عصر خودرو

مدیرعامل بورس انرژی رمز گشایی کرد:

رفع محدودیت های بازار سرمایه در گروی ارتقاء سواد مالی

عصر بازار- در بازار سرمایه هم اکنون از نرم افزارهایی استفاده می شود که بسیار با کیفیت است و در سطح جهانی مورد تأیید است و تنها مشکل محدودیت های بین المللی ناشی از تحریم ها است که باید به طور رسمی از بین بروند که چنانچه این اتفاق بیفتد ما مشکلی از جهت جذب سرمایه گذار خارجی نداریم.

رفع محدودیت های بازار سرمایه در گروی ارتقاء سواد مالی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی با بیان مطلب فوق درباره تفاوت زیر ساختارهایی بازار سرمایه ایران در موضوعاتی چون حجم مبنا و دامنه نوسان در مقایسه با بازارهای جهانی گفت: ما باید نگاه کنیم که فلسفه زیرساختارهایی چون دامنه نوسان، حجم مبنا چیست، ما اگر امروز به دنبال تسهیل فرآیند سرمایه گذار خارجی هستیم به طریق اولی باید به فکر سرمایه گذار داخلی باشیم.

    وی با بیان اینکه وضع این محدودیت ها در گذشته دلیلی جز بالغ نبودن بازار سرمایه ایران نداشته است، افزود: بازار سرمایه ایران از لحاظ یک سری پارامترها از جمله سطح تحلیل گری، فرهنگ سهامداری، شناخت سرمایه گذاران نسبت به حمایت های قانونی و قوانین بازار سرمایه یا آشنایی مدیران ارشد در خصوص مسائل بازار سرمایه به بلوغ لازم نرسیده است. بنابراین چنانچه این مجموعه عوامل نتوانند کارکرد مناسبی داشته باشند ریسک را برای سرمایه گذاران افزایش می دهند، در نتیجه برای اینکه بتوان ریسک را در یک حد قابل قبولی مدیریت کرد از برخی محدودیت ها مثل حجم مبنا و دامنه نوسان استفاده شده است.

    مدیرعامل بورس انرژی رمز و کلید این محدودیت ها را در ارتقاء پارامترهای مذکور خواند و اظهار داشت: هر چه تولید اطلاعات مالی با کیفیت و تحلیل اطلاعات مالی افزایش پیدا کند در عین حال نهاد سازی و ابزار سازی های بیشتری انجام شود و  ابزارهایی طراحی شود که به امنیت سرمایه گذار کمک کند به تناسب گسترش همین پارامترها می توان با خیال راحت این دسته از محدودیتها را برداشت اما اگر بدون رشد این پارامترها به دنبال حذف این محدودیت ها باشیم به نظرم من در بازار ما جواب نمی دهد و مشکلاتی را برای سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی ایجاد می کند.

    حسینی درباره ریسک اتصال بازارهای مالی داخلی به بازارهای بین المللی گفت: قطعاً اتصال بازارهای داخلی به بازارهای بین المللی ریسکی را در بر خواهد داشت اما در کنار این تهدید، فرصتهایی را هم به روی سرمایه گذاران باز می کند. به عنوان مثال سرمایه گذاران با متنوع سازی سرمایه گذاریشان ریسک خود را مدیریت می کنند.

    وی ادامه داد: وقتی سرمایه گذار، سرمایه خود را در بازار سرمایه چند کشور سرمایه گذاری می کند، ریسک خود را کاهش می دهد اما از طرفی وقتی شما به بازارهای بین المللی متصل شوید چنانچه بحرانی ایجاد شود با یک شدت و ضعفی به سایر بازارها هم منتقل خواهد شد به عنوان مثال در بحران 2008 بورس هایی که در منطقه ما اوراق خارجی خریداری کرده بودند یا سرمایه گذاران خارجی در آنجا فعالیت می کردند از آن تبعات بحران بی نصیب نماندند در حالیکه ایران به دلیل عدم ارتباط مالی بین المللی با بازارهای جهان از آن بحران آسیبی ندید.

    حسینی با وجود ریسک های مطرح شده، خاطرنشان کرد: همه این ریسکها قابل مدیریت است در عین حال که این فرصت را به ما می دهد که از فرصت های سرمایه گذاری و بهبود در عرصه سرمایه گذاری بین الملی استفاده کنیم. بنابراین به جای نگرانی بابت ریسک های احتمالی با حضور سرمایه گذاران خارجی باید نگاهمان به این سمت باشد که ریسکها را با ابزارهای متنوع کاهش داده و مدیریت کنیم و اجازه بدهیم سرمایه گذاران از فرصت سرمایه گذاری خارجی استفاده کنند.

    برچسب ها