عصر خودرو

کهنه کارهای نفتی مدل جدید قراردادها را چگونه ارزیابی می کنند؟

عصر بازار- در دل تمامی پروژه ها و قراردادهای جدید نفتی همواره سعی شده منافع کشورمان در بالاترین حد ممکن، درنظر گرفته شود.

کهنه کارهای نفتی مدل جدید قراردادها را چگونه ارزیابی می کنند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، داغ ترین بحث این روز های صنعت نفت، قرارداد های جدید نفتی با نام Iran Petroleum Contract با نام اختصاری IPC است؛ در روزگاری که همسایگان ما بیشترین تمرکز خود را بر برداشت از میادین مشترک قرار داده اند، سهم اندکی از این گنجینه عاید ما می شود.

    یک دهه تحریم فرصت هرگونه سرمایه گذاری و توسعه این میادین را از ما گرفت و فضا را برای کشور های همسایه فراهم کرد، به طوریکه در میدان مشترک با قطری ها ما تا چند ماه آینده تنها 30 هزار بشکه در روز برداشت می کنیم درحالی که آنها سال هاست که روزانه 300 هزار بشکه نفت از این میادین استخراج می کنند.

    گفتنی است ثانیه به ثانیه تاخیر در بهره برداری از این میادین ضرر هنگفتی ناشی از عدم النفع استفاده از آن را متوجه صنعت نفت کشور می کند.

    حال مسئولین امر بر آن شدند تا با تدوین مدلی جدید به حفظ و حراست از منابع ملی در کنار استفاده حداکثری از ظرفیت و توان داخلی بهره برداری از این مخازن را آغاز کنند.

    *شکست، پایان کار بی توجهی به منافع ملی

    میرکاوه موسوی حسینی مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار داشت:در هر مدلی از قرارداد اگر منافع ملی کشور در نظر گرفته نشود، آینده آن حتما شکست خواهد بود اما تمرکز قراردادهای جدید نفتی کاملا در نقطه مقابل این ادعا قرار می گیرد.

    وی ادامه داد:در IPC یکی از مباحثی که به طور جدی روی آن تمرکز شده، مسئله انتقال دانش فنی و تکنولوژی است به طوریکه این امر در گذشته و قراردادهایی نظیر بیع متقابل(Buy Back) فقط در حد آموزش بوده است.

    این کارشناس در خصوص برخی انتقادات مبنی بر در اختیارگذاشتن منابع میادین مشترک به کشور های خارجی،گفت:در این قرارداد ها به هیچ وجه قرار نیست منابع ملی در اختیار کشوری قرار گیرد و زمان در نظر گرفته شده در این قرارداد ها نسبتا طولانی مدت است.

    حسینی تصریح کرد:پس از مرحله اکتشاف، بهره برداری و توسعه، این قرارداد به نحوی تنظیم شده که برای بازپرداخت، طرف مقابل متعهد به تولید از میدان می شود؛ برهمین اساس دستمزد شرکت بین المللی به ازای هر بشکه(Per Barrel) پرداخت خواهد شد.

    وی تاکید کرد:اگر شرکت پیمانکار در زمینه برداشت کمتر از میزان تعهد شده فعالیت خود را انجام دهد، دستمزد کمتری دریافت خواهد کرد و متضرر می شود.

    مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت مهندسی و توسعه نفت در خصوص انتقاداتی که این روزها به این مدل وارد می شود، گفت: ادعای اینکه این قرارداد ایراد دارد پذیرفتنی است، برهمین اساس پس از انعقاد قرارداد و در حین کار اگر مشکلی پیش بیاید باید حل و فصل شود.

    موسوی حسینی با اشاره به فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام و لغو تحریم ها، اظهار داشت:آینده صنعت نفت و به طور کلی صنایع کشور در گرو برچیده شدن کامل و عملی تحریم هایی است که سال ها فعالیت ما را با چالش های جدی مواجه کرده بود.

    *تمرکز بر میادین مشترک

    کرامت بهبهانی مجری طرح توسعه آزادگان شمالی نیز تصریح کرد:در این مدل از قرارداد به میادین مشترک توجه ویژه ای شده ، چراکه هروز تاخیر در برداشت و توسعه این میادین، فرصتی را برای طرف مقابل فراهم می کند.

    وی با اشاره به شرکای طرف معامله، اظهار داشت: برای همکاری با شرکت های بین المللی، مناقصه برگزار خواهد شد، که اگر پیمانکاری با شرایط مناسب به میدان آمد و توانست طبق قرارداد ها، زمانبندی و نوع اجرای کار به توافق برسد فعالیت آغاز خواهد شد.

    بهبهانی تاکید کرد: IPCهم یک نوع قرارداد است که باید از آن استفاده شود تا بتوان از حداکثر ظرفیت میادین استفاده کرد.

    این کارشناس افزود: با روی کار آمدن مدل های جدید، الگو های قدیمی تر نظیر بیع متقابل حذف نمی شود بلکه به فراخور زمان و شرایط مخازن و میادین از بهترین مدل استفاده می شود.

    وی در خصوص استفاده از سبد قراردادی گفت:هرکدام ازقرارداد ها که به شرایط نزدیک تر باشد از آن استفاده می کنیم؛ هر توافقی که به نفع کشور باشد و منافع ملی به طور صد درصدی در آن لحاظ شده باشد، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

    بهبهانی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر غیر صیانتی بودن IPC، گفت: واقعیت امر این است که برخی افراد به سبب نداشتن اطلاعات و دانش کافی در این زمینه، این مدل قراردادی را به طرز غیر منصفانه ای نقد می کنند که این امر کاملا غیر کارشناسی است.

    *در همه قرارداد ها منافع ایران درنظر گرفته شده

    همچنین مجید نجاریان مسئول برنامه ریزی و کنترل پروژه میدان یادآوران نیز با اشاره به روح حاکم بر این مدل های جدید، گفت:در دل تمامی این پروژها همواره سعی شده منافع کشورمان در بالاترین حد ممکن درنظر گرفته شود.

    وی افزود:از دل یک مذاکره، توافق نهایی صورت می گیرد و الان برای بررسی صفر تا صد این مدل بسیار زود است کمااینکه نسخه نهایی هنوز به طور کامل رونمایی نشده است.

    برچسب ها