عصر خودرو

استقبال از قیمت‌های پایه با کاهش قیمت‌ها در بازار

عصر بازار: کاهش قیمت‌های جهانی نفت خام این ذهنیت را در فعالان بازار پدید آورده است که قیمت‌های پایه در بورس کالای ایران نیز کاهش می‌یابد، بنابراین خریدهای خود را به تعویق انداخته‌اند و البته کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی نیز استقبال بازار از اعلام قیمت‌های جدید خواهد بود. به نظر می‌رسد این شرایط کاهشی در ضعف نسبی عرضه و البته ضعف مبرم تقاضا باز‌هم ادامه یابد.

استقبال از قیمت‌های پایه با کاهش قیمت‌ها در بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار داخلی محصولات پتروشیمی در ابتدای هفته جاری شاهد کاهش قیمت بسیاری از مواد اولیه پلیمری هستیم که از این رویکرد جدید می‌توان به استقبال از قیمت‌های پایه پیش‌رو اشاره کرد. با توجه به ضعف نقدینگی در بازار و کاهش جذابیت خرید و همچنین افت روزشمار قیمت‌های جهانی نفت و محصولات پتروشیمی، اغلب خریداران پیشنهاد خرید خود را به روزهای آینده و پس از اعلام قیمت‌های پایه جدید در روز دوشنبه موکول کرده‌اند، بنابراین این روند ضعیف باز‌هم ادامه خواهد یافت. این کاهش قیمت‌ها در حالی رخ می‌دهد که قیمت 0209 پتروشیمی امیرکبیر و X5 پتروشیمی کرمانشاه در بازار داخلی افزایش یافته، هرچند که در هفته گذشته این کالاها چندان هم قدرتمند در بورس کالا ظاهر نشدند.

    این مطلب یعنی رشد مقطعی برخی کالاهای خاص در کنار افت قیمت اغلب گریدها در بازار داخلی نشانه‌ای از پایین بودن موجودی انبارها و البته مدیریت برخی گریدهای محدود است زیرا با ثبت تقاضا به سرعت قیمت‌ها در مسیر صعود قرار می‌گیرند. این وضعیت می‌تواند برای کل بازار خطرناک باشد زیرا پتانسیل مدیریت بازار را تقویت خواهد کرد. در روز گذشته بیشترین کاهش قیمت به F7000 پتروشیمی مهر تعلق گرفت.

    هم‌اکنون در بازارهای جهانی قیمت نفت خام به‌عنوان مهم‌ترین‌ فاکتور در تعیین قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی در مسیر کاهش قرار گرفته و کاهش متعاقب قیمت پلیمرها یا سایر محصولات پتروشیمی را نیز شاهد هستیم. این وضعیت که بیشتر در بازارهای شرقی مورد توجه قرار گرفته و در کنار عقب‌نشینی خریداران بین‌المللی مخصوصا چینی‌ها و البته آتش‌سوزی بندر تیانجین، به نظر می‌رسد این وضعیت به سمت کاهش بیشتر قیمت‌ها باز‌هم سوق خواهد داشت.

    تمامی این موارد در کنار نزدیکی به اعلام قیمت‌های پایه، به روند کاهشی قیمت‌ها سرعت بخشیده و البته ذهنیت فعالان بازار را نیز به سمت افت نرخ‌ها متمایل ساخته است. در هر حال بازار منتظر اعلام کاهشی قیمت‌های پایه است تا شاید پس از این افت تقاضای پیشین باز‌هم به بازار بازگشته و حجم معاملات از سطح ضعیف فعلی به سطوح بهتری تغییر مکان یابد. این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که افزایش تعرفه واردات به عراق به تعویق افتاده و مشخص نیست این تعویق تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. با توجه به اختلافات تجاری بین استان‌های خودمختار عراق با یکدیگر به نظر نمی‌رسد این دستور در تمامی نقاط به یک صورت اجرایی شود.

    درخصوص دلار هم باید گفت باوجودی که اغلب افراد از کاهش انتظاری قیمت ارزها صحبت می‌کنند ولی هیجان موجود در خیابان منوچهری و تلاش بانک مرکزی و همچنین انتقال ارز به کشورهای همسایه تاکنون اجازه نداده تا قیمت‌ها کاهش یابد و حتی به نسبت هفته‌های قبل، تاکنون بیش از 50 تومان بر قیمت دلار اضافه شده است.

     

    برچسب ها