عصر خودرو

رکود فراگیر و عرضه بالا بازار نفت را متزلزل کرده

چرا اوپک کارکرد خود را از دست داده است؟

عصر بازار- سید غلامحسین حسنتاش گفت:« بازار متزلزل است از نظر عرضه حجم ذخیره‌سازی‌های نفتی بالاست و از نظر تقاضا رکود فراگیر در دنیا وجود دارد.»

چرا اوپک کارکرد خود را از دست داده است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، برخی تحلیلگران بر این باورند قیمت نفت تا پایان سال 2016 بین 40 الی 50 دلار نوسان خواهد داشت. این در حالیست که در چند روز گذشته شاهد بودیم قیمت نفت به زیر 40 دلار رسید. در همین رابطه سید غلامحسین حسن تاش، کارشناس انرژی با اشاره به پیش بینی قیمت نفت تا پایان سال جاری میلادی گفت: «با توجه به کثرت عوامل تاثیرگذار بر بازار و قیمت‌های جهانی نفت، پیش‌بینی دقیق قیمت‌ها بسیار کار دشواری است،خصوصا این که بسیاری از عوامل ژئوپلتیکی و حوادث طبیعی تاثیرگذار قابل پیش‌بینی نیستند. »

    وی افزود:« باید توجه بفرمائید که معمولا پیش‌بینی‌ها برای متوسط قیمت نفت‌خام است و در چند روز اخیر هم درست است که قیمت نفت اوپک و نیز قیمت نفت وست‌تگزاس قدری کمتر از 40 دلار شده ، ولی برنت دریای شمال نزدیک 42 دلار در هر بشکه است و متوسط قیمت جهانی خیلی کمتر از 40دلار نیست، بنابراین هنوز نمی‌توان گفت پیش‌بینی نفت 40 دلاری غلط از آب درآمده است.»

    حسنتاش ادامه داد:« باید ببینیم که پیش‌بینی مذکور برای چه نوع نفت‌خامی بوده است، آگر برای برنت دریای شمال بوده هنوز درست است. »

    وی گفت:« باید توجه داشت که به هرحال بازار متزلزل است از نظر عرضه حجم ذخیره‌سازی‌های نفتی بالاست و از نظر تقاضا رکود فراگیر در دنیا وجود دارد ولی در هرحال من هم فکر می‌کنم همان دامنه 40 تا 50 برای نفت برنت درست باشد حال ممکن است سایر نفت‌خام‌ها در شرایط مختلف قدری اختلافشان با برنت کم و زیاد شود. »

    این کارشناس انرژی در پاسخ به این سئوال که اخیرا عربستان نفت خود را 1.5 دلار زیر قیمت در بازار دامپینگ می کند. این اتفاق چقدر در اوپک تاثیرگذار و کشورهایی مثل ایران چه تاثیری خواهد گذاشت،تصریح کرد:«باید توجه داشت که علت این که عربستان می‌تواند چنین کاری را انجام دهد اشباع بازار است وقتی که بازار دچار کمبود باشد، این کار معنا و تاثیر ندارد. با توجه به این که در ماه‌های پس از توافق برجام، تولید و صادرات نفت ایران روبه افزایش گذاشته و بازارهم چنانچه ذکر کردم متزلزل بوده است، عربستان سعی کرده با افزایش نسبی تولید و کاهش قیمت نفتش  خصوصا در بازار آسیای شرقی، با ایران رقابت کند و سهم بازار خود را حفظ کند.»

    وی افزود:«طبیعتا این کار در شرایط فعلی بازار بی‌تاثیر نیست به کاهش قیمت‌های نفت کمک می‌کند و بازاریابی را برای ایران دشوارتر می‌کند و درآمد نفت ما را کاهش می‌دهد.»

    حسنتاش در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه برخی کارشناسان معتقدند که اوپک مرده و کارکردهای یک کارتل اقتصادی را دیگر ندارد.آیا مدیریت بارکیندو چقدر می تواند این امید را به اوپک بازگرداند؟ گفت:«از نظر من اوپک هیچوقت یک کارتل نبوده است . از سویی اوپک سال هاست که سازمان بسیار کم تاثیری است خصوصا که عوامل واگرائی نیز در بین اعضاء اوپک و خصوصا اعضاء تاثیرگذار زیاد است.»

    وی اضافه کرد:«ساختار اوپک و نظام تصمیم‌گیری آن و روابط اعضاء آن به گونه‌ای است که این سازمان را دچار بن بست نموده و پتانسیل اصلاح و تحول درونی را از سازمان گرفته است. حضور دبیرکل جدید (آقای بارکیندو) نیز تاثیری بر اثرگذاری اوپک بر بازار جهانی نفت نخواهد داشت . البته باید توجه داشت که حضور در اوپک برای اعضاء آن فرصت‌های دیگری را هم (غیر از تاثیرگذاری بر بازار نفت) ایجاد می‌کند.  مثلا دبیرخانه سازمان اوپک در وین اطریش، خود یک مرکز اطلاعات و مطالعات نفت و انرژی است که کشورهای عضو که برخورد فعال‌تری داشته باشند می‌توانند کارمندان بیشتری را به آنجا بفرستند و از امکانات آنجا استفاده بیشتری بنمایند و دبیرکل طبعا در این گونه مسائل می‌تواند تاثیرگذار باشد.»

    برچسب ها