عصر خودرو

محدودیت شرکت های نفتی آمریکایی برای حضور در ایران بدلیل قوانین کنگره

عصر بازار- معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: محدودیت و مشکلی درمذاکره با شرکت های نفتی آمریکایی برای همکاری در صنعت نفت وجود ندارد، اما این شرکت ها برای حضوردر ایران توسط قوانین کنگره محدود شده اند.

محدودیت شرکت های نفتی آمریکایی برای حضور در ایران بدلیل قوانین کنگره
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، امیرحسین زمانی نیا روز دوشنبه درباره روند مذاکره با شرکت های نفتی بین المللی در صنعت نفت، افزود: در ماه های اخیر با بسیاری از شرکت های معتبر آسیایی و اروپایی مذاکره شده که البته هنوز نهایی نشده است.
    وی اضافه کرد: این مذاکرات مربوط به سرمایه گذاری و مشارکت در بخش های مختلف صنعت نفت، از جمله بخش بالاستی (اکتشاف و تولید)، پتروشیمی و پالایشی است.
    معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره مذاکره با شرکت های آمریکایی نیز گفت: اکنون، مذاکره نفتی با شرکت های آمریکایی نداریم.
    این مسئول وزارت نفت یادآورشد: در واقع، شرکت های آمریکایی به دلیل قوانین آمریکا نمی توانند در کشورمان فعالیت کنند.
    معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ادامه داد:عدم فعالیت شرکت های آمریکایی در ایران به تحریم اولیه ای بازمی گردد که کنگره وضع کرده و هنوز پابرجاست.
    پس از اجرا شدن برجام از دی ماه پارسال، شرکت های بین المللی مذاکره های خود برای حضور در صنعت نفت ایران را به طور جدی آغاز کردند.
    در بین شرکت های متقاضی حضور در صنعت نفت ایران، فهرست طولانی از شرکت های معتبر مانند شل (انگلیس-هلند)، بی.پی (انگلیس)، توتال (فرانسه)، او.ام.وی (اتریش)، انی (ایتالیا) و لوک اویل (روسیه) به چشم می خورد که در برخی موارد به امضای تفاهمنامه نیز منجر شده است.
    نکته قابل توجه، تمایل شرکت های نفتی آمریکایی برای حضور در صنعت نفت ایران است که تاکنون به نتیجه نرسیده؛ حتی نمایندگان جنرال الکتریک آمریکا نیز زمستان پارسال به ایران سفر کردند و به مذاکره با برخی مسئولان صنعت نفت پرداختند که البته به نتیجه نرسید.
    به گفته مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی نفت، نمایندگان این شرکت های آمریکایی به جای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران به دنبال فروش تجهیزات بودند که وزارت نفت با آن موافقت نکرد.
    وزارت نفت، شرط همکاری با شرکت های بین المللی در پساتحریم را «سرمایه گذاری به شرط انتقال فناوری» اعلام کرده است، بنابراین از شرکت هایی که فقط به دنبال فروش تجهیزات هستند، استقبال نمی کند.
    بر اساس برجام، توافق شده است که تحریم های مرتبط با پرونده هسته ای ایران رفع شود، اما تحریم هایی که پیش از این توسط کنگره آمریکا علیه کشورمان وضع شده و ارتباطی به موضوع هسته ای ندارد، همچنان پابرجا مانده است.

    برچسب ها