عصر خودرو

افت پوند همزمان با رشد دلار

پشت سکه خالی شد

عصر بازار- در اولین روز هفته، سنت‌شکنی معامله‌گران بازار طلا، بهای سکه را یک کانال دیگر پایین آورد؛ آربیتراژ محدود در کشورهای همسایه دلار را ۵ تومان بالا برد و سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی انگلستان موجب کاهش ۷۰ تومانی نرخ رسمی پوند و افت ۳۰ تومانی قیمت بازاری آن شد.

پشت سکه خالی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سکه تمام بهار آزادی که روز پنج‌شنبه یک کانال افت قیمت را تجربه کرده بود، روز شنبه، 12 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد تا به قیمت یک میلیون و 105هزار تومان برسد. افت بهای اونس در بازارهای جهانی و رسیدن به قیمت هزار و 335 دلار مهم‌ترین عاملی بود که سکه را به کمترین بها از 7 مرداد رساند. برخی فعالان انتظار داشتند که دلار تحت‌تاثیر ریزش اونس در بازار داخلی با شیب نسبتا تند در مسیر افزایشی قرار بگیرد، اما این اتفاق رخ نداد. این در حالی است که در بازار به‌طور سنتی این انتظار وجود دارد که به هنگام افت اونس، معامله‌گران سکه برای تنظیم بازار خود اقدام به خرید دلار کنند. در واقع در شرایط افت اونس، معامله‌گران سکه در گذشته دلار را برای تنظیم بازار خود سپر می‌کردند ولی این حادثه در اولین روز هفته رخ ندهد تا سکه با سرعت بیشتری افت کند.

    با توجه به نبود معامله‌گران سکه در بازار ارز می‌توان گفت که واکنش سکه بازان مانند گذشته قابل پیش‌بینی نیست. به گفته برخی فعالان، سکه‌بازان در شرایط حاضر برای ورود به بازار ارز متغیرهای دیگری از جمله روند آینده بهای اونس در بازارهای جهانی و موقعیت معامله‌گران دلار را در نظر می‌گیرند. همین عوامل موجب شد که معامله‌گران سکه روز شنبه در بازار ارز مداخله نکنند. آنها در این شرایط در بازار خود تلاش کردند، قیمت را در دامنه محدودی مدیریت کنند. سکه تمام بهار آزادی در اولین روز هفته، عمدتا در دامنه یک میلیون و 102 هزار تومان تا یک میلیون و 106 هزار تومان نوسان کرد. سکه از همان ابتدای روز شنبه تحت‌تاثیر شوک افت بهای اونس در بازار جهانی قرار گرفته بود.

    مرزشکنی نرخ رسمی

    در اولین روز هفته، دلار پس از 2 کاهش متوالی اولین افزایش قیمت را تجربه کرد و با 5 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 535 تومان رسید. رشد جزئی دلار بیشتر به بالا بودن ارزش دلار در مناطق همسایه نسبت داده شد. به گفته برخی فعالان، روز شنبه ارزش دلار در مناطق هرات افغانستان و سلیمانیه عراق بالا بود و همین عامل جو معاملات ارزی در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. همسو با رشد دلار در بازار آزاد، در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی این ارز با رشد مواجه شد و از مرز 3 هزار و 100 تومان عبور کرد. روز شنبه، دلار مبادله‌ای با 3 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 102 تومان رسید. تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی یکی از عواملی بود که به این رشد کمک کرد.

    پوند نزولی

    در اولین روز هفته، نوسانات قیمت در مرکز مبادلات ارزی کم نبود. روز شنبه، پوند با حدود 76 تومان کاهش به قیمت 4 هزار و 56 تومان رسید. عامل اصلی افت ارز اروپایی تضعیف آن در بازارهای جهانی در برابر دلار بود که پس اعلام سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی انگلیس در بازارهای جهانی صورت گرفت. پوند انگلیس در بازار آزاد نیز کاهش قیمت را تجربه کرد و با 30 تومان کاهش به قیمت 4 هزار و 655 تومان رسید.

    برچسب ها