عصر خودرو

ایران و کره جنوبی تفاهم نامه همکاری در بخش تامین آب و مدیریت فاضلاب امضا کردند

عصر بازار- تفاهم نامه همکاری دوجانبه ایران و کره جنوبی در زمینه تامین آب و مدیریت فاضلاب با رویکرد محیط زیستی امروز(یکشنبه) با حضور «رحیم میدانی» معاون آب و آب و فاضلاب وزیر نیرو و «مینهو لی» (Minho Lee) معاون وزیر محیط زیست این کشور امضا شد.

ایران و کره جنوبی تفاهم نامه همکاری در بخش تامین آب و مدیریت فاضلاب امضا کردند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، معاون وزیر نیرو در این آیین در محل وزارت نیرو، گفت: از ابتدای امسال تاکنون هفت یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت نیروی ایران و کره جنوبی به امضا رسیده که سه مورد آن امروز بوده است.
    میدانی خاطرنشان کرد: کره ای ها در زمینه فناوری های زیست محیطی و مدیریت آب و فاضلاب تجربه های ارزشمندی دارند و به همین منظور با هدف انتقال تجربیات، تسهیل سرمایه گذاری در کشور و آموزش نیروی انسانی این تفاهم نامه ها به امضا رسید.
    به گفته این مقام مسئول، امروز همچنین تفاهم نامه دیگری بین شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور با شرکت های کی- واتر (K-water) و دایلیم (daelim) کره جنوبی در زمینه اجرای تصفیه خانه های فاضلاب امضا و مقرر شد در شهر بوشهر در زمینه کاهش هدررفت آب، طرحی به صورت پایلوت (نمونه) اجرایی شود.
    معاون آب و آبفای وزیر نیرو بیان داشت: هیچ محدودیتی برای اجرای پروژه های خودگردان توسط خارجی ها در زمینه آب و فاضلاب در کشور وجود ندارد، به شرطی که سرمایه گذاری های مربو طه از محل درآمد پروژه ها بازگردد.
    وی ادامه داد: با برنامه ریزی انجام شده، قرار است بزودی کمیته های فنی مشترک بین دو کشور در زمینه فناوری ها و سیاستگذاری در زمنیه آب و محیط زیست و استفاده از پساب در عرصه های مختلف صنعتی و کشاورزی شکل گیرد.
    میدانی یادآورشد: پروژه هایی که اعتبارات آنها از محل منابع عمومی دولت تامین می شود، با مشکل طولانی شدن فرآیند پرداخت ها و در نتیجه زمانبر شدن اجرای کار مواجه است و علاوه بر آن به مصوبه شورای اقتصاد نیاز دارد.
    وی گفت: پروژه هایی که از وام های کم بهره برخوردارند، دولت مجوز داده تا به شرط انتقال فناوری و استفاده از حداکثر توان داخلی، قراردادهای مربوطه خارج از فرآیند مناقصه در دستور کار قرار گیرد.
    معاون وزیر نیرو درباره اجرایی شدن تفاهم نامه های منعقد شده با کره ای ها نیز افزود: تاکنون هیچ یک از این تفاهم نامه ها منجر به عقد قرارداد نشده و فقط تیم هایی به منظور بررسی جوانب مختلف پروژه ها در سایت های مختلف کشور مستقر شده اند و هنوز حتی به تفاهمی در خصوص قیمت های اجرای کار نیز نرسیده ایم.

    ** همکاری کره جنوبی در توسعه سیستم های آب و فاضلاب ایران
    همچنین «مینهو لی» (Minho Lee) معاون وزیر محیط زیست کره جنوبی بعد از امضای این تفاهم نامه همکاری در جمع خبرنگاران افزود: این سفر باهدف توسعه همکاری های ایران و کره جنوبی در حوزه های آب و فاضلاب پس از سفر اردیبهشت ماه گذشته رییس جمهوری این کشور انجام شده است.
    وی تاکید کرد: شرکت هایی که امروز در قالب هیات اقتصادی و تجاری کره جنوبی با وزارت نیرو تفاهم نامه امضا کردند، از تجربه و توانمندی های بالای تکنولوژیکی برخوردارند و می توانند تجهیزات آب و فاضلاب مورد نیاز شرکت های ایرانی را فراهم کنند.
    این مقام مسئول کره ای یادآور شد: توسعه سیستم های آب و فاضلاب یکی از اولویت های توسعه ای ایران است و امیدواریم در کنار شرکت های توانمند ایرانی به توسعه بیش از پیش این فناوری ها کمک کنیم.
    ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و کره جنوبی در سال 2013 معادل چهار میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است. از این میزان 360 میلیون دلار صادرات ایران به کره جنوبی و سه میلیارد و 800 میلیون دلار واردات از کره صورت گرفته است. با احتساب صادرات نفت خام، حجم تجارت دو کشور در این سال به 9 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.

    برچسب ها