عصر خودرو

طولانی‌ترین خط لوله دریایی احداث می‌شود

مسیر دریایی صادرات گاز ایران به هند انتخاب شد

عصر بازار- پس از مطالعات صورت گرفته بین ایران و هند مسیر نهایی برای انتقال گاز ایران از طریق خط لوله دریایی به این کشور انتخاب شد.

مسیر دریایی صادرات گاز ایران به هند انتخاب شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علیرضا کاملی از سرمایه گذاری و اجرای پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به هند قرار توسط یک شرکت هندی خبر داد و گفته است با بررسی های صورت گرفته این خط لوله حدود 1400 کیلومتر طول دارد و در بعضی از نقاط عمق احداث آن به 3500 متر می رسد.

    به گفته مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران هم اکنون طرف هندی با مشارکت تعدادی از شرکت های توانمند اروپایی بررسی و مطالعات اجرای پروژه خط لوله صادرات گاز به هند را انجام داده و اعلام کرده که این کار عملی است.

    ظاهرا هنوز مسائل مالی این پروژه حل و فصل نشده است و باید در این زمینه ایران و هندوستان به توافق برسند.

    بر اساس این گزارش، پس از آنکه دهلی نو از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند کنار کشید،مذاکراتی برای احداث یک خط لوله 4.5 میلیارد دلاری از زیر دریا تا گجرات هند آغاز شد تا روزانه 31.5 میلیون متر مکعب گاز ایران را به هند منتقل کند.بر اساس رایزنی های اولیه مقرر شده بود تا این خط لوله به مدت 2 سال احداث شود که در حال حاضر هنوز مطالعه در خصوص نحوه احداث این خط ادامه دارد.

    پیش‌تر شرکت ملی نفت ایران 3 مسیر برای انتقال گاز طبیعی ایران به شبه قاره هند را مورد بررسی و مطالعه قرار داد که در این بررسی ها امکان عبور خط لوله گاز از 3 مسیر آبهای عمیق، آبهای کم عمق ساحلی و خشکی مورد مطالعه قرار گرفت، چرا که با توجه به ذخایر گازی و موقعیت جغرافیایی، ایران می تواند نیازهای گازهای کشورهای منطقه از جمله هندوستان را تامین کند.

    بر همین اساس نهایتا یادداشت تفاهم پروژه صادرات گاز ایران به کشور هندوستان بین شرکت ملی صادرات گاز ایران به نمایندگی از شرکت ملی نفت و شرکت هندی SAGE به منظور صدور گاز طبیعی ایران از طریق آب های عمیق به کشور هند در تاریخ 29 سپتامبر 2009 به امضاء رسید.

    در این زمینه سند چهارچوب همکاری های مشترک بین شرکت ملی صادرات گاز ایران به عنوان فروشنده و شرکت SAGE به عنوان حمل کننده و نیز شرکت های خریدار هندی در حال مذاکره و بررسی می باشد.

    هم اکنون خط لوله ١٢۰۰ کیلومتری انتقال گاز نروژ به انگلستان که در بستر دریای شمال ساخته شده، طولانی ترین خط لوله انتقال گاز زیردریایی جهان به شمار می رود.

    برچسب ها