عصر خودرو

راهگذر ۷۲۰۰ کیلومتری آسیا-اروپا محور مذاکرات روحانی، پوتین و الهام علی اف

عصر بازار- برنامه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای اجرای راهگذر شمال-جنوب در چارچوب تکمیل گذرگاه ترانزیتی هلسینکی-بمبئی به طول ۷۲۰۰ کیلومتر، یکی از اصلی ترین محورهای مذاکرات حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی اف است که روز دوشنبه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می شود.

راهگذر ۷۲۰۰ کیلومتری آسیا-اروپا محور مذاکرات روحانی، پوتین و الهام علی اف
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  طرح راهگذر شمال-جنوب در راستای تکمیل راهگذر هلسینکی پایتخت فنلاند و بمبئی در هندوستان است که ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند.
    افزون بر مسیر 7200 کیلومتری اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران کیلومتر ده ها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یکی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود.
    ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دیروز (جمعه) با مهم خواندن اجرای این طرح و تاکید بر پیگیری آن در مذاکرات پیش رو با حسن روحانی و الهام علی اف همتایان ایرانی و آذری خود، گفت: طرح های گسترده ای در سرمایه گذاری برای بخش حمل و نقل در دیدار سران سه کشور بررسی خواهد شد که راهگذر بین المللی پیوند دهنده شمال اروپا به جنوب آسیا به طول 7200 کیلومتر مهم ترین موضوع است.
    پوتین با اشاره به اینکه در مذاکرات باکو، گسترش همکاری های اقتصادی دو جانبه و سه جانبه در حوزه های مختلف از جمله محدوده دریای خزر، صنعتی و انرژی، بازرگانی و اجرای مشترک پروژه ها بررسی خواهد شد، افزود: راهگذر آسیایی اروپایی از کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان به روسیه و سپس به اروپای شمالی و اسکاندیناوی می رسد که مورد گفت وگو قرار خواهد گرفت.
    در صورت اجرای راهگذر شمال-جنوب، سه کشور ایران و روسیه افزون بر بهره برداری های اقتصادی سه جانبه و همچنین منطقه ای در مبادلات می توانند از مزیت های آن به عنوان پیوند دهنده دو قاره آسیا و اروپا بهره بگیرند.
    با توجه به بازارهای گسترده و پرمصرف چند میلیارد نفری کشورهای مسیر راهگذر 7200 کیلومتری و نیازهای متفاوت، ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان امکان پیوند فعال تر با اقتصاد بین المللی را پیدا می کنند و می توانند با استفاده از این فرصت زمینه کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی را فراهم کرده و از دیگر توانمندی های استفاده نشده بهره ببرند.

    برچسب ها