عصر خودرو

قیمت دلار از میانه کانال عبور نکرد؛

پاسکاری نرخ ارز بین دو نقطه

عصر بازار- رصد نوسان قیمت از ۵ مرداد نشان می‌دهد که بازار، سقف و کف جدیدی را برای خود تعیین کرده است. از آن تاریخ تاکنون، قیمت دلار در دامنه ۳ هزار و ۵۳۰ تا ۳ هزار و ۵۴۵ تومان حرکت کرده و تنها در مقاطع کوتاهی از روز توانسته با فاصله کمی خارج از این دامنه قرار بگیرد.

پاسکاری نرخ ارز بین دو نقطه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز دوشنبه، این سناریو به‌طور مشهودتری تکرار شد. در سومین روز هفته، قیمت دلار تا 3 هزار و 548 تومان بالا رفت، ولی نتوانست از سطح 3 هزار و 550 تومان عبور کند و با کاهش قیمت به نقطه 3 هزار و 536 تومان رسید. رقمی که 7 تومان کمتر از قیمت بسته شده یکشنبه بود.

    همسو با کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 106 هزار تومان رسید. روز گذشته، بهای سکه از سوی اونس جهانی نیز تحت‌فشار قرار داشت. با وجود این دو نیروی فشار، معامله‌گران سکه با کاهش حجم معاملات سعی کردند، قیمت را مدیریت کنند؛ عاملی که موجب شد فلز گرانبهای داخلی نوسان چندانی را تجربه نکند و همچنان در میانه محدوده یک میلیون و 100 هزار تومان باقی ماند.

    اثر متغیرهای همسایه

    در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 542 تومان آغاز کرد که کاهشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز یکشنبه داشت. با این حال، شاخص ارزی به سرعت در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا قیمت 3 هزار و 548 تومان بالا رفت. برخی فعالان بازار، بالا رفتن نرخ حواله درهم و بالا بودن ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان را دو عاملی دانستند که قیمت این ارز در بازار داخلی را تا آستانه میانه کانال بالا بردند. روز یکشنبه نیز این دو عامل در افزایش قیمت دلار موثر بودند و بازارهای همسایه اثر مشهودی در بازار داخلی داشتند. با نزدیک شدن دلار به سطح 3هزار و 550 تومانی، خریداران ارزی محتاط شدند و احساس کردند که قیمت به سقف خود رسیده است. کاهش فاصله نرخ نقدی بازار با قیمت فردایی به یک تومان یکی از نشانه‌های احتیاط معامله‌گران ارزی بود. پس از این، قیمت به یکباره در مسیر کاهشی قرار گرفت و از محدوده 3 هزار و 540 تومان خارج شد.

    قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه ثبت شد، 3 هزار و 536 تومان بود که نشان‌دهنده افت 7 تومانی نسبت به روز یکشنبه بود. در حالی که برخی فعالان، افزایش فروش ارز در آستانه سطح 3 هزار و 550 تومان را عامل افت قیمت عنوان کردند، عده دیگری عرضه حواله درهم و افت آن را عامل کاهش قیمت دلار دانستند. افت قیمت دلار در حالی صورت گرفت که بررسی‌ها نشان‌دهنده آن بود که شاخص ارزی از تاریخ 5 مرداد تنها در دامنه 3 هزار و 530 تومان تا 3 هزار و 545 تومان نوسان کرده بود. در این فضا، هر گاه دلار کمی از این بازه خارج شده است، بازار با افزایش حجم خرید یا فروش ارز مواجه شد. به این ترتیب، زمانی که قیمت به 3 هزار و 530 تومان نزدیک می‌شود یا کمی از آن پایین‌تر می‌رود، خریدهای ارزی در بازار بالا می‌رود و قیمت در مسیر افزایشی قرار می‌گیرد. حال آنکه زمانی که قیمت به سطح 3هزار و 550 تومان نزدیک می‌شود، فروش‌های ارزی در بازار افزایش پیدا می‌کند.

    برچسب ها