عصر خودرو

افت ۷۰ درصدی قیمت نفت چقدر در تک رقمی شدن تورم نقش دارد؟

عصر بازار-بنابه اعلام بانک جهانی قیمت نفت همواره با قیمت کالا رابط مستقیم دارد و در دو سال گذشته در بازارهای جهانی بیش از ۷۰ درصد کاهش داشته اکنون سؤال این است که این قیمت چقدر در تک رقمی شدن تورم در کشور موثر بوده است؟

افت ۷۰ درصدی قیمت نفت چقدر در تک رقمی شدن تورم نقش دارد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، قیمت حامل‌های انرژی یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده قیمت محصولات غذایی در جهان محسوب می‌شود.

    بعد از سال 2006 و افزایش شدید قیمت نفت، قیمت محصولات کشاورزی نیز در بازار بین‌المللی افزایش شدیدی را تجربه کرد چرا که حوزه کشاورزی به شدت نسبت به این عامل عکس‌العمل نشان می‌دهد.

    با توجه به پایین بودن قیمت نفت از سال 2014 انتظار می‌رود که قیمت محصولات غذایی نیز در آینده پایین بماند.

    کشاورزی نسبت به تغییرات قیمتی در بازار انرژی بسیار حساس است. انرژی یکی از اصلی‌ترین عوامل تولید و حمل‌ونقل محصولات کشاورزی نظیر ذرت، برنج، گندم، دانه‌های سویا و روغن پالم است که تاثیر زیادی در قیمت اینگونه محصولات دارد.

    یک کارشناس در گزارش "چشم‌انداز بازار کالاهای اساسی ماه جولای" اعلام کرد در حالی که یکی از عوامل کاهش قیمت محصولات کشاورزی بهبود کیفیت محصولات بوده است، تأثیر کاهش قیمت حامل‌های انرژی در بازار بر پایین ماندن قیمت محصولات غذایی بسیار بیشتر بوده است.

    از سال 2015 تاکنون قیمت حامل‌های انرژی 45 درصد کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز قیمت این محصولات 16 درصد دیگر نیز کاهش یابد.

    بر همین اساس انتظار می‌رود قیمت محصولات غذایی نیز نسبت به سال 2011 به طور متوسط 26 درصد پایین‌تر باشد.

    نه تنها حدود 10 درصد از کل هزینه تولید محصولات کشاورزی را بخش انرژی تشکیل می‌دهد بلکه قیمت حامل‌های انرژی بر ارائه مشوق‌ها و همچنین سیاست‌های حمایتی در تولید محصولات مربوط به سوخت‌های زیستی نیز تأثیرگذار است.

    تولید سوخت‌های زیستی نیز تأثیر قابل توجهی بر توازن عرضه و تقاضا در بازار جهانی دارد.

    طی 10 سال گذشته بیشترین تقاضای گندم و دانه‌های روغنی برای تولید سوخت‌های زیستی بوده و حدود نیمی از سوخت‌های زیستی تولید شده در آمریکا از ذرت است و در دیگر کشورها نظیر برزیل و اتحادیه اروپا نیز اتانول زیستی از شکر تولید شده است.

    در کنار هزینه‌های انرژی، قیمت محصولات کشاورزی تحت تأثیر نرخ برابری ارزی، تولید ناخالص داخلی و شرایط پولی و همچنین توازن بین عرضه و تقاضا قرار داشته است.

    به طور کلی افزایش 10 درصد قیمت نفت، قیمت محصولات غذایی را دو درصد افزایش می‌دهد.

    افزایش 10 درصدی ارزش دلار نیز به افزایش 5 درصدی قیمت محصولات کشاورزی می‌انجامد. 

    افزایش 10 درصدی تولید ناخالص داخلی کشورها نیز 6 درصد قیمت محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد.

    تحلیل موارد بالا به درک بهتر علت کاهش قیمت محصولات کشاورزی از سال 2011 کمک می‌کند.

    از سال 2011 تاکنون قیمت ذرت 43 درصد، گندم 42 درصد، برنج 25 درصد و دانه‌های سویا 23 درصد کاهش یافته است که حدود یک سوم از این کاهش قیمت به دلیل سقوط قیمت نفت در بازار جهانی بوده است.

    به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، کاهش قیمت نفت در بازار جهانی به پایین آمدن هزینه های حمل و نقل محصولات کشاورزی در این کشور منجر شد است.

    از سوی دیگر به گزارش اینوستوپدیا، قیمت نفت رابطه مستقیمی با تورم در حوزه محصولات کشاورزی و غذایی دارد به عبارت دیگر در صورت کاهش قیمت نفت در بازار جهانی، قیمت غذا، محصولات کشاورزی و سایر محصولات مرتبط نیز نیز در کشورها روندی کاهشی را می پیماید.

    بر  همین اساس، بخش قابل توجهی از پایین آمدن تورم به صورت مستقیم به افت قیمت نفت در بازار جهانی مربوط بوده و در این زمینه به دولت کمک بسیاری کرده است.

    برچسب ها