عصر خودرو

هزار میلیارد تومان یارانه برای صادرات سیمان

عصر بازار- صادرات، تنها راهکار عملی بود که برای برون‌رفت صنعت سیمان از رکود فعلی می‌توانست به نتایج خوبی برسد اما بد عمل کردن واحدهای سیمانی و هماهنگ نبودن آنها با یکدیگر باعث شد صادرات سیمان در خارج از مرزهای ایران با مشکلاتی روبه‌رو شود.

هزار میلیارد تومان یارانه برای صادرات سیمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، حال بعد از فراز و نشیب‌های زیادی که این صنعت در چند ماه اخیر با آن روبه‌رو شد و در پی جلسات مسئولان دولتی برای حل مشکل واحدهای سیمانی، موضوع اختصاص یارانه صادراتی به این واحدها مطرح شده است. کارشناسان معتقدند اگر این یارانه اختصاص پیدا کند رقابت در صادرات سیمان امکان‌پذیر خواهد شد.

    امکان رقابت در صادرات
    اگر یارانه صادراتی به واحدهای سیمانی اختصاص پیدا کند امکان رقابت در صادرات ایجاد خواهد شد و واحدهای تولیدی می‌توانند به بازارهایی مانند کشورهای افریقایی که ظرفیت بالا و نیاز به سیمان دارند، صادرات داشته باشند. نایب‌رییس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان کشور از مصوبه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اختصاص هزار میلیارد تومان یارانه حمل‌ونقل به صنعت سیمان کشور خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این یارانه، روند صادرات سیمان تسهیل خواهد شد. مرتضی لطفی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدکننده سیمان کشور به دنبال بازارهای جدید به‌ویژه در کشورهای افریقایی هستند و توافقنامه‌هایی هم در این زمینه به امضا رسیده و صادرات هم شروع شده، افزود: باتوجه به محدودیت‌های تعرفه‌ای که برای صادرات سیمان از سوی دولت عراق ایجاد شده، واحدهای تولیدکننده سیمان کشور به‌دنبال بازارهای جدید هستند. وی ادامه داد: در این زمینه مذاکرات خوبی انجام شده و فعالیت‌هایی را هم آغاز کرده‌اند مثلا محموله‌هایی به تانزانیا و مصر صادر شده و توافقنامه‌هایی هم با سوریه، یمن، و بنگلادش داشته‌ایم اما مشکل اصلی هزینه‌های حمل‌ونقل است به‌ویژه به افریقا که شرایط سخت است و هزینه‌های حمل به‌طور تقریبی40 درصد است و در عمل صادرات را غیراقتصادی می‌کند برای همین مذاکراتی با دولت انجام شد تا به صادرات سیمان یارانه اختصاص بدهد. لطفی در ادامه اظهار کرد: از همین رو ولی‌اله افخمی راد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، خبر از تصویب هزار میلیارد تومان یارانه حمل‌ونقل و صادرات سیمان داده که البته هنوز اجرایی نشده است. وی با اشاره به اینکه تقاضای واحدهای تولیدکننده سیمان و انجمن کارفرمایان این است که این مصوبه دولت هرچه زودتر اجرایی شود، گفت: اگر این یارانه اختصاص پیدا کند امکان رقابت در صادرات ایجاد خواهد شد و واحدهای تولیدی می‌توانند به بازارهایی مانند کشورهای افریقایی که ظرفیت بالایی دارند و نیازمند سیمان هستند، صادرات داشته باشند. مدیرعامل سیمان فارس خوزستان با بیان اینکه این یارانه قرار است به‌صورت مستقیم به شرکت‌هایی مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی یا راه‌آهن جمهوری اسلامی در مقابل تناژی که سیمان و کلینکر حمل می‌کنند، پرداخت شود، گفت: در مذاکراتی که با مسئولان راه‌آهن داشته‌ایم حمایت‌های لازم و همکاری‌ها را داشته‌اند و حتی محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که اگر 30درصد حمل‌ونقل سیمان را دولت پرداخت کند آنها حاضرند 30درصد هم تخفیف قائل شوند تا سیمان را از کارخانه تا نقاط مرزی و حتی کشورهایی دیگری که ایران راه‌آهن دارد مانند ترکیه، قزاقستان و... حمل کنند.


    کاهش 20 درصدی صادرات
    لطفی در ادامه با بیان اینکه مشکلات صادرات سیمان به کشور عراق همچنان ادامه دارد، بیان کرد: دولت عراق به‌دلیل حمایت از تولیدات داخلی در کشورش برای سیمان ایران تعرفه 12، 13 دلاری گذاشته درحالی که این عدد پیش از این 3 دلار بود و از همین‌رو شرکت‌های ایرانی رقابت‌پذیری خود را از دست داده‌اند و با مشکلات جدی رو به رو شده‌اند. وی در ادامه گفت: کاهش قیمت نفت باعث شده که پروژه‌های عمرانی در کشور عراق به شدت با افت رو به رو شوند از طرف دیگر جنگ‌های داخلی مشکلات جدی برای آنها درست کرده است و همه اینها دست به‌دست هم داده تا نیاز آنها به سیمان کاهش پیدا کند و در این شرایط دولت عراق به فکر حمایت از تولیدات داخلی افتاده و برای همین تعرفه سیمان را بالا برده است، البته برای کلینکر مشکلی وجود ندارد. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه می‌گوید: در 3 ماه نخست و به نوعی 4 ماه میزان صادرات سیمان و کلینکر کشور نسبت به این مدت در سال قبل حدود 20 درصد کاهش داشته و این خود نشان‌دهنده شرایط سخت واحدهای تولیدی است الان سیمان کشور از طریق شهرهای شمالی عراق و اقلیم عراق صادر می‌شود ولی از جنوب صادرات چندانی وجود ندارد. گفتنی است از ابتدای سال جاری، صنعت سیمان به دنبال رکود ساختمان، وارد مرحله‌ای بحرانی شده است. در همین راستا کارگروه‌ها و جلسات متعددی برگزار شده اما نتیجه این جلسات گاه در اجرا با مشکلاتی روبه‌رو شده یا در اصل به مرحله اجرا نرسیده است.

    برچسب ها