عصر خودرو

طی هفته گذشته به ثبت رسید؛

رشد ۴۵ درصدی حجم معاملات آتی سکه در بورس کالا

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به ۷۴هزار و ۱۶۹ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۸هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته گذشته رشد ۴۵ درصدی را تجربه کرد، چرا که در هفته گذشته حجم معاملات آتی سکه به ۵۰ هزار و ۹۱۴ قرارداد رسیده بود.

رشد ۴۵ درصدی حجم معاملات آتی سکه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 59 هزار و 468 قرارداد به معاملات تحویل اردیبهشت ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از 7 هزار 55 میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اسفند ماه با 11 هزار و 963 قرارداد و ارزش بیش یک هزار 394 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل شهریور ماه سال جاری نیز با حجم یک هزار و 245 قرارداد و به ارزش بیش 140 میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

    سکه تحویل دی ماه نیز با یک هزار و 160 قرارداد و ارزش بیش از 133میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین سکه آبان ماه با 315 قرارداد به ارزش بیش از 35 میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفتند.

    از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج شنبه) نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف با افت قیمت همراه شد؛ به طوری که سکه تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و 121هزار تومان به فروش رسید که کاهش0/74 درصدی را در این روز به ثبت رساند.

    قرارداد تحویل آبان با قیمت یک میلیون و 133 هزار تومان معامله شد و افت0/65 درصدی را در این روز تجربه کرد. از طرفی سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و 142هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش0/84 درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با افت0/5درصدی با قیمت یک میلیون و159هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اردیبهش ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 179 هزار تومان، کاهش 0/47 درصدی را تجربه کرد.

    بهای اونس طلا در بازارهای جهانی طی هفته اخیر نیز با افت 1/1 درصدی رو به رو شد که به عقیده کارشناسان قیمت طلا در برابر نوسانات نرخ بهره و ارزش دلار آمریکا حساسیت زیادی نشان داده است.

    کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازارهای بین المللی هنوز گمانه زنی های مختلفی را درباره زمان افزایش نرخ بهره آمریکا مطرح می کنند. در حالی که برخی از اقتصاددانان بر این باورند که فدرال رزرو در نشست سپتامبر نرخ بهره را افزایش نمی دهد، گروهی دیگر اعلام می کنند که نرخ بهره فدرال رزرو تا دسامبر حداقل یک بار دیگر افزایش خواهد یافت که این موضوع تاثیر زیادی بر بهای سکه در بازار داخلی خواهد گذاشت.

    نوسان قیمت در بازار نقدی

    بازار سکه نقدی طی هفته گذشته با نوسانات متعددی رو به رو شد، به طوری که سکه تمام بهار آزادی که تا اواخر هفته گذشته عمدتا در مسیر افزایشی قرار داشت، روز پنج شنبه تغییر مسیر داد و در جاده کاهشی قرار گرفت. در آخرین روز هفته گذشته، سکه 11 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان رسید. با وجود این افت، روند افزایشی هفتگی سکه متوقف نشد. سکه که 2 هفته پیش 3/ 2 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، هفته گذشته تنها 5 دهم درصد رشد قیمت را ثبت کرد. این در حالی بود که تا روز چهارشنبه، سکه نزدیک به 2 درصد افزایش قیمت داشت و تنها افت روز پنج شنبه بود که میزان رشد هفتگی آن را پایین آورد. افت قیمت دلار و نزول بهای اونس در بازارهای جهانی تا میانه کانال هزار و 300 دلار در روز پنج شنبه دو عاملی بودند که زمینه ساز کاهش قیمت سکه شدند.

    این افت در حالی ثبت شد که سکه از یکشنبه گذشته در مسیر افزایشی قرار گرفته بود. در دومین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی با 6 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان رسید. دوشنبه روزی بود که قیمت سکه کمی تعدیل شد و تا قیمت یک میلیون و 114 هزار تومان پایین آمد. با این حال، روز سه‌شنبه سکه با شدت بیشتری به مسیر افزایشی بازگشت و با 12 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 126 هزار تومان رسید. در ادامه این روند افزایشی، 2 هزار تومان دیگر روز چهارشنبه به ارزش سکه اضافه شد تا فلز گرانبهای داخلی به قیمت یک میلیون و 128 هزار تومان برسد.

    برچسب ها