عصر خودرو

با اتصال شبکه برق ایران و آذربایجان؛

واردات ۵۰۰ مگاوات برق از جمهوری آذربایجان آغاز شد

عصر بازار- معاون وزیر نیرو با اشاره به اتصال و سنکرون شبکه برق ایران و جمهوری آذربایجان از آغاز واردات ۵۰۰ مگاوات برق از این کشور همسایه خبر داد.

واردات ۵۰۰ مگاوات برق از جمهوری آذربایجان آغاز شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، همزمان با سفر حسن روحانی رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران به باکو به منظور حضور در نشست روسای جمهور سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه، شبکه برق دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به طور رسمی به همدیگر سنکرون شدند.

    حمید چیت‌چیان وزیر نیرو روز گذشته (دوشنبه) برای اجرایی شدن این طرح به همراه معاون برق و انرژی وزارت نیرو به باکو سفر کردند و در نشستی با مسئولان شرکت «آذر انرژی» توافق نهایی اتصال شبکه برق دو کشور انجام شد.

    هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزیر نیرو در تشریح جزئیات اتسال شبکه برق ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: در طول سال‌های گذشته زیرساخت انجام این طرح با احداث یک خط انتقال 230 کیلوولت و طول 51 کیلومتر آماده شده بود و از پنجشنبه گذشته تبادل برق به صورت آزمایشی با حدود 90 مگاوات ظرفیت به سمت ایران برقرار شد.

    این مقام مسئول با اعلام اینکه هفته گذشته بخشی از شبکه برق جمهوری آذربایجان از روسیه جدا شد تا بتواند به شبکه ایران متصل شود، تصریح کرد: هم‌اکنون ظرفیت تبادل 500 مگاولت آمپر در حالت سنکرون وجود دارد؛ در حالت جزیره‌ای نیز در این خط 200 مگاوات تبادل برق امکان‌پذیر است.

    وی در خصوص طرح‌های توسعه زیرساخت این خط برای افزایش توان تبادل برق هم اظهار داشت: خط 230 این مسیر باید 330 کیلوولت ارتقا یابد و با ارتقای این خط، به صورت فصلی خواهیم توانست در تابستان تا 500 مگاوات برق از جمهوری آذربایجان وارد کرده و در فصل غیر پیک همین میزان برق را به آذربایجان صادر کنیم.

    برچسب ها