عصر خودرو

یک مسئول اعلام کرد:

برنامه جدید افزایش تولید برق ایران بدون ساخت نیروگاه

عصر بازار- یک مقام مسئول با اشاره به اجرای طرح افزایش ۶۲۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق ایران بدون ساخت نیروگاه جدید، گفت: با اجرای یک پروژه جدید در ۱۸ واحد موجود نیروگاهی این افزایش تولید حاصل شده است.

برنامه جدید افزایش تولید برق ایران بدون ساخت نیروگاه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، غلامرضا مهرداد امروز در نشست خبری از بهره برداری از دو سیستم افزایش راندمان در نیروگاه های حرارتی کشور خبر داد و گفت:با اجرای این طرح حدود 620 مگاوات به  ظرفیت عملی تولید برق کشور بدون احداث نیروگاه جدید و با انجام دو طرح ابتکاری مدیا IGV  افزوده شده است.

    مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی شرکت برق حرارتی ایران با اعلام اینکه اجرای سیستم کاهش دمای هوای توربین گازی در 18 واحد نیروگاهی در مجموع حدود 260 مگاوات به ظرفیت عملی تولید برق حرارتی کشور و با اجرای طرح «آی جی وی پلاس» در 87 واحد نیروگاهی موفق به افزایش 360 مگاواتی ظرفیت عملی تولید برق واحدهای حرارتی شدیم، تصریح کرد: در مجموع با اجرای این طرح‌ها در فاصله زمانی تابستان سال گذشته تا تابستان امسال، 620 مگاوات به ظرفیت عملی تولید برق کشور بدون احداث نیروگاه جدید افزوده شده است.

    این مقام مسئول میزان سرمایه گذاری برای اجرای این طرح ها حدود یک دهم هزینه احداث واحدهای جدید عنوان کرد و یادآور شد: از نظر زمانی هم احداث واحدهای جدید زمانی حدود 3 سال نیاز داشت در حالی که این طرح ها در زمانی چند ماهه به اجرا رسیده و تکمیل شده است.

    مهرداد با بیان اینکه ایران با رشد 5 تا 8 درصدی مصرف سالانه برق در بین کشورهای جهان پیشتاز است، اظهار داشت: در صورت عدم اجرای این دو طرح ابتکاری و افزایش 620 مگاواتی ظرفیت تولید، احتمال بروز خاموشی ها در کشور وجود داشت.

    مدیرکل دفتر پشتیبانی تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه نیاز مصرف در فصل های کم مصرف سال حدود 70 درصد مصرف تابستان است، تاکید کرد: رشد مصرف تابستان تا این تاریخ حدود 2500 مگاوات نسبت به تابستان سال گذشته افزایش داشته و  برای پاسخگویی به این رشد مصرف با دو اقدام اساسی احداث نیروگاه‌های جدید و اجرای برنامه تعمیرات استاندارد نیروگاها در دستور قرار دارد.

    وی با بیان اینکه بعد از تابستان هر سال تا قبل از شروع افزایش مصرف، با تدوین یک برنامه دقیق مطابق با استاندارد، تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها انجام می‌گیرد، تبیین کرد: در حال حاضر تمامی واحدهای نیروگاهی با حداثکر ظرفیت ممکن در مدار بهره برداری هستند.

    به گفته مهرداد از نزدیک 60 سال پیش تاکنون هر نیروگاهی که به مدار بهره برداری وارد شده را با ایجاد اصلاحات و تعمیرات متداول در مدار بهره برداری نگه داشته شده، اما هزینه بروز خاموشی، از هزینه در مدار بودن فرسوده ترین نیروگاه بیشتر است اما باید با افزایش ظرفیت عملی تولید برق، نسبت به جاگزینی واحدهای فرسوده اقدام شود.

    این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه نیاز مصرف برق در طول شبانه روز نیز متغیر است به گونه ای که در فصل تابستان در فاصله ساعات 13 تا 16 نیاز مصرف به حداکثر می رسد، خاطرنشان کرد: در تابستان سال جاری هم پیک مصرف به میزان 52 هزار و 693 مگاوات در ساعت 14:30 سی‌ام تیرماه امسال به ثبت رسیده است.

    برچسب ها