عصر خودرو

دلار در آستانه سطح مقاومتی قرار گرفت;

بازی دلالان ارزی در دامنه محدود

عصر بازار- روز یکشنبه، دلار به آستانه سطح مقاومتی۳ هزار و ۵۵۰ تومان نزدیک شد. در دومین روز هفته، شاخص ارزی با ۸ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۵۴۳ تومان رسید تا تنها ۷ تومان با میانه کانال فاصله داشته باشد.

بازی دلالان ارزی در دامنه محدود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته برخی فعالان افزایش نرخ حواله درهم و بالا بودن ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان دو عاملی بودند که قیمت این ارز را در بازار داخلی در مسیر افزایشی قرار دادند. در مقابل،گروه دیگری در بازار، تغییرات قیمت دلار را به نوسان‌گیری معامله‌گران در دامنه محدود نسبت دادند. این دسته اعتقاد دارند، شماری از معامله‌گران در آستانه قیمت 3 هزار و 545 تومان با فروش نقدی یا کاغذی دلار، قیمت را در مسیر کاهشی قرار می‌دهند؛ در این وضعیت، آنها با افت دلار به محدوده پایین تر و رسیدن آن به محدوده 3 هزار و 530 تومان خریدهای ارزی خود را افزایشی داده و بار دیگر قیمت را تا میانه کانال بالا می‌آورند. به گفته برخی فعالان، این دسته از معامله‌گران از اوایل مرداد ماه از روش مذکور برای کسب سود استفاده کرده‌اند. همسو با افزایش قیمت دلار، روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر رشد قرار گرفت و با 2 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 107 هزار تومان رسید. افزایش بهای سکه در شرایطی صورت گرفت که احتیاط معامله‌گران در بازار نسبتا مشهود بود و کاهش معاملات یکی از نمودهای بیرونی این احتیاط بود.

    بازگشت یا عبور؟

    روز یکشنبه، دلار به سطح مقاومتی 3 هزار و 550 تومان نزدیک شد. در دومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 537 تومان آغاز کرد که افزایشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز، شاخص ارزی در انتهای محدوده 3 هزار و 530 تومان و ابتدای محدوده 3 هزار و 540 تومان نوسانات خود را انجام داد و به نظر می‌رسید که فشار کاهشی چندانی در بازار وجود ندارد. در چنین شرایطی، دلار نهایتا با قیمت 3 هزار و 543 تومان به کار خود پایان داد، رقمی که 8 تومان بالاتر از روز شنبه بود. اکنون با ورود دلار به محدوده 3 هزار و 540 تومان بازار بار دیگر در مواجهه با این سوال قرار گرفته است که آیا قیمت به میانه کانال خواهد رسید یا مسیر کاهشی را برای حرکت انتخاب خواهد کرد. برخی فعالان، نوسانات نرخ حواله درهم در روزهای آینده و میزان عرضه بازارساز را از مهم‌ترین عواملی دانستند که در تعیین جهت قیمت نقش خواهد داشت. به گفته فعالان، بازارساز در ماه‌های آخر به‌خوبی نوسانات بازار را مدیریت کرده است، ولی باید دید که در صورت افزایش تقاضا در برابر رشد قیمت نیز مقاومت خواهد کرد یا همچنان مدیریت نوسانات را در اولویت قرار خواهد داد و روند قیمت بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین خواهد شد. افزایش یا کاهش نرخ حواله درهم دیگر عاملی است که می‌تواند قیمت ارز در بازار داخلی را جابه جا کند. این در شرایطی است که از تاریخ 5مردادماه، دلار در دامنه 3هزار و 530تومان تا 3 هزار و 545 تومان نوسان کرده است و هرگز به جز مقاطع زمانی کوتاهی نتوانسته است که از این بازه قیمت خارج شود. به گفته فعالان، معامله‌گران در 2 هفته گذشته سعی کرده‌اند در این دامنه محدود با خرید ارز در کف و فروش آن در سقف کسب سود کنند. حال باید دید، این روند یاد شده در روزهای آینده قطع خواهد شد یا ادامه خواهد یافت؟

    برچسب ها