عصر خودرو

تهران و باکو درباره اتصال سیستم های کارتخوان توافق کردند

عصر بازار- بانک های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بر سر ایجاد بستر و زمینه لازم برای برقراری روابط کارگزاری شبکه های بانکی و همچنین اتصال سیستم های کارتخوان دو کشور با هدف گسترش مناسبات بازرگانی و اقتصادی توافق کردند.

تهران و باکو درباره اتصال سیستم های کارتخوان توافق کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، امروز در حاشیه سفر رییس جمهوری ایران به باکو، رییسان کل دو بانک مرکزی با تایید و تاکید بر لزوم استفاده از سوییچ ملی دو کشور توافق کردند سیستم های کارتخوان دو کشور برای رفاه بازرگانان و گردشگران متصل شوند.
    بر همین اساس تا دو هفته دیگر نخستین نشست فنی برای فراهم سازی مقدمه کار بین بخش های ذیربط در دو بانک مرکزی برگزار می شود.
    همچنین بر اساس این سند مقرر شد دو طرف با تشکیل کمیته مشترک بانکی، حسابی به نام «حساب مخصوص» در دفترهای هر یک از بانک های مرکزی دو کشور به نام طرف مقابل برای تسهیل در تسویه مبادلات بانکی گشایش یابد.
    بر پایه این یادداشت تفاهم، بانک های مرکزی دو کشور برای اعطای مجوز تاسیس شعبه به بانک های ایرانی و آذربایجانی در سرزمین های یکدیگر بررسی های لازم را کرده و نسبت به ارایه خدمات فنی و آموزشی به یکدیگر برای انطباق فعالیت های بانکی با آخرین روش ها و استانداردهای روز جهانی اقدام می کنند.
    سند یادداشت تفاهم همکاری های بانکی بین دو بانک مرکزی پیرو دیدار «ولی الله سیف» با «رستم اوف» همتای آذربایجانی او در تهران به امضای دو طرف رسید.
    بر پایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در بهار 1395 واردات جمهوری اسلامی ایران از جمهوری آذربایجان 46 میلیون و 885 هزار و 531 کیلوگرم به ارزش 15 میلیون و 477 هزار و 800 دلار بود.
    از سوی دیگر، در سه ماه نخست امسال 266 میلیون و 522 هزار و 152 کیلوگرم کالا به ارزش 64 میلیون و 268 هزار و 366 دلار از کشور ما به جمهوری آذربایجان صادر شد.
    این میزان در دوره مشابه پارسال 171 میلیون و یک هزار و 367 کیلوگرم کالا به ارزش 68 میلیون و 470 هزار و 986 دلار بود.
    بنابراین صادرات ایران به آذربایجان از نظر وزنی 55.86 افزایش داشت اما از دیدگاه ارزش 6.14 کاهش یافت.
    به هر روی، تراز تجاری ایران و آذربایجان در بهار امسال برای کشورمان از دیدگاه وزنی مثبت 17 میلیون و 382 هزار و 835 کیلوگرم و از نظر ارزشی مثبت 251 میلیون و 44 هزار و 352 دلار بود.

    برچسب ها