عصر خودرو

رئیس کمیته شورای فقهی بورس خبر داد:

دلیل عملیاتی نشدن اوراق فروش استقراضی

تجربه ۹ ساله و مثبت شورای فقهی در بانک مرکزی

عصر بازار- مصباحی مقدم با بیان اینکه فروش استقراضی در بازار سرمایه ایران به شکل رایج دنیا قابل اجرا نیست، درباره نرخ سود بانکی بالا در برخی بانک‌ها از منظر شرعی اظهار نظر کرد.

دلیل عملیاتی نشدن اوراق فروش استقراضی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رئیس کمیته شورای فقهی سازمان بورس گفت: بحث جدی در کمیته فقهی بورس در مورد اوراق استقراضی صورت گرفته و نتیجه اینکه به شکل رایج و موجود دنیا نمی‌توان از این ابزار در بازار سرمایه ایران استفاده کرد، چون چیزی جز استفاده از استقراض با استفاده از نرخ بهره (ربا) نیست.

    غلامرضا مصباحی مقدم افزود: به منظور تسهیل عملیات سبد گردانی در کمیته فقهی سازمان بورس راهکار جایگزینی برای اوراق فروش استقراضی (Short Selling) بحث و تهیه شده که بعد از نهایی شدن آن در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

    وی درباره زمان راه‌اندازی اوراق جایگزین فروش استقراضی در بازار سرمایه عنوان کرد: زمان راه‌اندازی این اوراق طولانی نخواهد بود و در دستور کار کمیته فقهی و سازمان بورس قرار دارد.

    مصباحی مقدم در برابر این پرسش که با توجه به نرخ‌های سود بالا در برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری آیا این نرخ حرام است؟ گفت: از لحاظ حرمت نمی‌توان ایرادی گرفت، چون بالابودن نرخ سود بانکی موجب حرمت نمی شود، اما از جهت اینکه خلاف قوانین جاری کشور  است، می توان به آن ایراد گرفت و می طلبد که بانک مرکزی با نظارت خود جلوی این تخلفات را بگیرد.

    وی در مورد قانون اصلاح نظام بانکداری و راه‌اندازی شورای فقهی در بانک مرکزی و امکان اجرا شدن آن گفت: تجربه ما در کمیته فقهی بورس تجربه‌ای 9 ساله است و نشان دهنده این موضوع است که به خوبی می‌توان از وجود چنین شورایی در بانک مرکزی استفاده کرد، بدون اینکه بخواهد آسیبی به سازمان بزند و یا محدودیتی برای آن به وجود آورد و بر خلاف تصور برخی منتقدان، کمک بزرگی برای گشایش کارها در بانکداری کشور خواهد بود.

    برچسب ها