عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

بازار شکر به زودی آرام می شود

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت کالای عرضه شده در بورس بسیار مناسب تر از بازار آزاد است.

بازار شکر به زودی آرام می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن  درباره معاملات پرحجم محصولات کشاورزی از جمله شکر در بورس کالا گفت: به دلیل بالا بودن تعداد خریداران و مشکلات موجود برای فعالیت در بازارهای غیر رسمی همچون تامین به موقع و کافی محصولات، مسئولان حوزه کشاورزی را بر آن داشت تا اقدام به فعالیت و عرضه کالا در بازاری رسمی و شفاف بورس کالا کنند که این اتفاق رونق معاملات کشاورزی در این بورس را به دنبال داشته است.

    میثم باقری در ادامه بیان کرد: در بورس کالا یک قیمت به عنوان قیمت پایه برای کالا در نظر گرفته می شود و به دلیل بالا بودن عرضه و تقاضا، رقابتی منطقی برای کالاهای موردنظر از جمله شکر صورت می گیرد.

    باقری با اشاره به افزایش میزان عرضه شکر در بورس کالا نسبت به هفته های گذشته گفت: قیمت پایه برای این کالا تا حدودی افزایش یافته، تا چند وقت گذشته کالا با قیمت 2400 تومان عرضه می شد که 5 درصد از آن به عنوان رقابت در نظر گرفته می شد و در نهایت با قیمت 2500 تومان به فروش می رفت اما اکنون قیمت پایه 2500 تومان شده است.

    کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت کالای عرضه شده در بورس بسیار مناسب تر از بازار آزاد است، گفت: برای متعادل کردن بازار شکر، باید شرایطی به وجود آید تا کالا زودتر در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد و به دلیل بالا بودن قیمت شکر در بازار غیررسمی، خریداران می بایست تلاش کنند تا به بورس کالا ملحق و کالا را به قیمت مناسب تری از این بازار تهیه کنند.

    باقری مصرف کننده بودن را یکی از شرایط خرید در بورس کالا دانست و گفت: بورس کالا تنها به افراد مصرف کننده کالا را ارائه می دهد و پیشنهاد ما به مصرف کنندگان این است که ضمن ورود به بورس کالا و انجام مراحل کدگیری اقدام به شروع معاملات خود در بورس کنند.

    کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تاخیر در تحویل شکر از سوی عرضه کننده چالش هایی را به وجود آورده است، گفت: با توجه به اینکه خریداران قادر به خرید کالای مورد نظر خود طبق روال گذشته و همچنین با قیمت مشخص از بورس کالا هستند اما در زمان تحویل کالا با برخی مشکلات همراه هستند که در این خصوص جهت برطرف شدن مشکلات موجود تدابیری اندیشیده شده است.

    وی خرید از بورس کالا را به نفع مصرف کنندگان دانست و گفت: زمانی که افراد اقدام به خرید از بورس می کنند درواقع از بازار غیرشفاف خارج و وارد بازار شفاف شده اند.

    لزوم حمایت کامل مسوولان از بورس کالا

    او اذعان کرد: برخی افراد درصدد هستند تا در بازار غیرشفاف از طریق پیش کشیدن صحبت هایی در راستای خرید محصولات از بورس که با مالیات همراه خواهد شد فضای بورس کالا را متشنج کرده و با ایجاد ترس در دل خریداران آنها را از این فضا دور کنند؛ اما با توجه به حمایت مسوولان حوزه کشاورزی و آشنایی مصرف کنندگان با مزایای خرید از بازاری قانونمند و قابل اعتماد، این فضاها به نتیجه ای نخواهد رسید.

    باقری با اشاره به اینکه شرایط کنونی بورس کالا برای مصرف کنندگان مساعد است، گفت: به دلیل تمایل برخی از مصرف کنندگان برای ورود به بورس کالا و خرید شکر از این بازار اکنون در نوبت دریافت کد هستند اما به دلیل وجود ضوابط موجود ابتدا باید مدارکشان کامل ارائه شود تا قادر به خرید کالا شوند.

    کارشناس بازار سرمایه درباره راهکارهای موجود جهت متعادل کردن قیمت شکر گفت: یکی از مزیت های موجود در بورس کالا روند عرضه و تقاضا در سامانه معاملات است که به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا از طریق افزایش عرضه در بورس کالا، قیمت ها شکسته شود بنابراین این امر برای شرکت بازرگانی دولتی گزینه بسیار مناسبی خواهد بود تا بتوانند از این روش قیمت شکر را مهار کنند.

    وی گفت: با توجه به اینکه قیمت رقابتی از طریق عرضه و تقاضا تعیین می شود هر چه میزان عرضه افزایش یابد به قیمت کف نزدیکتر خواهد شد.

    بازار شکر به زودی آرام می شود

    باقری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز درباره اینکه آیا عرضه شکر در بورس کالا باعث بهبود وضعیت فعلی بازار شکر شده است یا خیر؟ گفت: این امر بر وضعیت فعلی بازار بسیار تاثیرگذار بوده زیرا زمانی که شکر در بورس کالا عرضه شد وضعیت بازار بسیار آشفته بود و به طور قطع بورس کالا با ادامه عرضه های مستمر تا 2 ماه آینده تاثیرات بیشتری را بر بازار شکر خواهد گذاشت و می توان گفت که در صورت ثابت ماندن مکانیزم موجود، بازار به تعادل بیشتری خواهد رسید.

    وی در پایان درباره تاثیر تغییر مدیریت سازمان بورس بر روی بورس ها گفت: در ابتدا باید دید که رویکرد مدیر فعلی سازمان در مقایسه با رویکرد مدیر قبل درباره بورس ها به چه صورت است اما براساس پیش بینی ها مدیر جدید به عنوان تحلیل گر اقتصادی یکی از بهترین های ایران است که باید منتظر ماند و دید تجربه ایشان چه تاثیری در تمام بازارهای بورس می گذارد اکنون در این مورد قضاوتی نمی توان کرد

    برچسب ها