عصر خودرو

حیرت کارشناسان نفتی از سرعت عمل در تولید نفت؛

قراردادهای نفت،صنعت نفت ایران را دگرگون می کند

عصر بازار- قراردادهای جدید نفتی ایران جدیدی که به زودی ارائه می شود، سرمایه گذاران خارجی را به خود جذب خواهد کرد.

قراردادهای نفت،صنعت نفت ایران را دگرگون می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، ایران قدم بزرگی را برای جذب سرمایه گذارهای خارجی برای بازگشت دوباره به بازار نفت و گاز برداشته است. اگرچه تجربه عراق نشان می دهد که ایران باید راه درازی را طی کند، ولی پیش بینی ها حاکی است که ایران در این راه موفق خواهند شد. البته تجربه ایران باعث می شود کشورهای دیگر از جمله عربستان انگیزه بیشتری برای دریافت کمک کشور های خارجی پیدا کنند.

    ایران توانسته بخش قابل توجهی از کاهش تولید نفت  خود را که از تحریم های سال 2012  باقی مانده بود،جبران کند.به طوری که کارشناسان نفتی از سرعت پیشرفت این کشور حیرت کرده اند. صادرات نفت به میزان 2 میلیون بشکه در روز بازگشته و ایران در حال تلاش است تا بتواند دوباره بازار اروپا را بدست آورد.

    با این حال، دومین قدمی که ایران باید بر این مسیر بردارد این است که میزان تولید نفت خود را به سال 1979 یعنی زمان انقلاب برساند و برای این کار نیاز به جذب سرمایه خارجی و کمک گرفتن از شرکت های خارجی دارد. این موضوع البته کمی پیچیده است.

    دولت ایران هفته گذشته قرارداد های جدید نفت را اصلاح کرد و به وزارت نفت ابلاغ شد. هرچند با تصویب این قرارداد ها با مخالفت هایی روبروست که نمی خواهند دولت امتیاز هایی  به کشور های دیگر داده شود. در نتیجه  این قرارداد باید از سوی مجلس  هم تایید شود.

    قرارداد های جدید نفتی امید بخش به نظر می رسد. در این قرار داد تاکید بر این دارند که ذخایر نفت و گاز تحت مالکیت دولت باقی بماند که البته این موضوع مورد تعجب نبوده است. اما برای پروژه های خارجی سه راه جدید پیشنهاد شده است که هدف آن  تقویت تولید از میدانهای مشترک نفت و گاز  است. این سه راه شامل:

    1. دادن مجوز حفاری و در صورت موفقیت اجازه توسعه و تولید خواهند داشت.

    2. مشارکت در توسعه میادین موجود برای افزایش تولید.

    3. افزایش تولید نفت با استفاده از تکنیک های بازیابی در میادین قدیمی.

    از دیگر ویژگی های این قراردادها این است که تا 20 سال پس از توسعه اعتبار خواهند داشت و سرمایه گذار خارجی سرمایه خود را یا به صورت نقدی می آورد و یا در تولید نفت مشارکت می کند.

    تجربه عراق نشان داد که تنها توافق های خوب کافی نیست بلکه سرعت انجام کار هم تاثیر مهمی دارد . چهار سال بعد از آنکه امریکا در حمله‌ای، صدام حسین را سرنگون کرد،دولت بغداد قانون جدید نفت را در مارس 2007 تصویب کرد،

    قراردادهای نفتی عراق پس از اجرا، باعث افزایش تولید 2 میلیون بشکه نفت در هر روز شد، به عبارت دیگر طی 6 سال ظرفیت تولید نفت عراق 80 درصد بیشتر شد.

    بنابراین اگر ایران نیز در این قرارداد ها موفق شود،فقط کشور های کویت و  عربستان باقی می مانند که بدون کمک و استفاده از سرمایه خارجی در صنعت نفت فعالند.

    منبع : بلومبرگ

    برچسب ها