358 براساس مصوبه شورای انقلاب کلیه بانک‌های کشور ملی اعلام شدند. از اواسط دهه70 چند موسسه مالی اعتباری نظیر توسعه، سامان اقتصاد و کارآفرینان شروع به فعالیت کردند. در سال 1378 من که عضو هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذار ساختمان ایران بودم و حسین عبده تبریزی که در آن زمان مدیرعامل بودند تصمیم به ایجاد یک موسسه مالی و اعتباری در بخش ساختمان گرفتم و درخواست کتبی خود را به بانک مرکزی ارائه دادیم پس از پیگیری‌های بسیار موضوع از بانک مرکزی، متوجه شدیم که شورای پول و اعتبار مقررات ایجاد بانک خصوصی را مصوب و در تاریخ آذر ماه 1379 به بانک مرکزی ابلاغ شده است لذا درخواست خود را از ایجاد موسسه مالی و اعتباری به تاسیس بانک خصوصی تغییر و اولین طرح امکان سنجی تاسیس بانک خصوصی را که توسط عبده تدوین شده بود به بانک مرکزی ارائه شد.

    البته به طورهمزمان گروه‌های دیگری نیز درخواست‌های مشابهی به بانک مرکزی ارائه کرده بودند مثل پارسیان که  طالبی پیگیر کار آن بود و از جمله گروه صنایع بهشهر، که صالحی امیری و آقای زوار به دنبال کارهای آن بودند. سرانجام در جلسه دی ماه 1379 که پیگیر موضوع بودم بانک مرکزی پیشنهاد اشتراک هر دو گروه را ارائه کرد.

    -یعنی بانک مرکزی خواستار اشتراک هر دو گروه شد؟

    دقـیقـا، مـرحـوم بهـرام زریـن قلـم معاونـت نظارتـی وقت بانـک مـرکـزی این پیشنهاد را ارائه کرد که شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و شرکت گروه صنایع بهشهر مشترکا" درخواست تاسیس بانک خصوصی را ارائه کنند.

    -چگونه دو گروه به این توافق رسیدند؟

    پیرواین پیشنهاد هیات موسس اولیه ای با حضور محسن عسگری آزاد، نجمی هاشمی فشارکی و بهرام کلانترپور از طرف گروه صنایع بهشهر عبده و من از طرف گروه سرمایه‌گذاری ساختمان ایران تشکیل و نهایتا" مقرر شد میزان مشارکت صنایع بهشهر 60  درصد و ساختمان ایران40 درصد در نظر گرفته

    شود به نحوی‌که مدیرعامل از طرف گروه بهشهر و رئیس هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل از طرف گروه ساختمان انتخاب شود.

    -درخواست مشترک در چه تاریخی به بانک مرکزی ارائه شد؟

    طرح تاسیس اصلاح و همچنین ایرادات بانک مرکزی مرتفع شد و در آذرماه 1379  به طور مشترک به بانک مرکزی ارائه شد و به همین منظور از اوائل سال 79 دفتر کاری حدود 70 متر مربع اجاره شد که کارها به صورت مشترک از آنجا پیگیری شد.

    -یعنی همه چیز از یک دفتر کاری 70 متری شروع شد؟ 

    بله، دفتری اجاره‌ای واقع در خیابان گاندی نبش خیابان سوم که هزینه رهن آن را بهشهر تامین کرد و ضیاالملکی که از مدیران ارشد نظام بانکی بودند از طرف گروه بهشهر و اینجانب از طرف گروه ساختمان ایران در این دفتر مستقر شدیم تا مراحل تاسیس بانک را عملا" پیگیری کنیم.

    -منظور از مراحل تاسیس چیست؟ و تا کی در آن دفتر مستقر بودید؟

    کارهای زیادی باید انجام می‌شد تامین سرمایه اولیه، مکاتبات اداری با بانک مرکزی، اخذ مجوز پذیره‌نویسی و برنامه ریزی انجام فرآیند پذیره نویسی، تشکیل مجمع موسس، مراحل ثبت قانونی بانک و غیره، ...

    اینجانب زمانی که مدیرعامل صندوق مسکن جوانان بودم دفتر کاری در چهاراه جهان کودک داشتم که بعد از تاسیس بانک این ساختمان به قیمت کارشناسی به بانک واگذار و بمنظور ساختمان مرکزی بانک پس از بازسازی مورد استفاده قرار گرفت.

    -سرمایه تاسیس اولین بانک خصوصی چگونه تامین شد؟

    بـراساس بخشنامـه ابلاغی بانک مرکـزی200 میلیارد ریـال سرمایـه برای تـاسیس بانک خصوصی نیـاز بود هیات موسس تصمیم گرفت  این مبلغ برای تاسیس بانک 250 میلیارد ریال باشد که می‌بایست حداقل 50 درصد آن توسط موسسین نقدا تامین شود و 50 درصد مابقی از طریق پذیره نویسی مردمی جمع آوری شود.

    ما در گروه ساختمان شدیدا مشکل تامین منابع را داشتیم. گروه بهشهر از طریق شرکت‌های بهپخش، بهپاک، و پاکسان از وضعیت بهتری برخوردار بود.

    ما نیز بخشی از سرمایه را از طریق شرکت تامین مسکن جوانان و شرکت نوسازی ساختمان تهران تامین کردیم ولی برای تکمیل منابع اقدام به فروش سهام شرکت سیمان لوشان کردیم و وجوه حاصله را به این کار اختصاص دادیم.

    واقعیت موضوع این بود که تلاش بسیاری را در بهار سال 1380 بمنظور تامین منابع لازم به عمل آوردیم. به عبارتی در کنار رفاقت با گروه بهشهر یک رقابت نیز برقرار بود. به نحوی‌که اگر به هر دلیلی نمی‌توانستیم سهم 40 درصد خود را تامین کنیم تعادل در سرمایه‌گذاری و مدیریت را از دست می‌دادیم.

    -سرانجام برای تامین منابع چه کردید؟

    ما در گروه ساختمان تا جایی که توانستیم منابع را از زیرمجموعه خود تامین کردیم و بمنظور تکمیل سهم خود شرکت‌های دیگری را نیز دعوت کردیم از جمله شرکت سیمان تهران که سهم 8 درصدی را تامین نمود البته بعد از مدتی سهام خود را به گروه سرمایه‌گذاری ساختمان واگذار کرد. و همچنین از گروه استراتوس دعوت شد که به موسسین بپیوندد که در ابتداء استراتوس سهم 2 درصدی تامین کرد ولی در مرحله پذیره نویسی همچنین از سال 82 که بانک وارد بورس شد سهم و درصد مالکیت خود را افزایش داد.

    -در چه تاریخی سرمایه اولیه از طرف دو گروه تامین شد؟

    در اواخر اردیبهشت ماه1380وجوه لازم تامین و در خرداد همان سال مجوز پذیره نویسی سهام از بانک مرکزی اخذ شد.

    -نام بانک چگونه انتخاب شد؟

    درارائه طرح اولیه نام بانک اقتصاد ایران در نظر گرفته شده بود ولی در مراحل بعدی با توجه به اینکه استفاده از نام ایران برای ثبت دچار مشکل بود نهایتا هیات موسس نام اقتصاد نوین را نهایی کرد.

    -پذیره نویسی چگونه انجام شد؟

    پس از اخذ مجوز توسط بانک مرکزی، شروع فرآیند پذیره نویسی و جمع آوری وجوه مردمی بمنظورتکمیل منابع مورد نیاز تا سقف 250 میلیارد ریال در نیمه دوم تیر ماه سال 1380 انجام شد که مورد استقبال مردمی قرار گرفت. قابل ذکر است که این کار توسط بانک ملی ایران تحقق یافت.

    -مراحل بعدی چگونگی پیش رفت؟

    با اخذ مجوز بانک مرکزی در 13 مرداد ماه 1380 مجمع موسس تشکیل شد. و نهایتا در تاریخ 20 مرداد ماه 1380 بانک اقتصاد نوین به عنوان اولین بانک خصوصی بعد از انقلاب ثبت قانونی شد. پیگیری‌های کار ثبت توسط خانم نعیمیان صورت گرفت.

    لوگوی بانک اقتصاد نوین در میان آرم‌های بانک‌های مختلف از ویژگی خاصی برخوردار است این لوگو توسط چه کسی طراحی شد؟

    آرم بانک اقتصاد نوین کار مشترک اینجانب و خانم لطیفه هیئت مدیر عامل شرکت مهندسی مشاور تاش است. این آرم علاوه بر اینکه یک شاخص درصدی، ریاضی و اقتصادی است. مولفه‌های بانک اقتصاد نوین یعنی (ب، الف، ن) را داراست.

    -اولین هیات مدیره بانک چه کسانی بودند؟

    عبده به عنوان رئیس هیات مدیره و ضیاالملکی بعنوان مدیرعامل و من به عنوان قائم مقام مدیرعامل انتخاب شدیم و صالحی امیری و زوار نیز عضو هیات مدیره بودند.

    -اولین شعبه بانک به طور رسمی چه زمان شروع به کار کرد ؟

    اولین شعبه بانک در عید غدیر سال 1380 واقع در خیابان شهید بهشتی نبش ولی عصر راه‌اندازی شد که بهمین مناسبت نام آن شعبه را غدیر نهادند. 

    -استقبال مردمی بعد از تاسیس بانک چگونه بود؟

    سرمایه اولیه کم بود و روند احداث شعب کند ولی استقبال مردم بسیار چشمگیر بود پس از تاسیس اقتصاد نوین بانک های پارسیان، کارآفرین و سامان مجوز فعالیت گرفتند. و نهایتا" در سال 1384 دو بانک سرمایه و پاسارگاد نیز به جمع بانک‌های خصوصی پیوستند.

    -بزرگترین دستاورد تاسیس بانک خصوصی را چه می‌دانید؟

    به نظرم ایجاد رقابت در ارائه خدمات بهتر به مشتریان و خارج شدن بانک‌های دولتی از انحصا، تکریم مشتری و تنـوع محصولات بانکی و حتی ایجاد تحول در بانک‌های دولتی از دستاوردهای مطلوب بانکداری خصوصی است.

    -بزرگترین محدودیت بانک‌های خصوصی چیست ؟

    واقعیت این است که بانک‌ها باید بتوانند درارائه نرخ آزاد باشند بدون آزادسازی نرخ خصوصی سازی بانک‌ها مطلوبیت لازم را ندارد. به عبارتی هدف از بانکداری خصوصی باید پرداخت بیشترین سود به سپرده‌گذاران و متقابلا" دریافت کمترین نرخ تسهیلات باشند تا منافع این نوع رقابت صنفی بین بانک‌ها نصیب مردم شود. در این صورت فقط بانک‌هایی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که ازکمترین هزینه اداری و سازمانی برخوردار باشند و بهترین خدمات بانکی را به مردم ارائه کنند.

    محسن معلمیان از دوران دانشجویی بورسیه نظام بانکی بوده است، 12 سال کارشناس و مدیر بانک صنعت و معدن، 4 سال مدیر صندوق مسکن جوانان، 4 سال عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل بانک اقتصاد نوین و10سال نیز مشاور مدیرعامل بانک پاسارگاد و مدیرعامل لیزینگ پاسارگاد بوده است و همچنین مدرس علوم بانکی در دانشگاه و مراکز آموزشی بانک‌ها از جمله موسسه علوم بانکداری بانک مرکزی است.

    برچسب ها