عصر خودرو

ردپای آمریکا در سقوط آزاد نفت;

نفت ایران گران‌ترین نفت جهان شد

عصر بازار- همزمان با آغاز سقوط قیمت اکثر شاخص‌های معتبر جهان، نفت سبک صادراتی ایران به عنوان گران قیمت‌ترین نفت جهان در معاملات منتهی به ۲۸ ژوئیه در بازار معامله شد.

نفت ایران گران‌ترین نفت جهان شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در ادامه آغاز دور جدید سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، بهای اکثر شاخص‌های معتبر نفت خام جهان در معاملات منتهی به 28 ژوئیه سال 2016 میلادی با کاهشی بیش از دو دلار به ازای هر بشکه همراه شد.

    بر این اساس، قیمت سبد نفتی اوپک با دو دلار و 44 سنت کاهش به بشکه‌ای 40 دلار و 24 سنت رسید، قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا با دو دلار و 46 سنت کاهش در محدوده‌ بشکه‌ای 42 دلار و بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با دو دلار و 70 سنت کاهش در محدوده 42 دلار و 62 سنت داد و ستد شده است.

    علاوه بر این، قیمت هر بشکه شاخص نفت خام دبی با دو دلار و 36 سنت کاهش در محدوده 40 دلار و 16 سنت و بهای هر بشکه شاخص نفت عمان با دو دلار و 26 سنت کاهش در محدوده 41 دلار و 30 سنت در بازار جهانی معامله شده است.

    نفت ایران گران‌ترین نفت جهان شد

    به گزارش مهر، نکته قابل توجه آن است که در معاملات منتهی به 28 ژوئیه قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران در بالاترین سطح نسبت به کل شاخص‌های معتبر جهان همچون برنت، WTI، عمان و دبی معامله شده تا دستکم در این مدت لقب گران‌قیمت‌ترین نفت خام جهان را یدک بکشد.

    بر اساس گزارش مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت، در معاملات منتهی به 28 ژوئیه سال جاری میلادی، بهای هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران با وجود کاهش دو دلار و 11 سنتی در محدوده 40 دلار و 82 سنت داد و ستد شد.

    علاوه بر این، قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران با ثبت یک دلار و 98 سنت کاهش در محدوده 39 دلار و 10 سنت معامله شده است.

    ردپای آمریکا در سقوط آزاد قیمت نفت

    در شرایط فعلی که روند قیمت جهانی نفت برای چندمین هفته متوالی بار دیگر نزولی شده و از محدوده قیمت بشکه‌ای 50 دلار فاصله معنادار پیدا کرده است، در کنار پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، ردپای سیاست‌های نفتی آمریکا هم به چشم می‌خورد.

    از اینرو، افزایش ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 22 ژوئیه که با افزایشی حدود 1.7 میلیون بشکه‌ای روبرو شد و مجموع ذخایر نفت این کشور را به 521 میلیون بشکه افزایش داد، یکی از مهمترین دلایل سقوط قیمت نفت به شمار می‌رود.

    از سوی دیگر آثار روانی افزایش تولید نفت خام آمریکا برای سومین هفته متوالی و رسیدن به حد نصاب 8.5 میلیون بشکه در روز، از سرگیری فعالیت‌های 60 دستگاه دکل جدید حفاری و کاهش واردات نفت آمریکا را می‌توان از دیگر عوامل تضعیف‌کننده قیمت طلای سیاه در بازار نام برد.

    در همین حال به پایان رسیدن تعمیرات اساسی تعدادی از چاه‌های نفت در دریای شمال به بالاترین سطح رسیدن تولید نفت اوپک و به ویژه افزایش صادرات نفت عراق و نیجریه و کاهش تقاضا به ویژه در چین از دیگر دلایل سقوط آزاد قیمت نفت در طول چند هفته گذشته تاکنون است.

    برچسب ها