عصر خودرو

رییس شورای رقابت:

رضایت فعالان پتروشیمی با حضور در بورس کالا

با احیای کارگروه تنظیم بازار موافقم

عصر بازار- رییس شورای رقابت گفت: پیشنهاد احیای کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی با نظارت شورای رقابت با اقبال حاضران جلسه دیروز روبرو شده و به احتمال فراوان اعضای شورای رقابت با این پیشنهاد موافقت خواهند کرد.

رضایت فعالان پتروشیمی با حضور در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، عصر دیروز دوشنبه، دویست و پنجاه و نهمین جلسه شورای رقابت با موضوع « بررسی بازار محصولات پتروشیمی با تمرکز بر عرضه در بورس کالا» با حضور اعضا، ناظران و نمایندگان بورس کالا برگزار شد، اما تصمیم گیری به جلسه هفته آینده این شورا موکول شد.

    در این جلسه رضا محتشمی پور، رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی (صنایع پایین دستی) شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز حضور داشته است.

    رضا شیوا رییس شورای رقابت گفت: جلسه اعضای شورای رقابت در فضای تعاملی و مفیدی در عصر دیروز با حضور نمایندگان بورس کالا برگزار و تصمیم گیری در مورد توافق صورت گرفته به جلسه بعدی این شورا در هفته آینده موکول شد.

    وی با بیان اینکه پیشنهاد احیای دوباره کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی تحت نظارت مستقیم شورای رقابت با اقبال حاضران در این جلسه روبرو شده است، گفت: به احتمال فراوان اعضای شورای رقابت ضمن اعتقاد به این پیشنهاد با آن موافقت خواهند کرد.

    روز گذشته همزمان با آغاز جلسه شورای رقابت پیشنهاد کرده بود « تنها در صورتی (این شورا) می تواند مانع از انحصار طلبی پتروشیمی های بالادستی در تامین مواد اولیه و خوراک واحدهای تولیدی پایین دستی شود که بتواند دوباره احیاگر کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی با حاکم کردن نظارت مستقیم خود بر آن باشد.»

    این کارگروه پیش تر در سال 1393 از سوی خسرو تاج منحل شده است.

    شیوا با تاکید بر اینکه رصد صنعت پتروشیمی به طور دینامیک باید همواره صورت گیرد، عنوان کرد: باید از منظر قیمت، میزان تولید و فروش، سهمیه‌های دریافتی مواد اولیه و یا خارج شدن کارخانجات تولیدی از مدار تولید همواره تشکیلاتی دائمی به منظور رصد همه جانبه بازار پتروشیمی فعال باشد. شورا و مرکز ملی رقابت اصرار دارد با توجه به انحصاری بودن اغلب اقلام تولیدی مواد پتروشیمیایی در کشور و به منظور لزوم حمایت از صنایع پایین دستی و کارخانجات داخلی، کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی با نظارت مستقیم شورای رقابت تشکیل شود.

    این مقام مسئول با تاکید بر نقش پررنگ بورس کالا در تنظیم و تعادل بازار عادلانه محصولات پتروشیمی، گفت: بطور حتم باید محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا عرضه شود. این در حالی است که شرکت‌های پتروشیمی بالادستی نیز با مشکلاتی در این بازار مواجه هستند که با قول مساعد متولیان بورس این ایراد ها مرتفع خواهد شد.

    رییس شورای رقابت تاکید کرد: تصمیم شورای رقابت بطور حتم به گونه ای خواهد بود که در چارچوبی منطقی رضایت تولید کنندگان مواد پتروشیمی و مصرف کنندگان پایین دستی این محصولات را در کنار بازیگری بورس کالا در بر داشته باشد.

    شیوا در برابر این پرسش که چرا شورای رقابت با گذشت حدود 60 روز از معامله واگذاری سهام سه شرکت سرمایه گذاری مالک سهام کنترلی گروه بهمن قصد ورود به این ماجرا کرده است؛ پاسخ داد: هنوز شورای رقابت در رابطه با موضوع انحصار به این معامله ورود نکرده است. در ظاهر ماجرا یک شرکت اقدام به خرید شرکتی دیگر کرده و نقشی از خودش در ترکیب سهامداری و یا رابطه عمودی با سهامداری خودرویی‌ها برجا نگذاشته است.این فرآیند به ظاهر خلاف قانون نیست، اما اینکه در پشت پرده چه اتفاقی افتاده، نیازمند بررسی است.

    برچسب ها