عصر خودرو

چهارمین کانال‌شکنی بورس در مرداد

عصر بازار- نماگر بورس تهران روز گذشته با ثبت رشد ۴۷۰ واحدی (معادل ۶/ ۰ درصد) در سطح ۷۸ هزار و ۳۲۶ واحدی قرار گرفت تا تعداد روزهای مثبت کاری برای بورس تهران به ۱۶روز متوالی برسد. بر این اساس بورس تهران برای چهارمین بار از اول مرداد ماه سال جاری کانال شکنی کرد و پس از سه ماه (۱۵ اردیبهشت ۹۵)، بار دیگر وارد سطح ۷۸ هزار واحدی شد تا زیان این بازار از ابتدای سال تا‌کنون به کمتر از ۴/ ۲ ‌درصد محدود شود. آنچه در روزهای اخیر بازار سهام قابل تامل است، افزایش تمایل فعالان بازار به سهام شرکت‌های بزرگ بدون توجه به لیدرمحوری گروهی خاص است. عاملی که شاخص کل را در مسیر صعودی قرار داده است. در این میان انجام پاره‌ای از معاملات بلوکی و جابه‌جایی‌ها در نمادهای بزرگ توسط سهامداران حقوقی نیز در روند صعودی بازار بی‌تاثیر نبود.

چهارمین کانال‌شکنی بورس در مرداد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس روز گذشته شاخص بورس با مدد گروه‌های بزرگی از قبیل معدنی‌ها و فلزات اساسی رشد محسوسی را تجربه کرد؛ به طوری که در مجموع طی هفت روز گذشته گروه‌های انتشار، چاپ و تکثیر، محصولات چوبی، محصولات کاغذی و استخراج سایر معادن بیشترین رشدها را رقم زدند و دیگر همچون گذشته فضای لیدرمحوری در بازار حاکم نیست.

     

    ادامه پیشتازی فلزی‌ها در بازار سهام

    در بازار دیروز عمده صنایع فعال در بازار با رشد شاخص مواجه شدند. در همین راستا شاخص 21صنعت با رشد و شاخص 14 صنعت با افت مواجه شد و شاخص 2 صنعت نیز بدون تغییر باقی ماند. گروه استخراج نفت و گاز به جز اکتشاف در صدر پربازده‌ترین گروه‌های بورسی قرار گرفت. ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی نیز توانست در رتبه دوم جدول بازدهی صنایع قرار گیرد. در مقابل دو گروه ابزار پزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری و محصولات چوبی نیز بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کردند. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در کارنامه گروه خودرو رقم خورد. پس از خودرو گروه فلزات اساسی بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشتند. در معاملات دیروز بورس تهران همچنان نمادهای گروه فلزات اساسی بیشترین اثرگذاری مثبت بر شاخص کل بورس را داشتند. در همین راستا در جریان معاملات دیروز «فولاد» در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل قرار گرفت. به نظر می‌رسد رشد قیمت در بازارهای جهانی در خلال چند هفته اخیر توجه‌ فعالان بازار را بار دیگر به لیدر‌های سابق بورس برگردانده است.

    تغییر نگاه بورس از خودرو

    ایمان مقدسیان، تحلیلگر کارگزاری بانک کشاورزی نیز با اشاره به تغییر مسیر بازار به سمت گروه‌هایی متفاوت از گروه خودرویی به «دنیای اقتصاد» گفت: پس از انتشار حجم زیادی از گزارش‌های سه ماهه، نگاه سهامداران و دیگر فعالان بازار سهام به سمت گروه‌هایی همچون معادن و فلزات متمایل شد، به‌طوری‌که رشد 470 واحدی روز گذشته مدیون شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد خوزستان بود که با صف‌های خرید چندمیلیونی به کار خود پایان دادند.وی افزود: علاوه بر نمادهای حاضر در گروه فلزات اساسی دیروز در نمادهای دیگر بازار نیز توجهاتی را داشتیم. بر این اساس دیروز پتروشیمی مبین با توجه به احتمال افزایش سودآوری به واسطه تک‌نرخی شدن ارز تاثیر 51 واحدی بر رشد شاخص گذاشت. در گروه پالایشی نیز روز شنبه شاهد رشد قیمتی بودیم. سودآوری نمادهای حاضر در این گروه همچنان به تصمیمات شرکت‌ پالایش و پخش وابسته است؛ اما همین فاصله گرفتن قیمت نفت از کف نیز می‌تواند افزایش هر چند مختصر در میزان سودآوری این شرکت‌ها را به ارمغان بیاورد. با این حال در همه خریدها و گروه‌ها باید میزان رشد قیمت‌ها با انتظارات از میزان رشد سودآوری و دوره سرمایه گذاری همخوانی داشته باشد تا دچار بیش‌واکنشی نشویم.این کارشناس بازار سهام تاکید کرد: از اتفاقات مثبت و قابل توجه این روزها، رشد شاخص، بدون خودرویی‌ها است که نشان می‌دهد بازار سهام توانسته به گروه‌هایی به غیر از گروه خودرو نیز نگاه مثبت داشته تا انتظار داشته باشیم این حرکت مثبت در میان صنایع بورسی تداوم پیدا کرده و شاخص کل را وادار به کانال‌شکنی‌های بیشتر کند. تحلیلگر کارگزاری بانک کشاورزی نگاهی نیز به شوک روانی حاصل از تغییر ناگهانی مدیریت سازمان بورس انداخت و گفت: با توجه به شناخته شده بودن مدیریت جدید سازمان بورس برای اهالی بازار تاثیر روانی حاصل از این تغییر مدیریت مثبت ارزیابی شد؛ اما باید توجه داشت که این تغییر با توجه به متغیرهای واقعی قابل ارزیابی نیست. انتظار می‌رود رئیس جدید سازمان بورس رفع مشکلات سیستم معاملات، برداشتن محدودیت‌های بازار همچون حجم مبنا و دامنه نوسان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.وی پیش‌بینی وضعیت آتی بازار سهام را وابسته به تغییر برخی متغیرهای اقتصادی و سیاسی دانست و عنوان کرد: تغییرات قیمت نفت، تغییر قیمت در بازارهای جهانی کالایی همچون فلزات، تداوم روند نزولی نرخ سود، تحقق انتظارات پس از اجرایی شدن برجام و دستیابی شرکت‌های بورسی به بازارهای جدید برای فروش محصولات از جمله عواملی است که می‌تواند در تعیین مسیر بورس تاثیرگذار باشد.

     

    در بازار چه گذشت

    همان‌طور که اشاره شد طی معاملات روز گذشته بورس تهران شاخص کل با رشد 470 واحدی در عدد 78 هزار و 326 واحدی قرار گرفت و پس از تقریبا سه ماه کانال 78 هزار واحدی را دوباره فتح کرد تا برای شانزدهمین روز متوالی بدون وقفه رشد کند. بر این اساس دیروز فولاد مبارکه اصفهان، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، پتروشیمی مبین، ملی صنایع مس ایران و فولاد خوزستان در مجموع تاثیر 273 واحدی بر رشد شاخص داشتند و در مقابل سایپا با تاثیر منفی 44 واحدی خود مانع از رشد بیشتر شاخص شد. همان‌طور که اشاره شد فلزی – معدنی‌ها در شرایطی که مدت‌ها از چشم بازار دور بودند، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل در طول روزهای اخیر داشتند. در عین حال از نکات قابل توجه بازار در روز گذشته افزایش حجم و ارزش معاملات بود. بر این اساس دیروز ارزش کل معاملات بورس تهران به حدود 300میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 317 میلیون سهم طی بیش از 96 هزار دفعه معاملاتی بود.

    برچسب ها