عصر خودرو

تلاش بانک های مرکزی برای مقابله با رکود اقتصادی؛

امیدواری سرمایه گذاران به آینده بازارهای مالی

عصر بازار- در دو روز اخیر شاخص های مالی در بازارهای بزرگ رشد کرده اند و این رونق حاصل تغییر دیدگاه سرمایه گذاران درباره مسیر سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ است.

امیدواری سرمایه گذاران به آینده بازارهای مالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، طی یک ماه اخیر توجه سرمایه گذاران و مقامات بانک های مرکزی به داده های اقتصادی معطوف بوده و تلاش شده تصویری از دوران پس از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا ترسیم شود. پایان ماه ژوئن، هنگامیکه نتیجه همه پرسی در انگلستان اعلام شد سرمایه گذاران دچار وحشت شدند، زیرا پیش بینی شد این جدایی سبب کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان می شود. اندکی بعد امیدهایی به اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک های مرکزی پدید آمد و به همین دلیل شاخص های مالی در بازارهای بزرگ رشد کردند.

    ماه پیش در نشست بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان، تغییری در سیاست های حمایتی ایجاد نشد و امید به حمایت این نهادها تا اندازه زیادی کاهش پیدا کرد. اما روز گذشته، بانک مرکزی انگلستان بیش از آنچه انتظار می رفت اقداماتی برای جلوگیری از بروز رکود در اقتصاد این کشور انجام داد.

    بدین ترتیب اکنون بار دیگر سرمایه گذاران به افق بازارهای مالی و اقتصاد امیدوار شده اند زیرا مشاهده می کنند بانک های مرکزی حاضر هستند برای مقابله با ضعف ها اقدام کنند.

    بانک مرکزی انگلستان در نشست روز گذشته خود نرخ های بهره را برای نخستین بار طی هفت سال اخیر کاهش داد. در این نشست همچنین پیش بینی نرخ رشد اقتصاد این کشور کاهش داده شد و بر میزان تزریق نقدینگی به اقتصاد افزوده شد. همه این اقدامات با هدف مقابله با پیامدهای جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا انجام شده و تحلیلگران معتقدند در نشست های بعدی این نهاد، تدابیر دیگری برای حمایت از رونق اقتصاد اتخاذ می شود.

    رییس بانک مرکزی انگلستان در جمع خبرنگارها اعلام کرد، "این نهاد آماده است در صورت بروز شرایط خاص، اقدامات بیشتری برای جلوگیری از رکود اقتصادی انجام دهد. سیاست های پولی جدید کمک می کند تا جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا به یک موفقیت تبدیل شود. اثرات کاهش نرخ بهره فورا در اقتصاد مشاهده خواهد شد."

    تحلیلگران معتقدند اقدام روز گذشته بانک مرکزی انگلستان، آغاز روندی است که در آن، دیگر بانک های مرکزی تلاش برای کمک به رونق اقتصاد را بیشتر می کنند. البته در مورد بانک مرکزی آمریکا، این تلاش به شکل به تعویق انداختن افزایش نرخ های بهره انجام می شود. در دو هفته اخیر گزارش هایی که از اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آمریکا منتشر شده چندان امیدبخش نبوده و به همین دلیل مقامات پولی و مالی به ضرورت اقدام پی برده اند.

    حال دو سناریو پیش روی بازارها وجود دارد: اگر اجرای تدابیر حمایتی ادامه یابد رونق بازارهای مالی ادامه خواهد یافت اما برخی بازارها از جمله بازار طلا تحت فشار قرار خواهند گرفت. در سناریوی دوم، بانک های مرکزی ترجیح می دهند صبر کنند تا فضا شفاف تر شود. در این حالت ابهام ها ادامه می یابد و در این شرایط طلا و دارایی های امن جذابیت بیشتری خواهند داشت.

    برچسب ها