عصر خودرو

برجام فنر صادرات را آزاد کرد+آمار

جهش ۸۰ درصدی صادرات نفت

عصر بازار- آمارها نشان از رشد ۸۰ درصدی صادرات نفت پس از برجام دارد، میزان تولید نیز از رشد ۲۷ درصدی برخوردار شده وحالا وزارت نفت به دنبال افزایش تولید تا سطح ۵.۸ میلیون بشکه است.

جهش ۸۰ درصدی صادرات نفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، در شرایطی که شاهد کاهش قیمت نفت به دلیل مازاد عرضه در بازار هستیم ایران موفق شده سهم بازاری را که به دلیل تحریم ها  از دست داده بود پس بگیرد.

    آغاز تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا در سال 2011 را می توان شروع مشکلات صنعت نفت ایران در عرصه بین المللی دانست چرا که با محدودیت های ایجاد شده انتقال پول حاصل از فروش نفت روز به روز سخت‌تر  شد تا اینکه از ابتدای سال 2012 میلادی اتحادیه اروپا تحریمی را علیه صنعت نفت ایران اعمال کرد که در کنار تحریم ایالات متحده آمریکا و تحریم سال قبل این اتحادیه صادرات نفت ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد و صادرات نفت ایران را از روزانه 2.5 میلیون بشکه به کمتر از یک میلیون بشکه رساند.

      میزان صادرات نفت ایران در ابتدای دولت یازدهم حدود 850 تا 900 هزار بشکه بود اما برنامه ریزی برای کاهش بیشتر صادرات نفت ایران صورت گرفته و قانونی به تصویب رسیده بود که هر 6 ماه 20 درصد از فروش نفت کاسته شود.

    این موضوع را وزیر امور خارجه کشورمان بارها اعلام کرده و پرده از قانونی برداشته که در اوایل کار دولت یازدهم و در راستای تحریم های اعمال شده از سویهمان محل ظالمانه ای قانون قبلی را تصویب کرده بود، به تصویب رسیده و بنا بوده که براساس آن فروش نفت ایران ظرف یک سال به صفر برسد.

    بر اساس این گزارش در 10 ماهه نخست سال 94، مجموع تولید نفت خام و میعانات گازی به 3 میلیون و 250 هزار و صادرات یک میلیون و  348 هزار بشکه رسید اما زنگنه بارها وعده داده بود که اگرتحریم ها لغو شود در مدت کوتاهی پس از برجام میزان صادرات را 700 هزار تا یک میلیون بشکه افزایش خواهد داد.

    حالا با گذشت شش ماه از اجرای برجام، درچهار ماهه 95، تولید نفت روزانه به 4  میلیون و 122 هزار بشکه و صادرات آن به 2 میلیون و 382 هزار بشکه رسیده است.

    بر این اساس میزان تولید و صادرات نفت در تیرماه به ترتیب چهار میلیون و 154 هزار بشکه و دو میلیون و 428 هزار بشکه اعلام شده است.

    اما در ادامه برنامه افزایش تولید نفت، وزیر نفت وعده داده که تا سال 97، تولید باید به 5.8 میلیون بشکه شامل 4.8 میلیون بشکه نفت خام و یک میلیون بشکه میعانات گازی برسد.

    زنگنه بر این باوراست که همیشه کسی که قدرت تولید بیشتری داشته باشد در بازار تعیین کننده خواهد بود، زیرا داشتن این قدرت تولید باعث می‌شود تولیدکنندگان دیگر از سیاست‌های آن کشور تبعیت کنند چرا که این کشور می‌تواند در مقابل چند بشکه افزایش تولید کشورهای دیگر میزان بیشتری بشکه وارد بازار کند، البته اگر این قدرت تولید واقعی باشد.

    برچسب ها