عصر خودرو

وال استریت ژورنال گزارش داد؛

احتمال بررسی دوباره طرح فریز نفتی در نشست ماه سپتامبر اوپک

عصر بازار- روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، با توجه به افزایش تولید نفت ایران به سطح پیش از تحریم، تعدادی از اعضای اوپک می خواهند بار دیگر ایده وضع محدودیت بر تولید نفت (فریزنفتی) در نشست مهرماه این سازمان در الجزایر مطرح شود.

احتمال بررسی دوباره طرح فریز نفتی در نشست ماه سپتامبر اوپک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این کشورها که شامل ونزوئلا، اکوادور و کویت هستند می خواهند 14 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و برخی تولیدکنندگان اصلی غیراوپک مانند روسیه، بار دیگر شانس خود را برای همکاری با یکدیگر در راستای محدود کردن سطح تولید نفت بیازمایند.
    اقدام پیشین به این منظور که در 17 آوریل 2016 (29 فروردین 1395) در دوحه انجام شد، به دلیل مخالفت عربستان سعودی و به بهانه خودداری ایران از پیوستن به طرح فریز نفتی، ناکام ماند.
    وال استریت ژورنال نوشت: خودداری ایران از پیوستن به این طرح به این دلیل بود که قصد داشت با لغو تحریم های هسته ای، تولید نفت خود را به سطح پیش از تحریم برساند و سهم از دست رفته رفته بازار خود را بازپس گیرد.
    در صورت تصویب طرح پیشنهادی فریز نفتی در فروردین ماه گذشته ، امضاکنندگان متعهد می شدند تولید نفت خود را در سطح ماه ژانویه 2016 (بهمن 1394) نگه دارند تا قیمت نفت افزایش پیدا کند.
    وال استریت ژورنال افزود: اکنون تولید نفت ایران با رسیدن به سطح سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز حدود 180 هزار بشکه در روز از سطح ماه آوریل و تقریبا 600 هزار بشکه در روز از ماه ژانویه 2016 (که تحریم های هسته ای ایران لغو شد) بیشتر است.
    چنین افزایشی تولید نفت ایران را به دامنه چهار تا چهار میلیون و 200 هزار بشکه در روز نزدیک می کند ، سطحی که مقامات ایرانی می گفتند پس از رسیدن به چنین سطحی با طرح فریز نفتی موافقت خواهند کرد.
    سخنگوی وزارت نفت ایران درخواست وال استریت ژورنال برای اظهار نظر در مورد اینکه آیا ایران اکنون می تواند به طرح فریز نفتی بپیوندد را پاسخ نداد و از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.
    به نوشته وال استریت ژورنال، اکنون برخی اعضای اوپک معتقدند در نشست 26 سپتامبر (پنج مهر) این سازمان در الجزایر در مورد طرح فریز نفتی اجماع حاصل خواهد شد.

    برچسب ها