عصر خودرو

بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت تاجیکستان ماه سپتامبر آغاز به کار می‌کند

عصر بازار- بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی تاجیکستان با سرمایه‌گذاری چین، در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در منطقه «دنغره» آغاز به کار می‌کند.

بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت تاجیکستان ماه سپتامبر آغاز به کار می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بزرگترین پالایشگاه نفتی تاجیکستان که توسط شرکت چینی «خلی» ساخته شده در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در منطقه آزاد تجاری ناحیه «دنغره» این کشور افتتاح می‌شود.

    به گفته یکی از نمایندگان این شرکت چینی، در حال حاضر کار ساخت‌ این پالایشگاه در مراحل نهایی است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است این مرکز در مراسم جشن بیست و پنجمین سالگرد استقلال تاجیکستان (9 سپتامبر سال جاری) مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

    با بهره‌برداری از این پالایشگاه، بیش از یک میلیون و 200 هزار تن مواد نفتی در طول سال پالایش و به مواد دیگری از جمله بنزین تبدیل خواهد شد.

    در مرحله اول، این پالایشگاه 500 هزار تن نفت را در سال پردازش خواهد کرد.

    این پالایشگاه در یک روز توان پالایش 360 تن نفت خام را دارد که این موضوع به افزایش درآمد تاجکیستان کمک شایانی خواهد کرد.

    در مرحله اول در این پالایشگاه برای 200 نفر شغل ایجاد خواهد شد و در مرحله دوم تعداد کارگران آن به 500 نفر افزایش خواهد یافت. در مجموع برای سرمایه‌گذاری مرحله اول این کارخانه 80 میلیون دلار و برای اجرای مرحله دوم آن 300 الی 500 میلیون دلار هزینه لازم است.

    تاجیکستان به دلیل نداشتن پالایشگاه نفت، محصولات نفتی مورد نیاز خود را عمدتا از روسیه و قزاقستان وارد می‌کند.

    ایجاد بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی در تاجیکستان در حالی است که ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفتی پس از لغو تحریم‌ها‌‌، درصدد همکاری با این جمهوری آسیای مرکزی می‌باشد.

    توافق‌نامه ساخت این پالایشگاه بین دولت تاجیکستان و شرکت «خِلی» چین در آوریل سال 2014 میلادی به امضا رسیده بود.

    برچسب ها