عصر خودرو

شرکت ملی نفت ایران به دنبال کاهش قیمت حفاری

حفاری چاه های نفتی کشور ارزان می شود

عصر بازار- هزینه حفاری چاه های نفتی در غرب کارون براساس آخرین مناقصه به ۷.۵میلیون دلار کاهش یافته است، در این میان شرکت ملی نفت ایران به دنبال این است که این رقم بیش از این کاهش یابد و به رقم ۵.۵میلیون دلار برسد.

حفاری چاه های نفتی کشور ارزان می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرصت امروز ، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت با بیان اینکه قیمت حفاری چاه های نفت خام در برخی از مناطق نفتی از جمله غرب کارون از 12،5 به 7.5میلیون دلار کاهش یافته است،  می گوید: فضای قیمتی حفاری چاه های نفتی در کشور ما بیش از این کاهش خواهد یافت و پیش بینی ما بر این است که این رقم بیش از این کاهش یابد.

    وی با بیان اینکه سیاست شرکت ملی نفت در فضای کنونی این است که حفاری چاه های نفتی به قیمت 5.5میلیون دلار کاهش یابد، می افزاید: براساس برآورد صورت گرفته، در حال حاضر قیمت حفاری چاه های نفت بین 7.5 تا 12.5میلیون بشکه متغیر است، اما رقم 12.5میلیون دلار تنها در برخی از میدان های حساس خواهد بود.

    هم اکنون حفاری چاه های نفتی در میدان آزادگان جنوبی با نرخ 7.5میلیون در حال انجام است. سیدمحمود مرعشی، مجری طرح آزادگان جنوبی در این باره اعلام کرده است در مناقصات اخیری که برای حفاری چاه های نفتی این میدان صورت گرفته، حفاری چاه ها با قیمت 7.5میلیون دلار به شرکت های داخلی واگذار شده است، این در حالی است که پیش از این قیمت حفاری 12.5میلیون دلار بود. تلاش بر این است که چاه های بعدی نیز با این قیمت واگذار شود.

    براساس اطلاعات کسب شده، شرکت ملی حفاری ایران برنده مناقصات میدان آزادگان جنوبی است که با نرخ 7.5میلیون دلار حفاری چاه های نفتی را که هزینه حفر یک حلقه چاه دکل، سرویس کالا و مواد، مهندسی و پشتیبانی از زمان حفاری چاه تا واگذاری آن را شامل می شود برعهده گرفته است. محمدرضا تاکایدی، قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران در این باره با بیان اینکه در فضای کنونی ناچاریم قیمت اجاره دکل را کاهش دهیم،  می گوید: به دلیل کاهش قیمت نفت خام، برخی از امکانات و خدمات مورد نیاز از جمله دکل های حفاری، خدمات سرچاهی و درون چاهی برای حفاری چاه های نفتی نیز کاهش یافته است، از این رو قیمت ها کاهش می یابد اما این رقم دایمی نیست و با افزایش قیمت نفت افزایش خواهد یافت.»

    قیمت حفاری چاه ها براساس شرایط موجود، نوع چاه های حفاری و استفاده از متد پیشرفته حفاری چاه های نفتی متغیر است. به استناد اظهار نظر قائم مقام شرکت ملی حفاری، این شرکت با تمرکز در نوع اجرای کار موفق شده تعداد روزهای حفاری را تاحدودی کاهش دهد. برای نمونه در فیلد آزادگان جنوبی مدت زمان حفاری به 85 تا95 در روز رسیده است.

    با این وجود قیمت حفاری چاه های نفتی در میدان های نفتی دیگر براساس نوع و عمق چاه و نوع حفاری متغیر است. تاکایدی در پاسخ به اینکه گفته می شود شرکت ملی نفت به دنبال کاهش قیمت حفاری است، می گوید: در حال حاضر این کاهش قیمت تنها در آزادگان جنوبی امکان پذیر شده است و نمی توان آن را به سایر میدان ها از جمله آذر تعمیم داد. شرکت ملی حفاری در سایر پروژه ها 12.4میلیون دلار نرخ اعلام کرده است اگرچه امکان دارد این قیمت در سایر میدان ها نیز با اندکی کاهش مواجه شود.

    اما درباره سیاست جدید شرکت ملی نفت ایران برای کاهش قیمت حفاری چاه های نفتی، بهمن سروشی، مدیرعامل پتروتک کیش می گوید: شرکت ما همچنان با قیمت 12.5میلیون دلار در میدان آذر فعال است، اما تعدادی از شرکت های حفاری هستند که به دلیل فرار از بیکاری با درخواست شرکت ملی نفت موافقت کرده اند و قیمت حفاری را کاهش داده اند تا بتوانند در مناقصات برنده شوند. این وضعیت به دلیل کاهش قیمت نفت و بیکار شدن دکل های حفاری به خصوص دکل های حفاری صورت گرفته است. هم اکنون قیمت دکل های حفاری دریایی از حدود 160هزار دلار به 80هزار دلار در روز کاهش یافته است.

    وی با بیان اینکه لغو تحریم ها در کاهش قیمت حفاری نیز موثر بوده است، می افزاید: اگر قیمت نفت خام همچنان رویه نزولی خود را ادامه دهد، نفت خام باید با قیمت کمتری تولید شود، از این رو باید قیمت حفاری نیز کمتر شود، اما کاهش کمتر از 7.5میلیون دلاری حفاری، قیمت کاذبی است که هیچ پیمانکاری با این قیمت حاضر به فعالیت نیست.

    برچسب ها