عصر خودرو

شگفت‌زدگی بازار جهانی نفت از تولید فراتر از انتظار نروژ

عصر بازار- برای نروژ، سقوط قیمت نفت یک نکته مثبت داشته: در دو سال گذشته تولید نفت وگاز این کشور اسکاندیناوی تقریبا در همه ماه‌ها فراتر از انتظارات بوده است.

شگفت‌زدگی بازار جهانی نفت از تولید فراتر از انتظار نروژ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس اعلام رئیس شرکت نفت دولتی پتورو، که بیش از یک‌چهارم از تولید نفت نروژ را در اختیار دارد، در حالی که شرکت‌های نفت به تقویت بازده و تولید خود با سرعت تمام ادامه می‌دهند،‌ درآمدها در حال کاهش است.

    گرت موئن، مدیر اجرایی ارشد شرکت استاوانگر اعلام کرد: «تلاش‌های بهبود و تمرکز روی سودآوری موجب نظم بسیار بالا شده است و نشانه‌ای از پایان این موضوع، دست‌کم در کوتاه‌مدت وجود ندارد.»

    شرکت‌های نفت به رهبری شرکت دولتی استات‌اویل که حدود 70 درصد از میادین نفتی را در اختیار دارد، سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده و به‌ دنبال بهبود کارایی به منظور مقابله با مسیری هستند که قیمت نفت را 60 درصد پایین‌تر از دو سال گذشته کرده است. اما حتی در حالی که هزینه‌های تولید کاهش یافته،‌ تولید کنونی به دلیل عملیات پربازده‌تر و سرمایه‌گذاری‌های گذشته افزایش داشته است.

    از جولای 2014 تاکنون، تولید نفت خام در این کشور منطقه اسکاندیناوی از پیش‌بینی اداره نفت نروژ در هر ماه فراتر بوده، در حالی که در تولید گاز در این مدت نیز تنها در سه ماه کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.  تولید نفت در شش ماه نخست سال 2016 نسبت به پیش‌بینی‌ها 2.8 درصد بیشتر گزارش شده است.

    اگر در ادامه سال نیز، تولید نفت به روند صعودی خود با همین سرعت ادامه دهد، نروژ در پایان سال 91.5 میلیون مترمکعب نفت تولید خواهد کرد در حالی که تولید این کشور در سال 2015 معادل 90.8 میلیون متر مکعب بوده است. این ارقام یعنی تولید نفت این کشور حوزه نوردیک برای دومین سال متولی فراتر از انتظار بوده است. همچنین این سومین سالی خواهد بود که پس از سال 2000، تولید سالانه نفت نروژ افزایش می‌یابد.

    تولید گاز طبیعی در سال جاری نیز 12 درصد بیش از پیش‌بینی‌ها بوده و با همین سرعت در پایان سال رکورد تولید 117.2 میلیارد متر مکعبی سال گذشته را خواهد شکست.

    البته این موضوع مرهمی برای دولتی خواهد بود که برای نخستین بار به منظور پرکردن کسری بودجه دست به دامن صندوق ثروت 880 میلیارد دلاری خود شده بود. درآمد مستقیم حاصل از میادین نفت و گاز در سه‌ماهه دوم سال جاری به پایین‌ترین سطح 13 سال اخیر سقوط کرده بود.

    برچسب ها