عصر خودرو

جزییات پروژه جدید صادرات گاز ایران به هند

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از انجام بررسی فنی- اقتصادی پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به هندوستان خبر داد.

جزییات پروژه جدید صادرات گاز ایران به هند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علیرضا کاملی  با بیان اینکه سرمایه گذاری و اجرای پروژه خط لوله صادرات گاز به هند قرار است از سوی یک شرکت هندی عملیاتی شود، افزود: این خط لوله حدود 1400 کیلومتر طول دارد و در بعضی از نقاط عمق آن به 3500 متر می رسد که لوله گذاری به این میزان و تا این عمق در دنیا تا به حال انجام نشده است.

    وی تصریح کرد: هم اکنون طرف هندی با مشارکت تعدادی از شرکت های توانمند اروپایی بررسی و مطالعات اجرای پروژه خط لوله صادرات گاز به هند را انجام داده و اعلام کرده که این کار عملی است.

    کاملی ادامه داد: هم اکنون منتظریم تا ببینیم طرف هندی با چه هزینه و به چه شیوه ای می خواهد پروژه خط انتقال گاز ایران به هند را عملیاتی کند. البته پیش از انجام مذاکره نهایی با خریداران هندی، باید هزینه انتقال این خط لوله و میزان سود خالص عایدی از محل صادرات به هند را محاسبه کنیم و با یک تحلیل هزینه و فایده به این نتیجه برسیم که آیا اجرای این پروژه از نظر اقتصادی به صرفه است یا خیر.

    به گزارش شرکت ملی نفت ایران، این شرکت سه مسیر برای انتقال گاز طبیعی ایران به شبه قاره هند مورد بررسی و مطالعه قرار داده است که در این بررسی ها امکان عبور خط لوله گاز از سه مسیر آب های عمیق، آب های کم عمق ساحلی و خشکی مورد مطالعه قرار گرفت، چرا که با توجه به ذخایر گازی و موقعیت جغرافیایی، ایران می تواند نیازهای گازی کشورهای منطقه از جمله هندوستان را تامین کند. سال ها تجربه نیز نشان داده که ایران تامین کننده مطمئنی برای انرژی در جهان است و با توجه به ماهیت قراردادهای گازی و بلند مدت بودن آن وجود اعتماد میان کشورها اهمیت زیادی داشته و باعث تعاملات فرهنگی، اجتماعی و دوستی بین کشورها می شود.

    کشور بزرگ هندوستان نیز با توجه به ظرفیت بالای توسعه و تولید و نزدیکی به ایران می تواند بازار مطمئنی برای گاز ایران با توجه به رشد فزاینده مصرف در این کشور باشد. بر همین اساس در نهایت یادداشت تفاهم پروژه صادرات گاز ایران به کشور هندوستان بین شرکت ملی صادرات گاز ایران به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و شرکت هندی SAGE به منظور صدور گاز طبیعی ایران از طریق آب های عمیق به کشور هند در تاریخ 29 سپتامبر 2009 به امضاء رسید. در این زمینه سند چارچوب همکاری های مشترک بین شرکت ملی صادرات گاز ایران به عنوان فروشنده و شرکت SAGE به عنوان حمل کننده و نیز شرکت های خریدار هندی در حال مذاکره و بررسی است.

    بر اساس این گزارش، صادرات گاز ایران به هند از مسیر دریا تناقضی با پروژه خط لوله صلح ندارد و درصورت توافق نهایی، گاز ایران از طریق یک خط لوله ١٤۰۰ کیلومتری زیردریایی به هندوستان صادر می‌شود که در این صورت عمیق ترین و طولانی‌ترین خط لوله انتقال گاز زیردریایی جهان خواهد بود.

    برچسب ها