عصر خودرو

عضو حقوقدان تیم مذاکره کننده هسته ای:

مخالفت کنگره آمریکا با فروش ایرباس به ایران بر سر یک قطعه است

عصر بازار- معاون وزیر نفت در مورد علت مخالفت کنگره آمریکا با فروش هواپیماهای ایرباس به ایران گفت: تنها موضوع مورد مناقشه در معامله هواپیماهای ایرباس با ایران، مربوط به یک قطعه راهبردی در ساخت هواپیماهای این شرکت می‌شود که می‌تواند کاربردی دوگانه داشته باشد.

مخالفت کنگره آمریکا با فروش ایرباس به ایران بر سر یک قطعه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، معاون امور بین الملل وزیر نفت در  نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران طی توضیحاتی در خصوص ماهیت تدوین سند برجام و تعهدات طرفین پرونده هسته‌ای ایران، تصریح کرد: این سند به عنوان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به ثبت رسیده و هیچ یک از طرفین نمی‌توانند به صورت یک‌جانبه آن را رد یا به صورت ناقص اجرا کنند.

    به گفته امیرحسین زمانی‌نیا، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و تغییر و تحولات در کاخ سفید، برجام به قوت خود باقی می‌ماند و حتی در صورت روی کار آمدن دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌‌خواهان در انتخابات نوامبر 2016، آمریکا نمی‌تواند یک طرفه اجرای برجام را لغو کند.

    عضو حقوقدان تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه اگرچه هر یک از گروه‌های حاکم در ایالات متحده، برجام را تفسیر کرده و به رای می‌گذارند، افزود: برجام و مفاد آن تداوم خواهد داشت و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا نیز دستخوش تغییر و تحول نخواهد شد.

    وی یکی از مشکلات پیش روی اجرای برجام را مسائل بانکی و مالی عنوان کرد و گفت: بسیاری از بانک‌های میانی و کوچک برای معاملات پولی و مالی با ایران آماده هستند و این در حالی است که بانک‌های بزرگ از نظر روانی هنوز آمادگی همکاری با ایران را ندارند.

    زمانی‌نیا یکی از چالش‌های مقابل برجام را اتفاقات سیاسی رخ داده در کشور عنوان کرد و افزود: «در ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی هنوز ادعایی مبنی بر غیرقانونی بودن آن نیز اعلام نشده و حواشی سیاسی آن کاملا مشهود است، اما همین اتفاق تصویر ناخوشایندی از وضعیت داخل ایران به خارج از مرزها و سرمایه‌گذاران بین‌المللی مخابره کرده و اثر مخربی را به جا گذاشته است.»

    *اقدامات بزرگی در حوزه انرژی در حال انجام است

    معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت پس از شنیدن سخنان و پرسش‌های فعالان اقتصادی، گفت: صحبت‌هایی که در این جلسه شنیدم من را به این نتیجه رساند که بخش‌خصوصی هنوز احساس می‌کند که فاصله‌اش با دولت در دوران پسابرجام نیز کوتاه و نزدیک نشده است.

    زمانی‌نیا با بیان اینکه در طول دست‌کم صد سال اخیر، بخش خصوصی تجارب تلخی در حوزه نفت داشته است، افزود: به عنوان معاون وزیر نفت تلاش بیشتری می‌کنم که تعامل بدنه وزارت نفت با بخش خصوصی بهبود پیدا کند.

    وی از بخش خصوصی خواست، دیدگاه‌ها و راهکارهای کارشناسی خود در حوزه نفت و انرژی را به صورت طرح و پروژه در اختیار وزارت نفت قرار دهد.

    وی با بیان اینکه دید امیدوارانه‌ای نسبت به همکاری‌های آتی بخش‌خصوصی با وزارت نفت وجود دارد، گفت: اقدامات مناسبی در دست است و طی سه ماه آینده شاهد اقدامات بزرگی در حوزه نفت خواهید بود.

    *وزارت نفت نمی داند پول بابک زنجانی کجاست

    زمانی‌نیا در ادامه به ماجرای بایک زنجانی و بازگشت پول‌های گمشده در پرونده این فرد اشاره کرد و گفت: وزارت نفت به طور جدی به دنبال بازگشت این پول است، اما نمی‌داند که کجاست.

    وی افزود: متاسفانه به نظر می‌رسد برخی در داخل کشور تمایلی ندارند که این پرونده تعیین تکلیف شود. وزارت نفت از چندی پیش، یک شرکت خصوصی را موظف به پیگیری این پول‌ها در سه کشور تاجیکستان، مالزی و ترکیه کرده و با اطلاعاتی که وزارت نفت در اختیار این شرکت قرار داده است، سرنخ‌هایی نیز پیدا شده اما یکی از کارشناسان این شرکت پس از مراجعه به کشور، ممنوع‌الخروج شده است.

    *معامله ایران و بویینگ در آینده نزدیک به نتیجه می‌رسد

    معاون وزیر نفت، در خصوص فروش هواپیماهای شرکت بوئینگ به ایران نیز گفت: لایحه ممنوعیت فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران، به سنای آمریکا نرفته است.

    وی افزود: تنها موضوع مورد مناقشه در معامله هواپیماهای ایرباس با ایران، مربوط به یک قطعه راهبردی در ساخت هواپیماهای این شرکت می‌شود که می‌تواند کاربردی دوگانه داشته باشد. به گفته زمانی‌نیا، شرکت ایرباس در خصوص این موضوع، از OFAC (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) استعلام کرده است و فعلا باید منتظر پاسخ از این نهاد بود.

    وی البته پیش‌بینی کرد که خرید ایران از ایرباس تا دو ماه آینده به نتیجه خواهد رسید و البته معامله بوئینگ با ایران نیز آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد.

    *تسریع در اجرای قراردادهای نفتی

    معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در ادامه، با اشاره به اینکه برخی تصمیمات داخلی، آثار مخرب‌تری بر اقتصاد در مقایسه با اقدامات خارجی دارد، گفت: قراردادهای IPC بیش از این نباید معطل بماند و هر چه سریع‌تر باید اجرا شود.

    به گفته زمانی‌نیا، هم‌زمانی رونمایی از قراردادهای جدید نفتی با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، باعث شد که اجرای آن به تاخیر بیفتد.

    وی در بخش دیگری از سخنانش، وزارت نفت را یک نهاد کاملا اقتصادی عنوان کرد و گفت: در مورد صادرات گاز ایران از طریق لوله، وزیر نفت بر این باور است که مقرون به صرفه نیست، حال اگر بخش خصوصی باور دیگری دارد می‌تواند آن را مطرح و ثابت کند، در این صورت وزارت نفت مخالفتی نخواهد کرد. زمانی‌نیا ادامه داد: برای وزارت نفت و شخص وزیر، منافع استراتژیک در اولویت قرار دارد.

    معاون وزیر نفت در پایان این نشست از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی خواست تا همراهی و شفاف‌سازی بیشتری از برجام داشته باشند او گفت: این انتظار از بخش خصوصی می‌رود که با آگاهی از آثار مثبت برجام، حمایت و همراهی بیشتری از خود نشان دهد.

    برچسب ها