عصر خودرو

عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی:

نرخ سود بانکی دافعه‌ای که بازار سرمایه را راکد می‌کند

عصر بازار- با توجه به وضعیت اقتصادی کشور هر گونه فعالیت تولیدی ریسک زیادی به همراه دارد بر همین اساس حتی با وجود این کاهش اخیر نرخ سود بانکی باز هم پولی از بانکها خارج نخواهد شد مگر اینکه باز هم این عدد کاهش پیدا کند.

نرخ سود بانکی دافعه‌ای که بازار سرمایه را راکد می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، عباس آرگون عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران  با اشاره به روند تصمیمات اتخاذ شده در حوزه پول و سرمایه گفت: مجموع تحرکاتی که در این حوزه صورت گرفته نشان از عزم مسولان اقتصادی کشور برای تک نرخی شدن ارز دارد که ورود بانکها به معاملات ارزی بر پایه نرخ آزاد نیز یکی از همین عوامل است.

    وی با بیان اینکه با ورود بانکها به این حوزه ثبات در بازار ارز بیشتر و میزان سفته بازی کاهش پیدا خواهد کرد، افزود: با توجه به رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات اقلام نفتی و غیر نفتی دست دولت در تزریق ارز باز شده است.

    وی تصریح کرد: با این اتفاق شاهد شفافیت در بازار خواهیم بود و بی انضباطی مالی کمتر خواهد شد و از همه مهمتر رانتی که به دلیل دو نرخی بودن ارز به وجود آمده؛ از بین خواهد رفت، به طور کلی در هر حوزه که دو نرخی وجود داشته باشد فساد بوجود می‌آید.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در خصوص وضعیت بازار بورس کشور گفت:در تمام کشورها از جمله ایران بازار بورس دماسنج وضعیت اقتصادی کشور است اما اکنون رکود شدیدی در تمامی حوزه‌های اقتصادی وجود دارد  و بازار بورس نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیست و این در حالیست که دولت حساب ویژه‌ای روی این بازار باز کرده است و قصد دارد که صنایع را از وابستگی به منابع مالی بانکها به سمت بازار سرمایه از قبیل بورس ،اوراق بدهی و مشارکتی ببرد اما به دلایل مختلف این اتفاق صورت نگرفته است.

    آرگون یکی از دلایل اصلی عدم جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه گذاران داخلی را نرخ بالای سود بانکی می‌داند و بر همین اساس پیش بینی روشنی برای آینده این بازار ندارد.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در یک فعالیت تولیدی نهایت حاشیه سود 15 درصد است که از آن مالیات هم کم می‌شود این در حالیست که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور هر گونه فعالیت تولیدی ریسک زیادی به همراه دارد بر همین اساس حتی با وجود این کاهش اخیر نرخ سود بانکی باز هم پولی از بانکها خارج نخواهد شد مگر اینکه باز هم این عدد کاهش پیدا کند.

    وی در پایان نرخ متعادل سود بانکی را دو درصد بیشتر از تورم دانست و افزود:شاید با این روش بتوان سرمایه ها را از بانک ‌ها به سمت تولید و بازار های سرمایه‌ای هدایت کرد.

    برچسب ها