عصر خودرو

ثبات نسبی دلار؛

نوسانات ارزی در هفته گذشته

عصر بازار- بازار ارز در هفته گذشته با نوسانات نسبی همراه شد؛ به گونه‌ای که دلار آمریکا ۹ تومان، پوند انگلستان ۳۵ تومان، یورو ۳۰ تومان و لیر ۹ تومان نوسان را پشت سر گذاشتند.

نوسانات ارزی در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، دلار آمریکا در هفته گذشته روزهای نسبتا آرام و کم نوسانی را پشت سر گذاشت. در ابتدای هفته گذشته دلار روند خود را با قیمت 3529 تومان آغاز کرد و در روزهای بعد با شیبی ملایم وارد کانال 3530 تومان شد.

    در روز نهم مرداد نیز دلار 3529 تومان شد و روز بعد به 3533 تومان رسید. یازدهم مرداد ماه نرخ این ارز 3532 تومان را تجربه کرد و دوازدهم مرداد ماه 3536 تومان شد و در روز سیزدهم مرداد نیز به بالاترین نرخ خود در هفته گذشته یعنی 3531 تومان رسید. همچنین در آخرین روز هفته قبل یعنی 14 مرداد 3527 تومان در بازار آزاد فروخته شد.

    به این ترتیب دلار در هفته‌ای که گذشت 9 تومان نوسان پیدا کرد.    

    پوند انگلستان نیز در هفته قبل با 35 تومان نوسان همراه شد. پوند در ابتدای هفته‌ای که گذشت با نرخ 4693 تومان در بازار آزاد مشاهده شد. در روزهای بعد یعنی 11 مرداد ماه با روند کاهشی مواجه شد و به 4680 تومان رسید. در دوازدهمین روز مرداد حرکت پوند معکوس شد و با روند صعودی 4691 در بازار فروخته شد.

    در 13 مرداد پوند به بالاترین قیمت خود در هفته گذشته رسید و 4715 تومان در بازار عرضه شد و در نهایت در آخرین روز کاری هفته گذشته به 4694 تومان بازگشت.

    همچنین یورو در هفته گذشته 30 تومان نوسان پیدا کرد. یورو در بالاترین نرخ خود در هفته قبل 3973 تومان و در پایین ترین نرخ خود 3943 تومان فروخته شد.  

    لیر ترکیه که پس از کودتا در این کشور با نوسانات زیادی مواجه شده است، در هفته گذشته بین 1191 تومان تا 1200 در نوسان بود و 9 تومان نوسان را تجربه کرد.

    آغاز روند تک نرخی شدن ارز

    مهمترین خبر برای بازار ارز در هفته گذشته دستور العمل جدید بانک مرکزی بود. دستور العملی که به بانک‌ها اجازه می‌دهد به خرید و فروش ارز ورود کنند و اینکه مشتریان بتوانند ارز خود را به بانک‌ها بفروشند یا در بانک‌ها سپرده گذاری کنند. از سوی دیگر صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک‌ها بفروشند.

    این اقدام از سوی بانک مرکزی و همین طور کارشناسان و فعالان اقتصادی گامی در جهت حرکت به سوی تک نرخی شدن ارز عنوان شده است تا سرانجام یکی از وعده‌های اقتصادی دولت یازدهم یعنی تک نرخی شدن ارز به سمت عملیاتی شدن پیش برود.

    فاطمه مقیمی - عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران - درباره این اقدام جدید بانک مرکزی می‌گوید پروژه جدید بانک مرکزی می‌تواند باعث تحقق یک هدف استراتژیک اقتصادی یعنی تک نرخی شدن ارز باشد.  

    این فعال اقتصادی درباره  جلوگیری از تبعات منفی این پروژه از جمله احتمال افزایش نرخ ارز تصریح کرد که اجرای این استراتژی باید همراه با کنترل و نظارت باشد، چرا که به گفته وی، اکنون که بخشی دیگر از پول‌های ایران آزاد شده قرار نیست این پول در بازار سرگردان شود.

    برچسب ها